Wspólne sprawy
Czyli krótko i na temat, o sprawach, które dotyczą po prostu całej kultury. Dlaczego kulnes jest cool? Komu tak naprawdę opłaca się korzystanie z legalnych źródeł kultury? Komu może zagrażać legalizacja? Co musi się zmienić, żeby w Polsce zapanowała moda na cyfrową kulturę z legalnych źródeł?
ORŁY za rok 2024 wylądowały. „Dziewczyna z igłą” najlepszym filmem

CZYTELNIA KULTURALNA

/ Wspólne sprawy

ORŁY za rok 2024 wylądowały. „Dziewczyna z igłą” najlepszym filmem

ORŁY za rok 2024 wylądowały. „Dziewczyna z igłą” najlepszym filmem

11.03.25

Aż 11 statuetek zdobył film „Dziewczyna z igłą” podczas 27. Gali Polskich Nagród Filmowych ORŁY, a jego reżyser Magnus von Horn wraca z niej z trzema nagrodami. Wszystkie ORŁY dla polskich filmów fabularnych przypadły tytułom nominowanym do głównej nagrody: 2 zdobyła „Biała odwaga”, a po jednym „Kulej. Dwie strony medalu”, „Strefa interesów” i „To nie mój film”. Najlepszym Filmem Europejskim został laureat Oscara „Anatomia upadku”. Nagrodę za osiągnięcia życia odebrał Allan Starski.

 

O Polskie Nagrody Filmowe ORŁY (nie licząc kategorii Najlepszy Film Europejski) rywalizowały 2 filmy, które zdobyły Oscara i jeden, który był do tej nagrody nominowany. Zwycięsko z tej rywalizacji wyszedł ten ostatni. „Dziewczyna z igłą” zdobyła aż 11 nagród na 13 nominacji. Nie udało się temu filmowi wygrać tylko w kategoriach Najlepszy Dźwięk – tu Orzeł trafił do nagrodzonej Nagrodą Amerykańskiej Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej w tej samej kategorii „Strefy interesów”, oraz za Odkrycie Roku – kompozytorka Frederikke Hoffmeier musiała uznać wyższość Marii Zbąskiej reżyserki obrazu „To nie mój film”.

 

Magnus von Horn, urodzony w Szwecji, ale od prawie 20 lat mieszkający w Polsce i czujący się Polakiem reżyser wyszedł z gali z trzema statuetkami – za Najlepszy Film (wspólnie z producentem Mariuszem Włodarskim), Najlepszą Reżyserię i Najlepszy Scenariusz (wspólnie z Line Langebek).

 


Magnus von Horn

 

Na naszej stronie polecamy rozmowę z Magnusem von Hornem.

 

W dwóch kategoriach, w których „Dziewczyna z igłą” nie mogła zdobyć nagrody – męskich dokonaniach aktorskich – wygrała „Biała odwaga”. Filip Pławiak zdobył ORŁA za rolę pierwszoplanową, natomiast w kategorii Najlepsza Rola Drugoplanowa dość niespodziewanie, acz zasłużenie wygrał Julian Świeżewski, pokonując laureata Oscara Kierana Culkina.

 

Za Najlepszy Film Europejski uznana została nagrodzona Oscarem „Anatomia upadku” pokonując innych laureatów Nagrody Akademii „Biedne istoty”, „Emilię Perez” i „Konklawe”. Najlepszym Serialem okazały się „Matki pingwinów”, a w kategorii Najlepszy Film Dokumentalny wygrała „Wanda Rutkiewicz. Ostatnia wyprawa”. Nagrodą Publiczności uhonorowany został film „Kulej. Dwie strony medalu”.

 

Wzruszającym momentem było wręczenie Nagrody za Osiągnięcia Życia Allanowi Starskiemu. Z ekranu tego wyróżnienia gratulowali mu Agnieszka Holland, Roman Polański oraz Janusz Kamiński i Steven Spielberg.

 

Galę poprowadziła Grażyna Torbicka, nie mogło na niej również zabraknąć Macieja Stuhra, który zaśpiewał piosenkę „Bandaże znaczeń, czyli kasztany zwycięstwa”.

 

Wszystkich nominowanych do tegorocznych Orłów przedstawiamy w artykule LINK

 

Poniżej przedstawiamy wszystkich laureatów 27. Polskich Nagród Filmowych ORŁY.

 

NAJLEPSZY FILM

 

„Dziewczyna z igłą”, reż. Magnus von Horn / producent: LAVA FILMS, Nordisk Film Creative Alliance, Nordisk Film Sverige

 

______________________________________________________________________________

 

NAJLEPSZA REŻYSERIA

 

Magnus von Horn – „Dziewczyna z igłą”

 

_______________________________________________________________________________

 

NAJLEPSZY SCENARIUSZ

 

Magnus von Horn, Line Langebek – „Dziewczyna z igłą”

_______________________________________________________________________________

 

ORZEŁ ZA OSIĄGNIĘCIA ŻYCIA

 

Allan Starski

 

________________________________________________________________________________

 

NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA KOBIECA

 

Vic Carmen Sonne – „Dziewczyna z igłą”

________________________________________________________________________________

 

NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA MĘSKA

 

Filip Pławiak – „Biała odwaga”

 

________________________________________________________________________________

 

NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA MĘSKA

 

Julian Świeżewski – „Biała odwaga”

 

________________________________________________________________________________

 

NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA KOBIECA

 

Trine Dyrholm –  „Dziewczyna z igłą”

________________________________________________________________________________

 

NAGRODA PUBLICZNOŚCI

 

„Kulej. Dwie strony medalu”, reż. Xawery Żuławski / producent: Watchout Studio

 

 

Więcej o filmie „Kulej. Dwie strony medalu” przeczytacie w artykule LINK

________________________________________________________________________________

 

NAJLEPSZE ZDJĘCIA

 

Michał Dymek – „Dziewczyna z igłą”

________________________________________________________________________________

 

NAJLEPSZA MUZYKA

 

Frederikke Hoffmeier – „Dziewczyna z igłą”

_______________________________________________________________________________

 

NAJLEPSZY MONTAŻ

 

Agnieszka Glińska – „Dziewczyna z igłą”

_______________________________________________________________________________

 

NAJLEPSZA SCENOGRAFIA

 

Jagna Dobesz – „Dziewczyna z igłą”

 

Więcej o polskich lokacjach filmu „Dziewczyna z igłą” przeczytacie w artykule LINK

______________________________________________________________________________

 

NAJLEPSZE KOSTIUMY

 

Małgorzata Fudala – „Dziewczyna z igłą”

______________________________________________________________________________

 

NAJLEPSZA CHARAKTERYZACJA

 

Anne Cathrine Sauerberg – „Dziewczyna z igłą”

________________________________________________________________________________

 

NAJLEPSZY DŹWIĘK

 

Johnnie Burn, Tarn Willers – „Strefa interesów”

________________________________________________________________________________

 

ODKRYCIE ROKU

 

Maria Zbąska – reżyseria – „To nie mój film”

 

________________________________________________________________________________

 

NAJLEPSZY FILM EUROPEJSKI

 

„Anatomia upadku”, reż. Justine Triet, Francja

_______________________________________________________________________________

 

NAJLEPSZY FILM DOKUMENTALNY

 

„Wanda Rutkiewicz. Ostatnia wyprawa”, reż. Eliza Kubarska, producent: Braidmade Films

________________________________________________________________________________

 

NAJLEPSZY FILMOWY SERIAL FABULARNY

 

„Matki pingwinów”, reż. Klara Kochańska-Bajon, Jagoda Szelc, scen. Klara Kochańska-Bajon, Dorota Trzaska, Nina Lewandowska / producent: Mental Disorder 4 dla Netflix

 

 

 

Zdjęcia z gali ORŁÓW – fot. Teodor Klepczyński / PNF Orły




Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura




Spodobał Ci się nasz artykuł? Podziel się nim ze znajomymi 👍


Do góry!