Wspólne sprawy
CZYTELNIA KULTURALNA
/ Wspólne sprawy
Fundacja Legalna Kultura i Meta realizują kampanię dotyczącą własności intelektualnej
22.03.23
Wspólna kampania Legalnej Kultury i Meta, ma na celu zachęcenie do czujności wobec internetowych oszustów i zapewnienie użytkownikom dostępu do rzetelnych informacji na temat podrabiania i piractwa. Realizowana jest na Facebooku, Instagramie oraz na stronie legalnakultura.pl gdzie znajdziecie ciekawe artykuły i dane.
Podrabiane towary i pirackie treści wiążą się ze znacznymi kosztami dla właścicieli firm i twórców, którzy zarabiają w Internecie, w tym w szczególności za pośrednictwem mediów społecznościowych. Tego typu naruszenia stwarzają znaczące ryzyko dla użytkowników i zwiększają prawdopodobieństwo oszustwa i kradzieży tożsamości. Ukierunkowane treści przypominają użytkownikom, aby przed zakupem zawsze sprawdzali konta sprzedających i kontrolowali, czy treści są rzeczywiście udostępniane przez autora lub właściciela praw.
– We własnym, dobrze pojętym interesie oraz z myślą o innych powinniśmy się edukować i traktować prawa własności intelektualnej jako sprzymierzeńca – instrukcję obsługi w obecnym porządku cywilizacyjnym. – mówi Kinga Jakubowska, prezeska Legalnej Kultury – Piractwo jest, obok mowy nienawiści, jedną z najgroźniejszych i najpowszechniejszych form internetowej patologii. Do sieci nie przenosimy norm moralnych obowiązujących w rzeczywistości – to jeden z największych problemów, z jakimi musimy się dziś mierzyć. O etycznych, ekonomicznych i prawnych aspektach dotyczących piractwa i podróbek trzeba mówić otwarcie, bazując na wiedzy i argumentach w taki sposób, by nie pozostawiać miejsca na dowolne interpretacje.
W 2022 roku Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) zaprezentował dane dotyczące zachowań młodych użytkowników Internetu w zakresie naruszania praw własności intelektualnej. Ponad połowa (52%) ankietowanych Europejczyków w wieku 15–24 lata stwierdziła, że w ciągu ostatniego roku kupiła, celowo lub przypadkowo, co najmniej jeden podrobiony produkt w Internecie, a jedna trzecia (33%) – że uzyskała dostęp do treści cyfrowych z nielegalnych źródeł. Produkty podrobione kupowane przez młodych ludzi celowo to najczęściej odzież i akcesoria (17%), a w dalszej kolejności obuwie (14%), urządzenia elektroniczne (13%) oraz artykuły higieniczne, kosmetyki, wyroby do higieny osobistej i perfumy (12%). Chociaż cena i dostępność w dalszym ciągu są głównymi powodami celowego kupowania podrobionych produktów i korzystania z pirackich treści, na znaczeniu przybiera wpływ otoczenia społecznego, np. zachowania rodziny, przyjaciół lub znajomych.
Inne czynniki to nieprzywiązywanie wagi do tego, czy produkt jest podrobiony (lub czy treści pochodzą z nielegalnego źródła), niedostrzeganie różnicy między produktami oryginalnymi a podrobionymi oraz łatwość znajdowania lub zamawiania podrobionych produktów w Internecie. Jeden na 10 respondentów przywołał rekomendacje uzyskane od influencerów lub sławnych osób.
W kontekście kupowania produktów podrobionych i korzystania z pirackich treści cyfrowych głównymi czynnikami są nadal cena i dostępność, jednak coraz ważniejsze stają się także oddziaływanie otoczenia i wpływ społeczny. Do głównych czynników odstraszających należą cyberzagrożenia, oszustwa cybernetyczne i wpływ na środowisko.
- Współpraca z Legalną Kulturą przy tej kampanii to kolejny ważny krok w ochronie naszych użytkowników, przy jednoczesnej ochronie praw własności intelektualnej. – tłumaczy Jakub Turowski, Dyrektor Meta ds. polityki publicznej w Europie Środkowo-Wschodniej – Zapewnienie wszystkim naszym użytkownikom wyjątkowych doświadczeń jest priorytetem naszej firmy. Miliony twórców i firm korzysta na naszych platformach ze swojej własności intelektualnej jako źródła dochodu. Zainwestowaliśmy znaczne środki w zasoby edukacyjne oraz technologie, które wykrywają i usuwają treści naruszające prawo, takie jak np. Menedżer Praw Autorskich.
Polityka prywatności Meta zabrania udostępniania treści, które naruszają prawa własności intelektualnej. Firma stworzyła solidne programy przeciwdziałania naruszeniom praw własności intelektualnej, m. in. powstał globalny zespół ds. zgłaszania i usuwania przypadków pogwałcenia praw własności intelektualnej, opracowano specjalistyczne narzędzia do przesyłania tego rodzaju zgłoszeń oraz zainicjowano politykę dotyczącą osób wielokrotnie naruszających prawa IP. Posiadacze praw mogą chronić swoją własność intelektualną, korzystając z narzędzi takich jak ochrona praw do marki, menedżer praw autorskich i interfejs IP Reporting API. Pełne raporty na temat działań podjętych przeciwko naruszeniom praw własności intelektualnej opublikowane zostały w półrocznym Raporcie przejrzystości własności intelektualnej Meta.
- Piractwo jest, obok mowy nienawiści, jedną z najgroźniejszych i najpowszechniejszych form internetowej patologii. Do sieci nie przenosimy norm moralnych obowiązujących w rzeczywistości – to jeden z największych problemów, z jakimi musimy się dziś mierzyć. Podrabianie zawsze łączy się z zamiarem pasożytnictwa i jawi się jako aktywność o jednoznacznie nagannym charakterze – ale czy tak na to patrzymy, sięgając po podróbki? – dodaje Jakubowska – Skuteczne działania wymagają zaangażowania podmiotów z różnych branż, w tym mediów prezentujących krytyczne podejście do piractwa oraz podróbek i traktujących legalność jako element misji publicznej. Dlatego cieszy nas zaangażowanie w takiej firmy jak Meta.
Kreowanie kulturowej zmiany jest misją Legalnej Kultury. Fundacja od 10 lat prowadzi szeroko pojętą kampanię edukacyjną w zakresie etyki, praw własności intelektualnej i bezpieczeństwa w sieci. Upowszechniamy korzystanie z kultury z legalnych źródeł oraz propagujemy świadome uczestnictwo w kulturze. Uświadamiamy szkodliwość piractwa i podróbek.
Wszelkie niezbędne informacje, artykuły w przystępnej i przyjaznej formie, publikujemy na stronie.
Zapraszamy na podstrony Piractwo i Podróbki, które obfitują informacjami – artykułami i raportami.
***
O Meta:
Meta tworzy technologie, które pomagają ludziom łączyć się, znajdować społeczności i rozwijać firmy. Kiedy Facebook pojawił się w sieci w 2004 roku, zmienił znacząco sposób, w jaki ludzie nawiązują i utrzymują relacje. Aplikacje takie jak Messenger, Instagram i WhatsApp jeszcze bardziej poszerzyły możliwości miliardów osób na całym świecie. Teraz Meta wychodzi poza ekrany 2D w kierunku wciągających doświadczeń, takich jak rzeczywistość rozszerzona i wirtualna, aby pomóc w kolejnej ewolucji mediów społecznościowych.
Zdjęcie główne: Freepik
Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura
- Czytelnia kulturalna
- > Wspólne sprawy
- Archiwum
- Rozmowy
- Łyk sztuki do kawy
- Polecamy
- Badania i raporty