Wspólne sprawy
CZYTELNIA KULTURALNA
/ Wspólne sprawy
Oko Prószyńskiego
17.09.19
Wiek XIX to czas wynalazców i wizjonerów, których praca pchnęła kulturę i sztukę na nowe tory. Należał do nich niewątpliwie Kazimierz Prószyński (1875-1945), twórca pleografu. I choć Luis Lumière powiedział o Polaku: „Panowie, ten człowiek jest pierwszy w kinematografii, ja jestem drugi” – przez wiele lat postać i dokonania Prószyńskiego pozostawały w cieniu jego zagranicznych kolegów.
Wynalazca zaczął przygodę z „ruchomym obrazem” już jako dziecko w zakładzie fotograficznym swojego dziadka. Gdy nieco dojrzał, rodzina wysłała go na naukę do Belgii, gdzie stworzył swoje pierwsze znaczące urządzenia. Szybko jednak porzucił te studia i wrócił do Warszawy, by poświęcić się wyłącznie swojej pracy.
Lista wynalazków, które światowe kino zawdzięcza Prószyńskiemu, jest imponująca. Jako dziewiętnastolatek, studiujący na politechnice w Liège, rok przed braćmi Lumière stworzył urządzenie służące do rejestracji obrazu i jego wyświetlania, które nazwał pleografem. Polak wymyślił też biopleograf, czyli system minimalizujący drgania taśmy filmowej oraz wynalazł obturator eliminujący migotanie obrazu w czasie projekcji (za co wszyscy widzowie analogowych filmów powinni być mu wdzięczni!). Podczas gdy Prószyński skupiał się na kwestiach technicznych, ulepszając kolejne wersje swojego urządzenia, bracia Lumière, pochodzący z zamożnej paryskiej rodziny (a co za tym idzie, dysponujący większymi od warszawiaka możliwościami finansowymi i promocyjnymi!), zaprezentowali 28 grudnia 1895 r. w prestiżowym Salonie Indyjskim „Grand-Cafè” działanie kinematografu i swój pierwszy film. Co ciekawe, wkrótce po tym słynnym seansie, na posiedzeniu Francuskiej Akademii Nauk, gdzie pokazano pleograf Polaka, Ludwik Lumière wskazał na obecnego na sali Kazimierza Prószyńskiego jako faktycznego pioniera kina.
Zdjęcie obturatora w jednej z kamer Prószyńskiego
Aeroskop, kinofon, telefot i Oko
Polak był też autorem innego przełomowego urządzenia, które zrewolucjonizowało sposób filmowania, czyli pierwszej na świecie przenośnej kamery z napędem automatycznym pozwalającym jej pracować przez około 11 minut. Ze względu na łatwość obsługi i mobilność aeroskop przyczynił się do rozwoju reportaży, filmów dokumentalnych i przyrodniczych. Ulepszoną wersją aeroskopu była ręczna kamera „Oko”. Ta tania i łatwa w obsłudze kamera, wynaleziona w 1912 r, miała zachęcić społeczeństwo do „kręcenia” filmów. Prószyński, tworząc „Oko”, okazał się zatem również jednym pionierów demokratyzacji kina.
George Malins z aeroskopem w Belgiii 1914
Wynalazca miał na swoim koncie ponadto zasługi dla udźwiękowienia filmu i powstania telewizji. Wynaleziony przez niego w 1907 r. kinofon umożliwiał jednoczesną emisję obrazu i dźwięku, a stworzony kilka lat wcześniej w 1889 r. telefot był pierwszym urządzeniem, które pozwalało przesyłać obraz na odległość.
Biopleograf Prószyńskiego 1898
W 1974 r. profesor Władysław Jewsiewicki, filmoznawca specjalizujący się m.in. w historii początków kina, opublikował monografię poświęconą Kazimierzowi Prószyńskiemu. Książka jest dostępna online:
http://www.kazimierzproszynski.com/pdfs/jewsiewicki_kazimierz_proszynski.pdf
Inne materiały dotyczące polskiego wynalazcy znajdują się na stronie: http://www.kazimierzproszynski.com/
Piotr Szczepański
Fundacja Legalna Kultura
Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura
Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
- Czytelnia kulturalna
- > Wspólne sprawy
- Archiwum
- Rozmowy
- Łyk sztuki do kawy
- Polecamy
- Badania i raporty