CZYTELNIA KULTURALNA

/ Łyk sztuki do kawy

Łyk sztuki do kawy z René Magritte'em

Łyk sztuki do kawy z René Magritte'em

Czy do pocałunku potrzeba ust? A może aby zbliżyć się do siebie najlepiej... nic nie widzieć? Przyjrzyjcie się obrazowi René Magritte'a, drugiemu z serii "Kochankowie" (1928), który ukrył twarze tytułowych kochanków za nieprzejrzystą tkaniną. Inspirowany słynnym "Pocałunkiem" Gustava Klimta (1908) obraz budzi zarówno atmosferę tajemniczości jak i grozy, i jest jednym z najpopularniejszych surrealistycznych płócien. Sam Magritte tak mówił o swojej twórczości: "Moje malarstwo to obrazki, które niczego nie skrywają. Budzą jednak atmosferę tajemniczości i często zadaje mi się pytanie: co to znaczy? To nie znaczy nic, ponieważ tajemnica nie znaczy nic, jest niepoznawalna".

> WIĘCEJ

CZYTELNIA KULTURALNA

/ Łyk sztuki do kawy

Łyk sztuki do kawy -

Łyk sztuki do kawy - "Chimera"

Chimera, ziejący ogniem potwór z mitologii greckiej, nierzeczywisty twór, coś wydumanego lub o zmiennej naturze - to temat inspirujący artystów już od starożytności. Wśród nich był Gustave Moreau (1826-1898), jeden z czołowych przedstawicieli francuskiego symbolizmu, który był wręcz zahipnotyzowany tym motywem. Jego chimery to nierzeczywiste kobiety, a najsłynniejszą z nich (oglądacie ją właśnie w "Łyku sztuki do kawy") malował przez blisko 30 lat! Artysta zamierzał też stworzyć dwa wielkie dzieła poświęcone tym postaciom, ale zrezygnował z ich malowania po śmierci matki.

> WIĘCEJ

CZYTELNIA KULTURALNA

/ Łyk sztuki do kawy

Łyk sztuki do kawy z Kolomanem Moserem

Łyk sztuki do kawy z Kolomanem Moserem

Czy dzieło sztuki może być jednocześnie przedmiotem użytkowym? W 1904 r. Wiener Werkstätte, pracownia rzemieślnicza założona m.in. przez malarza i projektanta Kolomana Mosera, otrzymała zlecenie na projekt wnętrz wiedeńskiego Sanatorium Purkersdorf. Moser wykorzystał do aranżacji holu wejściowego stworzony na wystawę Gustava Klimta sześcienny biały fotel z tkanym siedziskiem z deseniem szachownicy. Dziś minimalistyczny Fotel Purkersdorf, jest ikoną designu wiedeńskiej epoki nowożytnej.

> WIĘCEJ

CZYTELNIA KULTURALNA

/ Łyk sztuki do kawy

Łyk sztuki do kawy -

Łyk sztuki do kawy - "Upojenia wiosenne"

Tajemnicza kobieta-paw i rycerz w czarnej zbroi - to nietypowe przedstawienie wiosny ujrzycie na obrazie Edwarda Okunia (1872-1945) "Upojenia wiosenne". Tym, co odróżnia biografię artysty od innych twórców tamtych czasów jest dostatek - urodzony w szlacheckiej rodzinie Okuń, choć wcześnie osierocony i wychowywany przez dziadków, mógł korzystać z rodzinnych pieniędzy. Studiował w Warszawie i Krakowie pod okiem m.in. Wojciecha Gersona i Jana Matejki, a następnie w Monachium i Paryżu. Nie mógł też znaleźć dla siebie miejsca - przez blisko 20 lat mieszkał we Włoszech, a po powrocie do Warszawy często podróżował. Artysta był też wiceprezesem Zachęty i to on schwytał Eligiusza Niewiadomskiego tuż po jego zamachu na prezydenta Gabriela Narutowicza. Edward Okuń zmarł 17 stycznia 1945 roku trafiony zabłąkaną kulą na jednej ze skierniewickich ulic...

> WIĘCEJ

CZYTELNIA KULTURALNA

/ Łyk sztuki do kawy

Łyk sztuki do kawy -

Łyk sztuki do kawy - "Taniec wokół Chochoła"

Jak wyglądałoby "Wesele" Stanisława Wyspiańskiego, gdyby zagrały w nim same dzieci? Spójrzcie na litografię Stanisława Kuczborskiego "Taniec wokół Chochoła". Siostrzeniec Maksymiliana i Aleksandra Gierymskiego był niezwykle uzdolnionym malarzem, który chętnie zajmował się karykaturą. Działał w środowisku krakowskiej bohemy (był też jednym z twórców kabaretu "Zielony balonik"). W 1904 roku włączył się w realizację słynnej "Teki Melpomeny" - serii karykatur aktorów Teatru Miejskiego w Krakowie. Niestety artysta zmarł przedwcześnie - w 1911 roku zatruł się gazem ulatniającym się z nieszczelnego piecyka.

> WIĘCEJ

CZYTELNIA KULTURALNA

/ Łyk sztuki do kawy

Łyk sztuki do kawy -

Łyk sztuki do kawy - "Niewidoma dziewczyna"

Słońce i deszcz, podwójna tęcza, niewidoma dziewczyna z harmonią i jej mała przewodniczka - obraz Johna Everetta Millaisa (1829-1896) pełen jest kontrastów. Brytyjski malarz był wybitnie utalentowanym dzieckiem, a jego pierwsze obrazy powstały, gdy miał 4 lata, a mając lat 11 rozpoczął studia w Royal Academy of Arts. Po namalowaniu "Chrystusa w domu rodziców", którego realizm wzbudził ostry sprzeciw współczesnych (w tym wpływowego Charlesa Dickensa, który zarzucał malarzowi profanację) Millais musiał zorganizować prywatny pokaz obrazu przed królową Wiktorią. To nie koniec skandali - po ślubie Millaisa z rozwódką Effie Gray, para musiała opuścić Londyn i zakazano jej wstępu na dwór królewski.

> WIĘCEJ

strona
1/17
2

Do góry!


Społeczna Kampania edukacyjna Legalna Kultura realizowana przez Fundację Legalna Kultura

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej