CZYTELNIA KULTURALNA
/ Łyk sztuki do kawy
Łyk sztuki do kawy z "księżniczką sztuki polskiej"
25.01.18
Czy wiecie, że Zofia Stryjeńska, zwana „księżniczką sztuki polskiej”, rozpoczęła studia w monachijskiej Akademii Sztuk Pięknych, podając się za mężczyznę? Uczelnia nie przyjmowała wówczas kobiet, więc rozpoznana po roku przez kolegów malarka musiała opuścić jej mury. Stryjeńska była prawdziwym wulkanem energii artystycznej - malowała, tworzyła grafiki, ilustracje i scenografie, projektowała tkaniny i zabawki. Panneau (płaszczyzna dekoracyjna) "Styczeń-luty" pochodzi z cyklu "Pory roku", którym udekorowano polski pawilon na Wystawie Światowej w Paryżu w 1925 roku.
Dzieło to przyniosło artystce sławę europejską i 5 nagród Wystawy Światowej. Malarka połączyła w obrazach średniowieczny motyw pochodu pór roku z charakterystycznymi dla siebie słowiańskimi motywami i afirmacją życia. Po powrocie z Paryża panneaux pokazywano m.in. we Lwowie i USA, ale niejasne są późniejsze dzieje serii, być może korowód zdobił ściany budynku Sejmu RP? Dziś fragmenty cyklu rozproszone są po różnych muzeach.
"Styczeń-luty (Korowód II - z końmi)" należy do kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie. Znajdziecie w nim obszerne zbiory malarstwa polskiego oraz europejskiego, a także największy w kraju zbiór sztuki chińskiej. Cyfrowa kolekcja daje wiele możliwości – po zalogowaniu się możecie tworzyć własne zbiory muzealne, zaś dostęp do dzieł jest bardzo prosty dzięki podziałowi na kilkanaście sekcji. Więcej wirtualnych muzeów i galerii znajdziecie w Bazie Legalnych Źródeł.
Bogatą biografią artystki zajęła się Angelika Kluźniak w wydanej przez Wydawnictwo Czarne książce "Diabli nadali", dostępny jest również audiobook w interpretacji Doroty Segdy.
Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura
Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura
Artykuł powstał w ramach projektu
Prawa własności intelektualnej? Ja to rozumiem!
Społeczna kampania edukacyjna Legalna Kultura
Projekt zrealizowany przez Fundację Legalna Kultura we współpracy i przy wsparciu finansowym European Union Intellectual Property Office