Wspólne sprawy
Czyli krótko i na temat, o sprawach, które dotyczą po prostu całej kultury. Dlaczego kulnes jest cool? Komu tak naprawdę opłaca się korzystanie z legalnych źródeł kultury? Komu może zagrażać legalizacja? Co musi się zmienić, żeby w Polsce zapanowała moda na cyfrową kulturę z legalnych źródeł?
Nominacje 24. Orłów – Nagród Polskiej Akademii Filmowej

CZYTELNIA KULTURALNA

/ Wspólne sprawy

Nominacje 24. Orłów – Nagród Polskiej Akademii Filmowej

Nominacje 24. Orłów – Nagród Polskiej Akademii Filmowej

17.03.22

Znamy listę Nominowanych 24. edycji Polskich Nagrodach Filmowych Orły 2022. O miano najlepszego filmu walczyć będą „Aida”, „Moje wspaniałe życie”, „Wszystkie nasze strachy”, „Wesele” oraz „Żeby nie było śladów”. A pierwszą myślą, która przychodzi do głowy po ogłoszeniu nominacji jest taka, że to musiał być dobry rok dla polskiego kina, skoro w aż siedmiu kategoriach jest więcej niż pięciu nominowanych.

 

Regulamin Orłów wyraźnie mówi, że może być maksimum pięciu nominowanych, chyba, że kilku artystów będzie miało identyczną liczbę głosów. Czyli w tych siedmiu kategoriach głosy musiały się bardzo równo rozłożyć.

 

Największym wygranym tego etapu głosowania jest film, który był w tym roku polskim kandydatem do Oscara, czyli „Żeby nie było śladów”. Dzieło Jana P. Matuszyńskiego uzyskało aż 13 nominacji, ale może zdobyć maksimum 12 nagród, gdyż w kategorii Najlepsza Drugoplanowa Rola Kobieca rywalizują ze sobą dwie aktorki z tego filmu: Aleksandra Konieczna i Agnieszka Grochowska. Jedyną kategorią, w której ten film nie ma szansy na Orła jest montaż.



Fotos z filmu „Żeby nie było śladów”, fot. Łukasz Bąk


9 nominacji uzyskało „Wesele” Wojciecha Smarzowskiego, a 7 „Wszystkie nasze strachy” Łukasza Rondudy i Łukasza Gutta.
Ale żaden z tych filmów ani z pozostałych, nie otrzymał nominacji w 5 kategoriach uznawanych za najbardziej prestiżowe, czyli Najlepszy Film, Reżyseria, Scenariusz oraz Najlepsza Główna Rola Kobieca i Najlepsza Główna Rola Męska.

 

Pełną listę nominowanych udostępniamy poniżej, warto natomiast wspomnieć o kilkorgu artystach, których na niej nie ma. Najbardziej zauważalnym jest brak nominacji dla Michała Sikorskiego za jego wybitną rolę w filmie „Sonata”. Ten aktor powinien mieć nominację w dwóch kategoriach: aktorskiej oraz Odkrycie Roku. Jeśli już jesteśmy przy „Sonacie”, to w głosowaniu do nominacji za Najlepszą Główną Rolę Kobiecą przepadła Małgorzata Foremniak, która stworzyła bardzo wyrazistą rolę matki głównego bohatera. W kategorii Najlepsza Drugoplanowa Rola Kobieca zastanawia brak nazwiska nagrodzonej w Gdyni Sławomiry Łozińskiej („Lokatorka”). Nagrodzony w Gdyni za muzykę i drugoplanową rolę męską „Prime Time” też nie znalazł uznania głosujących na Orły.

 

Regulamin Orłów wykluczył z głosowania jeden z najlepszych polskich filmów ubiegłego roku – „Hiacynt”, który był, co prawda, prezentowany podczas Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni (i tam otrzymał nagrody za scenariusz i charakteryzacje), ale swoją regularną dystrybucję miał wyłącznie na platformie streamingowej.

 

W Konkursie Głównym tegorocznej edycji Orłów, członkowie Polskiej Akademii Filmowej wyłonili nominowanych spośród 71 filmów. W kategorii Najlepszy Film Dokumentalny o nominacje ubiegało się 67 tytułów, zaś w kategorii Najlepszego Filmowego Serialu Fabularnego – 19 produkcji. Polskie Nagrody Filmowe Orły są przyznawane dorocznie przez Polską Akademię Filmową od 24 lat.

 

Niedługo zostanie podany termin gali wręczenia statuetek, natomiast 20 kwietnia poznamy nazwisko laureata Orła za Osiągnięcia Życia.



Fotos z filmu „Wszystkie nasze strachy”, fot. Jarosław Sosiński 

PEŁNA LISTA NOMINOWANYCH DO POLSKICH NAGRÓD FILMOWYCH ORŁY 2022

NAJLEPSZY FILM EUROPEJSKI

- „Annette” reż. Leos Carax (Francja, Meksyk, USA, Szwajcaria, Belgia, Japonia, Niemcy)

- „Berlin Alexanderplatz” reż. Burhan Qurbani (Niemcy, Holandia, Francja, Kanada)

- „Na rauszu” (Druk) reż. Thomas Vinterberg (Dania, Szwecja i Holandia)

- „Ojciec” (The Father) reż. Florian Zeller (Wielka Brytania, Francja)

- „Titane” reż. Julia Ducournau (Francja, Belgia)

 

NAJLEPSZY DŹWIĘK

- Jerzy Murawski, Franciszek Kozłowski „Furioza”

- Zofia Moruś, Mateusz Adamczyk, Sebastian Witkowski „Mosquito State”

- Mateusz Adamczyk, Zofia Moruś, Bartosz Putkiewicz, Sebastian Witkowski „Najmro. Kocha, kradnie, szanuje”

- Artur Kuczkowski i Tomasz Sikora „Sonata”

- Michał Robaczewski „Sweat”

- Marek Wronko i Krzysztof Jastrząb „Śmierć Zygielbojma”

- Radek Ochnio „Wesele”

- Leszek Freund „Zupa nic”

- Kacper Habisiak, Sebastian Crueghe, Jarosław Bajdowski „Żeby nie było śladów”

 

NAJLEPSZA CHARAKTERYZACJA

- Dariusz Krysiak „Cudak”

- Alina Janerka „Furioza”

- Waldemar Pokromski, Agnieszka Hodowana „Magnezja”

- Mirosława Wojtczak „Mistrz”

- Pola Guźlińska „Żeby nie było śladów”

 

NAJLEPSZE KOSTIUMY

- Wanda Kowalska i Paweł Grabarczyk „Ciotka Hitlera”

- Wanda Kowalska i Paweł Grabarczyk „Cudak”

- Dorota Roqueplo „Magnezja”

- Marta Ostrowicz „Najmro. Kocha, kradnie, szanuje”

- Elżbieta Radke „Śmierć Zygielbojma”

- Małgorzata Zacharska „Żeby nie było śladów”

 

NAJLEPSZY MONTAŻ

- Jarosław Kamiński „Aida”

- Paweł Łoziński, Bartłomiej Piasek, Piotr Wójcik „Film balkonowy”

- Agnieszka Glińska „Lamb”

- Iza Pająk i Laura Pawela „Ucieczka na srebrny glob”

- Krzysztof Komander „Wesele”

 

ODKRYCIE ROKU

- Iwona Siekierzyńska, reżyseria, „Amatorzy”

- Mateusz Rakowicz, reżyseria, „Najmro. Kocha, kradnie, szanuje”

- Mateusz Kudła, Anna Kokoszka-Romer, reżyseria, „Polański, Horowitz. Hometown”

- Jakub Michalczuk, reżyseria, „Teściowie”

- Łukasz Gutt, reżyseria, „Wszystkie nasze strachy”

 

NAJLEPSZY FILMOWY SERIAL FABULARNY

- „Behawiorysta” reż. Łukasz Palkowski, Marek Wróbel, scen. Bartosz Janiszewski, Maciej Kazula, prod. Aktiv Media dla TVN Grupa Discovery

- „Klangor” reż. Łukasz Kośmicki, scen. Kacper Wysocki, prod. Opus TV dla CANAL+ Polska

- „Kruk. Czorny Woron nie śpi” reż. Maciej Pieprzyca, scen. Jakub Korolczuk, prod. Opus TV dla CANAL+ Polska

- „Rojst ‘97” reż. Jan Holoubek, scen. Kasper Bajon, Jan Holoubek, prod. Frame Sp. z o.o. dla Netflix

- „Sexify” reż. Kalina Alabrudzińska i Piotr Domalewski, scen. Kalina Alabrudzińska, Piotr Domalewski, prod. Akson Studio dla Netflix

 

NAJLEPSZY FILM DOKUMENTALNY

- „1970” reżyseria Tomasz Wolski

- „Film balkonowy” reżyseria Paweł Łoziński

- „Polański, Horowitz. Hometown” reżyseria Mateusz Kudła, Anna Kokoszka-Romer

- „Sędziowie pod presją” reżyseria Kacper Lisowski

- „Ucieczka na srebrny glob” reżyseria Kuba Mikurda

 

NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA KOBIECA

- Anna Dymna „Amatorzy”

- Agata Kulesza „Wesele”

- Jowita Budnik „Wszystkie nasze strachy”

- Ewa Wiśniewska „Zupa nic”

- Aleksandra Konieczna „Żeby nie było śladów”

- Agnieszka Grochowska „Żeby nie było śladów”

 

NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA MĘSKA

- Borys Szyc „Bo we mnie jest seks”

- Adam Woronowicz „Moje wspaniałe życie”

- Łukasz Simlat „Sonata”

- Andrzej Chyra „Wszystkie nasze strachy”

- Jacek Braciak „Żeby nie było śladów”

 

NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA KOBIECA

- Jasna Đuričić „Aida”

- Maria Dębska „Bo we mnie jest seks

- Agata Buzek „Moje wspaniałe życie”

- Magdalena Koleśnik „Sweat”

- Sandra Korzeniak „Żeby nie było śladów”



Kadr z filmu „Wesele”, materiały prasowe Kino Świat 

NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA MĘSKA

- Piotr Głowacki „Mistrz”

- Jacek Braciak „Moje wspaniałe życie”

- Maciej Stuhr „Powrót do tamtych dni”

- Robert Więckiewicz „Wesele”

- Tomasz Ziętek „Żeby nie było śladów”

 

NAJLEPSZA MUZYKA

- Maciej Zieliński „Gierek”

- Szymon Wysocki „Każdy ma swoje lato”

- Jan A. P. Kaczmarek „Magnezja”

- Cezary Skubiszewski „Mosquito State”

- Marcin Masecki „Powrót do tamtych dni”

- Jan A. P. Kaczmarek „Śmierć Zygielbojma”

- Mikołaj Trzaska „Wesele”

 

NAJLEPSZA SCENOGRAFIA

- Wojciech Żogała „Bo we mnie jest seks”

- Katarzyna Sobańska, Marcel Sławiński „Cudak”

- Marek Warszewski „Magnezja”

- Ewa Skoczkowska „Mistrz”

- Marek Warszewski „Wesele”

- Paweł Jarzębski „Żeby nie było śladów”

 

NAJLEPSZE ZDJĘCIA

- Klaudiusz Dwulit „Furioza”

- Witold Płóciennik "Mistrz"

- Michał Englert „Teściowie”

- Piotr Sobociński jr „Wesele”

- Łukasz Gutt „Wszystkie nasze strachy”

- Kacper Fertacz „Żeby nie było śladów”

- Arthur Reinhart „Żużel”

 

NAJLEPSZY SCENARIUSZ

- Jasmila Žbanić „Aida”

- Łukasz Grzegorek „Moje wspaniałe życie”

- Wojtek Smarzowski „Wesele”

- Łukasz Ronduda, Michał Oleszczyk, Katarzyna Sarnowska „Wszystkie nasze strachy”

- Kaja Krawczyk-Wnuk „Żeby nie było śladów”

 

NAJLEPSZA REŻYSERIA

- Jasmila Žbanić „Aida”

- Paweł Łoziński „Film balkonowy”

- Magnus von Horn „Sweat”

- Wojtek Smarzowski „Wesele”

- Łukasz Ronduda, Łukasz Gutt „Wszystkie nasze strachy”

- Jan P. Matuszyński „Żeby nie było śladów”

 

NAJLEPSZY FILM

- „Aida”

- „Moje wspaniałe życie”

- „Wszystkie nasze strachy”

- „Wesele”

- „Żeby nie było śladów”




Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura




Jeśli podoba Ci się nasz artykuł, możesz go udostępnić


Do góry!