Wspólne sprawy
Czyli krótko i na temat, o sprawach, które dotyczą po prostu całej kultury. Dlaczego kulnes jest cool? Komu tak naprawdę opłaca się korzystanie z legalnych źródeł kultury? Komu może zagrażać legalizacja? Co musi się zmienić, żeby w Polsce zapanowała moda na cyfrową kulturę z legalnych źródeł?
Digitalizacja i inwentaryzacja twórrczości Bogusława Schaeffera

CZYTELNIA KULTURALNA

/ Wspólne sprawy

Digitalizacja i inwentaryzacja twórrczości Bogusława Schaeffera

Digitalizacja i inwentaryzacja twórrczości Bogusława Schaeffera

19.11.24

Bogusław Schaeffer był jedną z najważniejszych osobowości polskiej sztuki współczesnej. W swojej twórczości łączył doświadczenie kompozytora muzyki współczesnej i dramaturga, tworząc utwory balansujące na granicy koncertu, spektaklu, performance.  Fundacja Przyjaciół Sztuk AUREA PORTA od lat zajmuje się dokumentacją i digitalizacją dzieł tego artysty.


Promująca polską sztukę współczesną Fundacja Przyjaciół Sztuk AUREA PORTA w sposób ciągły prowadzi prace nad rozbudową Repozytorium Dzieł Bogusława Schaeffera, przyczyniając się do ponownego włączenia do obiegu kultury dzieł wybitnych na skalę światową. Rozwijany od półtorej dekady projekt obejmuje archiwizację materiałów papierowych (nut, tekstów i grafik, rękopisów i faksymili, pochodzących z prywatnego archiwum twórcy) oraz ich dygitalizację.

W 2024 r. kontynuowany pod nazwą „Digitalizacja i inwentaryzacja materiałów pochodzących z archiwum Bogusława Schaeffera – cz. III” projekt obejmuje publikację ponad 5000 stron kompozycji, archiwizację obiektów fizycznych w siedzibie Fundacji oraz Instytucie Teatralnym, jak również udostępnienie cyfrowych odzwierciedleń tychże obiektów:

Dzięki temu, bogaty artystyczny dorobek wybitnego polskiego kompozytora i dramatopisarza, jednego z najoryginalniejszych twórców przełomu XX i XXI wieku, zyskuje prezentację na miarę wieku XXI, co zostało dostrzeżone między innymi przez Polish Music Center, które jest częścią Thornton School of Music (University of Southern California), a także zaowocowało licznymi wydarzeniami, wśród których należy wyróżnić:

 

— czytanie performatywne „Snu i nie” (Warszawa) – wyreżyserowane przez Magdalenę Małecką-Wippich,

— spektakl „Schaefferowskie deliberacje. Wędrówka szlakiem radości twórczej” (Elbląg) – wyreżyserowany przez Magdalenę Małecką-Wippich,

— czytanie performatywne „Multimedialnego czegoś” (Warszawa) – wyreżyserowane przez Waldemara Obłozę,

— spektakl „Trzeci nurt” (Warszawa) – wyreżyserowany przez Łukasza Czuja ,

— warsztaty „Awangardowa edukacja kulturalna. Teatr instrumentalny Bogusława Schaeffera“, poprowadzone przez Krzysztofa Nowakowskiego, Piotra Zaufala i Pawła Zaufala (Jastrzębie-Zdrój i Racibórz),

— warsztaty „Przestrzeń, symetria i figury, czyli geometria w muzyce, sztuce i matematyce” (Bytom) – poprowadzone przez Krzysztofa Nowakowskiego, Piotra Zaufala i Szymona Rendchena.

— wystawy „Multiple Realities: Experimental Art in the Eastern Bloc, 1960s–1980s” w Walker Art Center (Minneapolis), w Phoenix Art Museum i w Vancouver Art Gallery.

— projekt „Re-Patched” (Serbia, Słowacja, Węgry, Czechy) – zrealizowany przez zespół w składzie: Orsolya Kaincz, Gerard Lebik, Daniel Matej, Elia Moretti, Ljubomir Nikolic i Petr Vrba.

 

Warto również wspomnieć, iż prowadzona dokumentacja obejmuje gromadzenie informacji na temat dostępnych materiałów audiowizualnych i bibliotecznych oraz określenie dostępności materiałów rozproszonych.

 

Postęp prac i staranność opracowania materiałów jest zasługą duetu: Konrada Jelińskiego - wieloletniego współpracownika FPS AUREA PORTA, do którego dołączył Filip Gołdanowski (ur. 2008). Stały dostęp do zbiorów w połączeniu z dynamicznie rozwijającym się talentem młodego asystenta, wnosi świeże spojrzenie na możliwe formy udostępniania i upowszechniania zasobu, czego efekty widać, m.in. w stale poszerzającym się zbiorze videoscore.

 

Więcej informacji można znaleźć na stronie: boguslawschaeffer.pl

 

Warto też przyjrzeć się aplikacji Schaeffer Non Stop, która zaprasza do wejścia w interakcję z partyturą graficzną utworu pt. „Non Stop” Bogusława Schaeffera.

 

Partnerami projektu są: Legalna Kultura, AICT, Polmic, eTeatr, Dziennik Teatralny oraz ZAIKS.

 

Projekt Digitalizacja i inwentaryzacja materiałów pochodzących z archiwum Bogusława Schaeffera – cz. III dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.




Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura




Spodobał Ci się nasz artykuł? Podziel się nim ze znajomymi 👍


Do góry!