Wspólne sprawy
CZYTELNIA KULTURALNA
/ Wspólne sprawy
Startuje projekt Otwarte Drzwi do Kultury
31.10.24
Projekt Otwarte Drzwi do Kultury powstał, by zmniejszać przestrzenny i symboliczny dystans do kultury. Celem projektu jest upowszechnianie dostępu do kultury z legalnych źródeł i pokazanie, że dzisiaj – w każdym miejscu – możemy uczestniczyć bezpośrednio w wydarzeniach filmowych, a przede wszystkim w bieżącym wirtualnym obiegu kultury i wiedzy.
Realizowany jest w formie kina objazdowego, a seansom filmowym towarzyszą warsztaty na temat dostępu do kultury – w tym przede wszystkim korzystania z legalnych źródeł kultury w Internecie oraz edukacji medialnej i filmowej.
Otwarte Drzwi do Kultury zyskały sympatię i wsparcie artystów. Podczas dedykowanych projektowi rozmów, na warsztaty i pokazy filmowe zapraszają Andrzej Seweryn, Agnieszka Dygant i Piotr Adamczyk oraz Sara James, Tosia Litwiniak, Konrad Repiński i Nita.
„Bardzo się cieszę, że jesteście z nami. Że uczestniczycie w Otwartych Drzwiach do Kultury” – mówi Agnieszka Dygant. – „Dzięki takim osobom, jak Wy, nasza praca ma sens. (…) Nie ukrywam, że im bardziej świadomy jest widz, im bardziej przepracowuje sobie pewne rzeczy, myśli o kinie, jest z nim blisko, tym bardziej dla nas aktorów, twórców (…) jest to miłe, że jesteście tacy świadomi, że chcecie lepiej poznać naszą pracę od każdej strony. Że jesteście ciekawi tego, czym się zajmujemy na co dzień. I za to Wam bardzo dziękuję.”
„Cieszę się, że chcecie się więcej dowiedzieć na temat ochrony własności intelektualnej” – dodaje Nita i wyznaje – „mi też by się to przydało. (…) Korzystajcie tylko z legalnych źródeł kultury, bo tym samym wspieracie nie tylko artystów, ale i gros osób, które pracują przy niesamowitych projektach artystycznych.”
Edukacyjna wartość projektu nie polega jedynie na popularyzowaniu korzystania z kultury z legalnych źródeł – Otwarte Drzwi do Kultury to przede wszystkim edukacja w zakresie praw własności intelektualnej, dostępu do zasobów dydaktycznych w Internecie i możliwości korzystania z nich. Bardzo ważne jest uświadomienie odbiorcom, które źródła kultury i zasoby w Internecie są legalne, jak można z nich bezpiecznie korzystać, czym jest prawo autorskie i własność intelektualna – jednym słowem, w jaki sposób korzystać z kultury w sieci, wspierając jednocześnie ulubionych artystów uczciwą postawą wobec ich sztuki. Pomaga w tym zrozumienie procesu twórczego, dlatego artyści, w prezentowanych podczas warsztatów materiałach wideo, chętnie dzielą się swoimi doświadczeniami.
„Często opowiadam taką historyjkę” – wspomina Piotr Adamczyk. – „Kręciliśmy gdzieś film, jakiś chłopak się na rowerze zatrzymał i się pyta: »A co wy tu robicie?« Ja mówię, że kręcimy film. »A o której będzie?« Więc nie dla wszystkich jest jasne, jak wygląda tworzenie filmu. Myślę, że doświadczony widz zdaje sobie z tego sprawę. Samo oglądanie setek nazwisk później w napisach po zakończeniu filmu mówi nam o tym, jak ogromny sztab ludzi nad tym pracuje.”
Znana z „Akademii Pana Kleksa” Tosia Litwiniak wyjaśnia: „Na planie są takie osoby jak kamerzysta, są osoby od kostiumów, od charakteryzacji, od światła, od zapewnienia jedzenia, jest masę osób, są osoby od efektów specjalnych, moglibyśmy wymieniać i wymieniać. I ważne jest to, żeby doceniać pracę tych osób i oglądać filmy z legalnych źródeł. Tak naprawdę tylko dzięki temu oni też dostaną to, na co zasługują przez ten film, który właśnie nagrali i na którym spędzili tyle tak naprawdę czasu swojego życia.”
Partnerujący Tosi w filmie Konrad Repiński dodaje osobisty motyw, jakim kierować się mogą młodzi ludzie sięgając po legalne źródła: „Ja też nagrywałem w swoim życiu różne teledyski, więc można powiedzieć, że w jakimś stopniu jestem twórcą. I bardzo chciałbym, żeby moje rzeczy były oglądane z legalnych źródeł. I myślę, że gdybyście wy, co oczywiście jest możliwe, byli twórcami, też byście tego chcieli.”
Piotr Adamczyk podsumowuje: „To jest jedno z najtrudniejszych pytań, dlaczego się powinno korzystać z legalnych źródeł kultury, bo to jest właściwie pytanie retoryczne. No powinno się, należy.”
Ważne jest, że Otwarte Drzwi do Kultury mają charakter wielopokoleniowy – podjęte działania pokazują, że kultura i jej dostępność łączy pokolenia, zamiast dzielić poprzez brak możliwości uczestnictwa. Dlatego hasło przewodnie projektu brzmi „Bądźmy wszyscy w kulturze!”
Andrzej Seweryn wyznaje: „Jestem pełen podziwu dla Was, że mieliście ochotę poświęcić Wasz czas na to, żeby się zastanowić nad tym, co to znaczy kultura, jakie jest jej znaczenie, jak to jest z dostępem do kultury i niech na tych warsztatach narodzi się jedna z idei, która pozwoli Wam i innym ludziom dorwać się do kultury, żeby rozwalić te drzwi, które Was czy innych przyjaciół, znajomych, nieznajomych oddzielają od kultury, bo to piekielnie ważne.”
Czas i miejsce realizacji projektu
Projekt realizowany w miejscowościach na terenie kilku województw:
Dębogórze i Kosakowo w woj. pomorskim / 28 listopada
Rogolin i Bukówno w woj. mazowieckim / 5 i 6 listopada
Rozprza w woj. łódzkim / 7 listopada
Zamość, w którym spotkają się uczniowie, nauczyciele i lokalne społeczności z okolicznych miejscowości / 14 listopada
Zapraszamy na stronę projektu www.otwartedrzwidokultury.pl
Projekt Otwarte Drzwi do Kultury realizuje Fundacja Legalna Kultura.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa
narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury
DZIĘKUJEMY PARTNEROM PROJEKTU
- RODON Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli
- Ochotnicza Straż Pożarna
- Kawałek Świata – Media
- Gargulio Piotr Welk
- Burmistrz Rozprzy Paweł Kowalczyk
- Gminna Biblioteka Publiczna w Rozprzy
- Szkoła Podstawowa im. J. Pawlikowskiego w Rozprzy
- Publiczna Szkoła Podstawowa im. Henryka Sienkiewicza w Rogolinie
- Publiczna Szkoła Podstawowa im. D.F. Czachowskiego w Bukównie
- Kosakowskie Centrum Kultury
- Zamojski Dom Kultury
Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura
- Czytelnia kulturalna
- > Wspólne sprawy
- Archiwum
- Rozmowy
- Łyk sztuki do kawy
- Polecamy
- Badania i raporty