„Bożenna Biskupska. Artystka i budowla możliwa”. Wystawa retrospektywna

CZYTELNIA KULTURALNA

/ Polecamy

„Bożenna Biskupska. Artystka i budowla możliwa”. Wystawa retrospektywna

„Bożenna Biskupska. Artystka i budowla możliwa”. Wystawa retrospektywna

05.03.24

Malarstwo, rysunek, rzeźba, grupy figuralne, a także instalacje przestrzenne i filmy wideo - tak szerokie spektrum środków wyrazu cechuje twórczość Bożenny Biskupskiej.

 

Pawilon Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej we Wrocławiu będzie gościć retrospektywną, niezwykle bogatą, wystawę prac Biskupskiej - wybór najważniejszych dzieł artystki. Widzowie zobaczą zatem różne wersje „Jednonogiego” - najbardziej wyrazistej postaci w twórczości artystki, która stała się jej znakiem rozpoznawczym. Będzie na wystawie „Jednonogi” rzeźbiony w betonie i odlany z brązu, monumentalny i w wersji mini, monochromatyczny i malowany czystymi kolorami, a także zwielokrotniony w formie rysunku na papierze, rycia w betonie czy na filmie wideo.
Ta wieloznaczna figura, od lat uobecniana przez artystkę w różnych formatach, materiałach i konfiguracjach, jest bohaterem uniwersalnym, odzwierciedla egzystencjalne dylematy człowieka.


Nie zabraknie na wystawie także „Misterium czasu”, dzieła z którym w 1984 roku Bożenna Biskupska reprezentowała Polskę na 41. Biennale w Wenecji. To zespół trzydziestu dwóch antropomorficznych rzeźb przywodzących na myśl sarkofagi, czy też kokony, jako symbol istnienia rozpiętego między trwaniem i przemijaniem.

Zaprezentowane będzie również malarstwo i rysunki artystki, między innymi prace z cyklów „Rysunek rzeźby”, „Wytyczanie obrazu” czy „Klatka wielka”. Na uwagę zasługują również wielkoformatowe monochromatyczne obrazy, do których tworzenia artystka używa, oprócz farby olejnej, również oleju lnianego, ołówków czy węgla.

Bożenna Biskupska debiutowała na przełomie lat 70. i 80. XX wieku. Artystka nieustannie rozwija oryginalny język i opowiada uniwersalną historię o egzystencji ukazanej na tle czasu, przestrzeni, przemijania i trwania. Jednocześnie od kilkunastu lat tworzy międzynarodowy ośrodek eksperymentów artystycznych w dolnośląskim Sokołowsku, odbudowując historyczne sanatorium opisane przez Olgę Tokarczuk w „Empuzjonie”. Gmach Sanatorium Brehmera, wzniesiony w XIX wieku monumentalny obiekt, posłużył także za inspirację dla budowniczych uzdrowiska w Davos, rozsławionego przez Tomasza Manna w powieści „Czarodziejska góra”. Kiedy Biskupska rozpoczynała działalność w Sokołowsku, zabytek był w ruinie, a dzięki ogromnemu zaangażowaniu artystki odzyskuje swoją świetność. Działania w Sokołowsku zostały włączone do prezentowanego na wrocławskiej ekspozycji dorobku artystycznego Bożenny Biskupskiej.


Bożenna Biskupska, Misterium czasu, Am turm Gallery, Berlin, 1989, archiwum Fundacji Sztuki Współczesnej In Situ

 

Wystawa przypomni też dolnośląską historię artystki, która od 2007 roku wraz z artystą Zygmuntem Rytką i córką Zuzanną Fogtt zainicjowała w Sokołowsku Międzynarodowe Laboratorium Kultury. Dolnośląskie uzdrowisko stało się sceną festiwali, spotkań artystów z całego świata. Działa tu archiwum Krzysztofa Kieślowskiego.

Zespół kuratorski wystawy: Emilia Orzechowska, Stach Szabłowski oraz Aleksandra Szwedo (MNWr)

Współpraca kuratorska przy projekcie „Budowla Możliwa_Spotkanie”: Ryszard W. Kluszczyński

Współorganizatorem wystawy jest Fundacja Sztuki Współczesnej InSitu.

Wystawę, zatytułowaną „Bożenna Biskupska. Artystka i budowla możliwa”, można obejrzeć w dniach 10 marca - 9 czerwca 2024 roku w Pawilonie Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej Oddział Muzeum Narodowego we Wrocławiu.


Bożenna Biskupska, Jednonogi, Muzeum Sztuki Współczesnej Oddział Muzeum Narodowego we Wrocławiu.


Bożenna Biskupska
studiowała malarstwo w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Poznaniu i w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W 1982 roku na IV Międzynarodowym Biennale Miniatury Tkackiej (Savaria Museum, Shombathely, Węgry) zdobyła I nagrodę. W 1986 roku otrzymała Nagrodę I stopnia im. Stanisława Wyspiańskiego za malarstwo i rzeźbę. Reprezentowała Polskę na XLI Biennale Sztuki w Wenecji (1984) oraz na XIV Międzynarodowym Biennale Małych Rzeźb w Brązie w Padwie (1986).

 

Problem czasu w kontekście abstrakcyjnym i egzystencjalnym i zagadnienie nieskończoności stanowią motyw wiodący w twórczości Bożenny Biskupskiej.

 

Jej prace znajdują się w zbiorach m.in.: Muzeum Narodowego w Szczecinie, Muzeum Sztuki w Łodzi, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Muzeum Narodowym w Kielcach, Muzeum Ziemi Lubuskiej w Zielonej Górze, Muzeum Warmi i Mazur w Olsztynie, Banku Światowym w Waszyngtonie i innych.





Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura




Spodobał Ci się nasz artykuł? Podziel się nim ze znajomymi 👍


Do góry!