Wspólne sprawy
Czyli krótko i na temat, o sprawach, które dotyczą po prostu całej kultury. Dlaczego kulnes jest cool? Komu tak naprawdę opłaca się korzystanie z legalnych źródeł kultury? Komu może zagrażać legalizacja? Co musi się zmienić, żeby w Polsce zapanowała moda na cyfrową kulturę z legalnych źródeł?
Platforma Copernicus College – bezpłatne kursy uniwersyteckie online

CZYTELNIA KULTURALNA

/ Wspólne sprawy

Platforma Copernicus College – bezpłatne kursy uniwersyteckie online

Platforma Copernicus College – bezpłatne kursy uniwersyteckie online

22.01.21

„Człowiek i społeczeństwo w obliczu nowych technologii” to najnowszy kurs organizowany na platformie Copernicus College umożliwiającej szerokiej publiczności uczestniczenie online w kursach uniwersyteckich. To miejsce stworzone dla każdego, kto chce pogłębiać wiedzę i rozwijać własne zainteresowania wysłuchując serii wykładów dostępnych do tej pory jedynie studentom danej dyscypliny. Dzięki platformie Copernicus College nie tylko studenci, ale również absolwenci i licealiści, przedsiębiorcy i przedstawiciele wolnych zawodów, pasjonaci nauki i luźno nią zainteresowani – każdy, kto ma czas i ochotę może w dowolnym momencie rozpocząć swoje „studia” - wybrać kurs, który go interesuje, wykładowcę i porę wykładu – całkowicie za darmo i w dowolnym miejscu, w którym jest dostęp do Internetu.

 

Pomysł otwartych wykładów i kursów akademickich Copernicus College wzorowany jest na popularnych na zachodzie platformach MOOC (Massive Online Open Courses), które powstały w USA w latach dwutysięcznych EdX – przygotowany wspólnie przez naukowców Uniwersytetu Harwarda i Massachusetts Institute of Technology oraz Coursera - stworzony przez profesorów kalifornijskiego Uniwersytetu Stanforda. Pierwszy polski odpowiednik MOOC przygotowany został przez akademików związanych z Uniwersytetem Jagiellońskim. W listopadzie 2020 roku liczba słuchaczy Copernicus College przekroczyła 45 tysięcy.

 

Copernicus College udostępnia obecnie ponad pięćdziesiąt kursów z nauk ścisłych, społecznych i humanistycznych. W zróżnicowanej ofercie, na platformie znajdują się kursy m.in. z psychologii, prawa, filozofii, matematyki, fizyki i wielu innych dziedzin, prowadzone przez wybitnych polskich uczonych. Na stronie Copernicus College znajdziemy więc m.in. kursy prof. Andrzeja Zolla (Wprowadzenie do prawa karnego), wybitnego kosmologa prof. Michała Hellera (Bóg i kosmologia) czy nieżyjącego już prof. Jerzego Vetulaniego (Neurobiologia i życie). Wykłady gościnne prowadzone są przez światowej klasy uczonych, m.in. noblistę Sir Rogera Penrose’a (Wszechświat, entropia i Konforemna Kosmologia Cykliczna), Patricię Churchland (Mózg i moralność) czy Josepha LeDoux (Świadomość a emocje). „Średnio w ciągu roku pojawia się około 8-10 nowości. Pod koniec grudnia dodaliśmy nowe kursy z filozofii matematyki i mechaniki kwantowej, a w planach na 2021 rok mamy m.in. uruchomienie kursów traktujących o społeczeństwie w dobie rewolucji cyfrowej. Generalnie – oferta jest bogata, różnorodna, a jesteśmy daleko od powiedzenia ostatniego słowa. Nieustannie otwieramy się na nowe dziedziny, nowe tematy, nowe funkcjonalności” – mówi Marek Jakubiec, dyrektor Copernicus College, adiunkt na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego.

 

Najnowszy kurs, przygotowany przez Priorytetowy Obszar Badawczy Society of The Future, dotyczy korzystania z technologii, które co prawda towarzyszą nam już od dekad, ale można nadal nazywać je nowymi, ponieważ z każdym rokiem (jeśli nie miesiącem) pojawiają się nowe możliwości i wyzwania. Natomiast pytania o ich długofalowe konsekwencje stawiamy dopiero od niedawna. Nasze życie otwiera się na kolejne przestrzenie cyfrowe, dlatego zmienia się dynamicznie. Pojawiają się wspaniałe możliwości, ale i poważne zagrożenia. Internet uratuje, czy raczej dobije liberalną demokrację? Jak ułożymy sobie relacje ze sztuczną inteligencją, już teraz otaczającą nas zewsząd? Kto wygra toczące się od lat wojny cybernetyczne, w których wszyscy, często nieświadomie, bierzemy udział? Na te i inne pytania spróbują odpowiedzieć wykładowcy prowadzący zajęcia w ramach kursu Człowiek i społeczeństwo w obliczu nowych technologii”.

 

Na każdy kurs składa się kilka do kilkunastu godzin wykładów nagranych online, a także dodatkowe pomoce naukowe, w postaci artykułów, fragmentów książek czy zestawów ćwiczeń i testów. Po zakończeniu takiego modułu każdy, kto ma ochotę, może sprawdzić swoją nowo nabytą wiedzę przystępując do egzaminu, który również odbywa się wirtualnie. Zdanie egzaminu umożliwia pobranie (otrzymanie) certyfikatu. Każdy z kursów uruchamiany jest kilka razy w roku, można więc dołączyć do grona słuchaczy w dowolnym terminie w trakcie danej edycji, słuchać wykładów we własnym tempie i dowolną ilość razy. Każdy student psychologii czy matematyki może więc za pomocą platformy uporządkować i poszerzyć własną wiedzę, bądź zagłębić się w nieznane sobie rejony kosmologii, fizyki czy neurobiologii. Także każdy, kto nigdy nie studiował, a chciałby posłuchać klasycznych, akademickich wykładów może to zrobić w dowolnej chwili i całkowicie bezpłatnie, wchodząc na www.copernicuscollege.pl

 

O poszerzeniu zasobów w najbliższej przyszłości:

– Planujemy uruchomienie krótkich, encyklopedycznych video-lekcji wyjaśniających pojęcia użyte w danym kursie czy materiale. Chcemy mieć pewność, że wykłady, choć na wysokim, uniwersyteckim poziomie, zostaną przez wszystkich zrozumiane, również przez niefachowców, dla których nasz wykład czy kurs jest czasem możliwością poszerzenia zainteresowań, a czasem wręcz pierwszą próbą wejścia w jakąś dziedzinę – mówi Marek Jakubiec.

 

Założony w 2014 roku Copernicus College to pierwsza w Polsce platforma udostępniająca powszechnie zasoby akademickie. Polecamy!




Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura




Spodobał Ci się nasz artykuł? Podziel się nim ze znajomymi 👍


Do góry!