CZYTELNIA KULTURALNA
/ Łyk sztuki do kawy
Łyk sztuki do kawy z Camille'm Pissarrem
19.06.20
"Wszystko jest piękne, wystarczy tylko umieć dobrze spojrzeć" – powiedział Camille Pissarro, impresjonista o niezwykłych korzeniach. Jego ojciec był sefardyjskim Żydem z Portugalii, a matka Kreolką z Dominikany. Rodzice malarza poznali się na Wyspach Dziewiczych, tam również pierwsze malarskie kroki stawiał Pissarro. Artysta jednak związał się z Paryżem, gdzie wystawiał swoje prace w licznych salonach, a przede wszystkim w słynnym Salonie Odrzuconych. Pissarro nazwany ojcem impresjonizmu, stał się mentorem między innymi dla Paula Cézanne’a i Paula Gauguina. Kiedy jednak Gaugain poszedł własną drogą, wyjechał z Europy i zaczął tworzyć swoje zmysłowe tahitańskie obrazy, Pissarro zgromił go za odejście od europejskiej harmonii i inspirowanie się prymitywną sztuką Maorysów. Kto miał rację w tym sporze? Mistrz czy zbuntowany uczeń?
Camille Pissarro szukał sztuki wszędzie, nawet jego paleta malarska stała się dziełem sztuki. Pochodzącą z 1878 roku "Paletę artysty z pejzażem" Pissarra znajdziecie w zbiorach The Sterling and Francine Clark Art Institute w Williamstown (Massachusetts). The Clark, bo tak potocznie mówi się o Muzeum, jest znane przede wszystkim z kolekcji obrazów francuskich impresjonistów. Funkcjonuje też tu instytut naukowo-badawczy. Ponadto przy Muzeum działa bogata biblioteka historii sztuki i centrum konserwacji dzieł.
Dzieła Pissarra można jeszcze znaleźć między innymi w Museum of Fine Arts w Bostonie, Cleveland Museum of Art, australijskim National Gallery of Victoria i wielu innych.
#zostańwdomu i zwiedzaj muzea i galerie całego świata!
Takie możliwości otwiera przed Wami sekcja MUZEA I GALERIE w Bazie Legalnych Źródeł
Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura
Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura
Artykuł powstał w ramach projektu
Prawa własności intelektualnej? Ja to rozumiem!
Społeczna kampania edukacyjna Legalna Kultura
Projekt zrealizowany przez Fundację Legalna Kultura we współpracy i przy wsparciu finansowym European Union Intellectual Property Office