CZYTELNIA KULTURALNA
/ Łyk sztuki do kawy
Łyk sztuki do kawy - "Pocałunek"
12.07.19
14 lipca – dokładnie 157 lat temu na świat przyszedł Gustav Klimt, jeden z najwybitniejszych przedstawicieli secesji, przywódca wiedeńskiego modernizmu.
Gustav Klimt był bez wątpienia artystą totalnym. Wierzył w sztukę absolutną, wolną od kanonów akademickich. Jego prace inspirowały, łamały konwencje.
„Pocałunek” to bez wątpienia najbardziej rozpoznawane dzieło artysty. Według większości historyków sztuki, dzieło to jest największym osiągnięciem Gustava Klimta, a nawet umiejscawia się między najsłynniejszymi obrazami w historii światowego malarstwa.
Obraz pokazano po raz pierwszy w 1908 roku na wielkiej wystawie, dzieło od razu zostało zakupione przez wiedeńską Galerię Belvedere – najważniejsze muzeum w kraju.
Jest przykładem wszystkiego, co w dotychczasowej twórczości artysty jest charakterystyczne. Jest w nim złoto, mozaika, subtelność, namiętność. Poprzez grę kształtów i kolorów oraz układ sylwetek kochanków artysta oddaje zbliżenie i intymność. Złoto nadaje charakter odrealnienia – oderwania kochanków od reszty świata.
W magicznej przestrzeni łąki pełnej kwiatów, kobieta w ramionach mężczyzny unosi głowę wyczekując pocałunku. Chwila z pewnością szczególna, pełna subtelności.
Gdy oderwiemy wzrok od wpatrzonych w siebie kochanków, możemy przyjrzeć się dokładniej symbolicznym motywom na ubiorze kobiety i mężczyzny. Kochankowie zdają się tonąć w stylizowanych geometrycznymi formami szatach. Suknię kobiety wypełniają kwiaty w czerwieni i granacie, układające się w obłe formy - symbolizują kobiecość. W stroju mężczyzny dominują motywy kanciaste, kwadratowe w barwach ciemnobrązowych i białych. Sylwetka mężczyzny sprawia wrażenie mocniejszej, osłania delikatniejszą kobietę, ale żadna z postaci nie dominuje. „Pocałunek” to harmonia.
Nie jeden znawca sztuki próbował rozpoznać postać modelki pozującej do tego szczególnego obrazu. Więc kim ona jest? Czy to któraś z jego kochanek?
Szukając odpowiedzi, wspominano nierzadko o Emilii Flöge i Adeli Bloch-Bauer. Owiane wiedeńskimi legendami piękne kobiety często pojawiały się na językach historyków sztuki. Zagłębiając się w biografię Klimta, czy choćby przyglądając się jego obrazom, nie trudno zauważyć, że artysta do szaleństwa kochał kobiety. Cechował go charakter i wizerunek pewnego siebie artysty, odnosił liczne sukcesy, nic więc dziwnego, że Klimt przyciągał do siebie wiele pięknych kobiet.
Po Wiedniu krążyły niezliczone historie o romansach Gustava Klimta. Szeptano o jego relacjach z pozującymi mu modelkami, jak również z jego mieszczańskimi zleceniodawczyniami.
Jednak tożsamość modelki z ,,Pocałunku” pozostaje nieznana. Jedno jest pewne – wyjątkowe dzieło zasługiwało na kogoś wyjątkowego i bliskiego sercu malarza.
Więcej interesujących muzeów i galerii znajdziecie dzięki Bazie Legalnych Źródeł.
Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura
Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura
Artykuł powstał w ramach projektu
Prawa własności intelektualnej? Ja to rozumiem!
Społeczna kampania edukacyjna Legalna Kultura
Projekt zrealizowany przez Fundację Legalna Kultura we współpracy i przy wsparciu finansowym European Union Intellectual Property Office