Wspólne sprawy
Czyli krótko i na temat, o sprawach, które dotyczą po prostu całej kultury. Dlaczego kulnes jest cool? Komu tak naprawdę opłaca się korzystanie z legalnych źródeł kultury? Komu może zagrażać legalizacja? Co musi się zmienić, żeby w Polsce zapanowała moda na cyfrową kulturę z legalnych źródeł?
Danuta Stenka odebrała Nagrodę im. Ireny Solskiej!

CZYTELNIA KULTURALNA

/ Wspólne sprawy

Danuta Stenka odebrała Nagrodę im. Ireny Solskiej!

Danuta Stenka odebrała Nagrodę im. Ireny Solskiej!

23.11.21

„Nie wyobrażam sobie mojego życia bez teatru. Mojego życia zawodowego, ale w ogóle mojego życia bez teatru. Teatr to jest ten poligon. W teatrze właściwie poznaję siebie, w teatrze dłubię w sobie, w teatrze mam szansę na to, żeby otwierać różne zakamarki, których nie znam. Teatr to jest podróż – nieustająca, niezwykła podróż w wielu kierunkach. I na zewnątrz, w stronę widza, i podróż w głąb swojej postaci – w głąb mnie samej” – powiedziała Danuta Stenka odbierając Nagrodę im. Ireny Solskiej za wybitne osiągnięcia aktorskie. 

Nagrodę ustanowiono w 2010 roku z intencją honorowania dorobku wybitnych artystek teatralnych. Jest przyznawana przez Zarząd Klubu Krytyki Teatralnej Stowarzyszenia Dziennikarzy RP polskiej sekcji Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Teatralnych (IATC/AICT). 

W uzasadnieniu nagrody czytamy: „Nagroda dla Danuty Stenki jest wyrazem uznania dla jej wkładu w rozkwit sztuki aktorskiej, do którego przyczyniła się swymi kreacjami na deskach Teatru Narodowego i TR Warszawa. Jej artystyczna odwaga, nowatorskie podejście do podejmowanych wyzwań zaowocowało dokonaniami, które już weszły do historii polskiej sceny. «Aktorstwo Danuty Stenki – pisał Łukasz Maciejewski – to swoboda płynąca z precyzji, lekkość zanurzona w dyscyplinie, fantazja wynikająca z konkretu»”.

 

W roku 1984 ukończyła Studium Aktorskie przy Teatrze Wybrzeże w Gdańsku (na deskach którego debiutowała w 1982 r. w „Betlejem Polskim” Lucjana Rydla). Przez kolejne cztery lata (od 1984 r.) występowała na scenie Teatru Współczesnego w Szczecinie. Następnie, w 1988 r. przeniosła się do Teatru Nowego w Poznaniu, gdzie zaczęła się jej długoletnia współpraca z Izabellą Cywińską, a także pierwsze role w Teatrze Telewizji. W 1991 r. została aktorką Teatru Dramatycznego w Warszawie. Występuje również gościnnie w spektaklach u takich reżyserów jak: Grzegorz Jarzyna (TR Warszawa), czy Krzysztof Warlikowski (Nowy Teatr).

Utopiona w świetle
"Matka Courage i jej dzieci", Danuta Stenka, fot. Krzysztof Bieliński


Danuta Stenka od 2003 r. jest aktorką Teatru Narodowego, w którym zagrała: Marię Dunkiewicz-Gołąb w „2 maja” Saramonowicza w reżyserii Agnieszki Glińskiej i Elmirę w „Tartuffie” Molière’a w reżyserii Jacques’a Lassalle’a; rolę tytułową w „Fedrze”; Pacjentkę, która miała grać pana de Sade, ale nie gra w „Marat/Sade” Weissa; Klitemnestrę w „Orestei” Ajschylosa – wszystkie tytuły w reżyserii Mai Kleczewskiej. Jan Englert obsadził Danutę Stenkę jako Annę Pietrowną w „Iwanowie” Czechowa i Archanioła w „Kordianie” Słowackiego; a Grzegorz Wiśniewski jako Katarzynę Medycejską w „Królowej Margot” wg Dumasa i – ostatnio – Charlottę w „Sonacie jesiennej” Bergmana. Wystąpiła również w „Lodzie” wg Sorokina w reżyserii Konstantina Bogomołowa, zagrała główną rolę w „Matce Courage i jej dzieciach” Brechta w reżyserii Michała Zadary oraz Matkę/Manię w „Ślubie” Gombrowicza w inscenizacji Eimuntasa Nekrošiusa. 

 

Czujemy się zaszczyceni tym, że Danuta Stenka jest przewodniczącą Rady Fundacji Legalna Kultura oraz jej czynną ambasadorką. Serdecznie gratulujemy nagrody.

 

Polecamy lekturę wywiadów z aktorką „Utopiona w świetle” oraz „Życie zafundowało mi niezwykłą przygodę”.



Zdjęcia autorstwa Marzeny Dobosz/AICT




Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura




Spodobał Ci się nasz artykuł? Podziel się nim ze znajomymi 👍


Do góry!