CZYTELNIA KULTURALNA
/ Łyk sztuki do kawy
Łyk sztuki do kawy - "Amazonka"
31.01.20
Dzisiaj w Łyku sztuki do kawy Juliusz Kossak, jeden z najpopularniejszych artystów polskich II połowy XIX wieku. Nestor rodu mistrzów malarstwa - ojciec Wojciecha Kossaka; dziadek Jerzego Kossaka; starszy brat Leona Kossaka, dziadek pisarek i poetek - Marii Pawlikowskiej - Jasnorzewskiej, Zofii Kossak-Szczuckiej i Magdaleny Samozwaniec. Specjalizował się w malarstwie historycznym i batalistycznym, jego ulubioną techniką była akwarela, a ulubionym tematem obrazów - konie. Malował je w sposób mistrzowski, najczęściej w ruchu, z wyraźnie zarysowanymi mięśniami, rozwianą grzywą, błyszczącą sierścią.
„Dziadzio siedział w pracowni przed sztalugą, palił cygaro,
brał pędzel do ust, namyślał się długo,
(…) Ślad ołówka wycierał kawałkami chleba,
a po kobalt przez okno sięgał aż do nieba.
Malował rozrzewnieniem i słońcem
siwki, grzywki, kopytka tańczące i lśniące,
oczy pełniejsze ognia od oczu Hiszpanek
i zady roztęczone jak bańki mydlane,
jak grupy grzybków barwne miasteczka i chaty,
i łąki , i dziedziców jak sumy wąsatych.” – pisała Maria Pawlikowska-Jasnorzewska w wierszu „Dziadzio”.
Kossak to także ilustrator czasopism i książek, któremu wielką popularność przyniosły m.in. ilustracje do "Trylogii” Henryka Sienkiewicza. W młodości rysował karykaturalne portrety kolegów i nauczycieli.
Juliusz Kossak urodził się 29 października 1824 roku w Wiśniczu Nowym k. Bochni. Zmarł w krakowskiej Kossakówce, 3 lutego 1899 roku.
Już teraz w Łyku sztuki do kawy możecie zobaczyć jeden z jego obrazów - „Amazonka” z 1868 roku. Obraz dostępny jest w cyfrowych zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie - http://cyfrowe.mnw.art.pl/dmuseion/docmetadata?showContent=true&id=5002
Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura
Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura
Artykuł powstał w ramach projektu
Prawa własności intelektualnej? Ja to rozumiem!
Społeczna kampania edukacyjna Legalna Kultura
Projekt zrealizowany przez Fundację Legalna Kultura we współpracy i przy wsparciu finansowym European Union Intellectual Property Office