XVI Era Schaeffera – Czy awangarda ma jeszcze sens?
XVI Era Schaeffera już za nami – Mistrz byłby bardzo zadowolony!
A był to spektakularny „Trzeci nurt – czyli nowa propozycja w hybrydzie dwóch stylów: jazzu i klasyki” w reżyserii Łukasza Czuja. Organizatorzy zaprosili widzów do udziału w multimedialnym happeningu, z udziałem wybitnych muzyków i aktorów, w którym zabrzmiały utwory muzyczne Bogusława Schaeffera oraz inspirowane jego twórczością improwizacje muzyczno-wokalne, łączące jazz z muzyką klasyczną.
Zauroczył mnie ten intymny świat filmowy
„Wiem, podobno inteligentni ludzie nigdy się nie nudzą, ale ja się nudzę bardzo szybko. Dlatego dbam, żeby role, które otrzymuję były różnorodne i abym mogła się przy tym ciągle rozwijać. (…) Często mówię, do mojej agentki: »Ania, przecież już to zagrałam«. Chcę się cały czas rozwijać i zdobywać nowe doświadczenia i szukać innych mechanizmów, znajdować się w coraz to innym świecie moich bohaterów.” – mówi Sandra Drzymalska, laureatka nagrody za najlepszą główną rolę kobiecą podczas 49. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Z aktorką rozmawiał Paweł Rojek.
Uwaga! Kiedy zakaz fotografowania?
Długi weekend majowy to niewątpliwie czas, w którym robimy dużo zdjęć. Podczas zwiedzania warto pamiętać o zasadach fotografowania przestrzeni publicznej – zwłaszcza w kontekście proponowanej nowelizacji Ustawy o obronie Ojczyzny.
Legalne korzystanie ze źródeł kultury – czyli jakie?
Kwestia zgodnego z prawem korzystania z zasobów kultury, do których dostęp w cyfrowym świecie, zdaje się nie mieć coraz mniej faktycznych ograniczeń, była i z pewnością będzie wielokrotnie podejmowana na naszych łamach. Mimo, iż staramy się przybliżać i wyjaśniać pojawiające się wątpliwości naszych czytelników dotyczące korzystania z cudzej twórczości w tej sferze, temat wydaje się niezmiennie pozostawać niewyczerpanym i rodzącym liczne pytania.
Kulej. Dwie strony medalu
„Kulej. Dwie strony medalu” to historia Jerzego i Heleny Kulejów – najbardziej barwnego małżeństwa Polski lat 60. On – legendarny polski pięściarz, podwójny mistrz Europy i ośmiokrotny mistrz Polski, który jako jedyny wywalczył dwa złota olimpijskie i choć nigdy nie leżał na deskach, to w życiu upadał nie raz. Ona – silna kobieta, która niezmiennie stała u jego boku, ale nie chciała na zawsze pozostać w jego cieniu.
Pierwszy człowiek kinematografii w Łyku sztuki do kawy
Wiek XIX to czas wynalazców i wizjonerów, których praca pchnęła kulturę i sztukę na nowe tory. Należał do nich niewątpliwie Kazimierz Prószyński (1875-1945), twórca pleografu. I choć Luis Lumière powiedział o Polaku: „Panowie, ten człowiek jest pierwszy w kinematografii, ja jestem drugi” – przez wiele lat postać i dokonania Prószyńskiego pozostawały w cieniu jego zagranicznych kolegów.