CZYTELNIA KULTURALNA
/ Łyk sztuki do kawy
Łyk sztuki do kawy - "Rodzina cyrkowców"
10.11.17
"Nie zrozumiecie sztuki, póki nie zrozumiecie, że w sztuce 1+1 może dać każdą liczbę z wyjątkiem 2." Łyk sztuki do kawy z Pablem Picassem.
"Rodzina cyrkowców" to najważniejszy obraz hiszpańskiego malarza z początków jego kariery. Szczególną uwagę zwraca izolacja i bezruch postaci, która kłóci się z ogólnym obrazem akrobatów, tancerzy czy błaznów. Picasso uważał wędrowne trupy cyrkowców za rodzaj melancholijnych artystów i sam klasyfikował się w tej grupie. Mieszkając w latach 1904-1905 w zdewastowanym mieszkaniu na paryskim Montmartrze często uczęszczał wraz z przyjaciółmi na występy lokalnej grupy Cirque Médrano, wykonał też wiele zdjęć cyrkowców. Posłużyły mu one do stworzenia dwóch zeszytów ćwiczebnych rysunków i portretów. Surowe tło potęguje uczucie samotności artystów-włóczęgów. Jego kredowa, różowo-niebieska paleta, odwołuje się do kolorów rzeczywistych strojów cyrkowych z tamtych czasów, jednocześnie tworząc nastrój eterycznego smutku.
Obraz pochodzi z kolekcji Narodowej Galerii Sztuki w Waszyngtonie, która ma swój rodowód w kolekcji Andrew Mellona. Amerykański kolekcjoner położył fundament pod przyszłą instytucję w 1936 roku, kiedy przekazał 126 obrazów i 26 rzeźb. Dziś w narodowej galerii można zobaczyć m.in. obrazy Hieronima Boscha, Rembrandta, Pietera Bruegla czy Claude'a Moneta. Wszystko w satysfakcjonującym powiększeniu dla widzów online.
Wirtualne muzea znajdziecie w Bazie Legalnych Źródeł.
Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura
Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura
Artykuł powstał w ramach projektu
Prawa własności intelektualnej? Ja to rozumiem!
Społeczna kampania edukacyjna Legalna Kultura
Projekt zrealizowany przez Fundację Legalna Kultura we współpracy i przy wsparciu finansowym European Union Intellectual Property Office