Leszek Możdżer i MACV prezentują „Composites”

CZYTELNIA KULTURALNA

/ Polecamy

Leszek Możdżer i MACV prezentują „Composites”

Leszek Możdżer i MACV prezentują „Composites”

28.04.23

Warszawska Opera Kameralna prezentuje prapremierę swojego nowego wydawnictwa płytowego – albumu Leszka Możdżera i Orkiestry Instrumentów Dawnych MACV Warszawskiej Opery Kameralnej zatytułowanego „Composites”. „Artysta od lat poszukuje nowych jakości brzmieniowych swojego instrumentu. Świat muzyki dawnej to jedna z jego ostatnich pasji” – pisze dziennikarz Polskiego Radia Jacek Hawryluk o Możdżerze. A wynikiem tych poszukiwań jest niezwykły album, który już wkrótce trafi do rąk fanów Artysty.

 

Album „Composites” to sześć utworów, z których cztery (zatytułowane „Compositum I,II,III,IV”) nie są kompozycjami, tylko kompozytami, będącymi mistrzowskim połączeniem kompozycji i improwizacji. Partie fortepianu zostały przez Leszka Możdżera wyimprowizowane, a do tych improwizacji Artysta dopisał partyturę dla Orkiestry. Dwa pozostałe utwory – „Ballad For Lars”, zadedykowany szwedzkiemu kontrabasiście Larsowi Danielssonowi oraz liryczny „Natalladia” – Możdżer skomponował klasycznie.

 

Prawie dwa lata zajęło Artyście dojście do optymalnego naprężenia strun. Najnowsze dzieło Możdżera powstało na fortepianie Fazioli w obniżonym do 432 Hz stroju. Pozwoliło to na spotkanie z niższym strojem Orkiestry Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej. „Muzycy, grając na instrumentach dawnych, wchodzą do pewnego rodzaju niszy. Definiują się jako muzycy alternatywni w stosunku do masowo odbieranej symfoniki” – mówi Leszek Możdżer.




MACV – pierwszy w Polsce zespół muzyki dawnej został założony przez Stefana Sutkowskiego w 1957 roku. Jego członkowie postawili sobie za cel popularyzację nowo odkrytych zabytków muzyki polskiej. W 1961 roku muzycy ci stali się członkami-założycielami Warszawskiej Opery Kameralnej. Artyści studiowali i doskonalili swoje umiejętności u najlepszych w Europie specjalistów w zakresie gry na instrumentach historycznych, uczestniczyli też w licznych międzynarodowych projektach koncertowych i nagraniowych, co pozwoliło zachować kontakt z najnowszymi tendencjami w tej dziedzinie.

 

Najnowszy album Leszka Możdżera to kolejne wydawnictwo sygnowane logiem Warszawskiej Opery Kameralnej. Trafi ono do odbiorców w sposób nietypowy, bo w dwóch etapach. Prapremiera albumu „Composites” będzie miała miejsce 5 czerwca na organizowanym od lat przez Leszka Możdżera Festiwalu Enter w Poznaniu. Tylko tam będzie można kupić specjalne wydanie albumu, które ukaże się w limitowanym, numerowanym boksie zawierającym kolorową płytę winylową i obszerną dwudziestostronicową książeczkę z licznymi zdjęciami oraz tekstami w językach: polskim, angielskim, niemieckim i japońskim. Dodatkową gratką dla koneserów muzyki będzie kaseta magnetofonowa zawierająca materiał z albumu. W każdym boksie znajdzie się również certyfikat z autografem Leszka Możdżera. To specjalne wydanie albumu „Composites” można już zamówić w przedsprzedaży na stronie WOK.

 

Premiera płyty CD oraz albumu winylowego, które trafią regularnej dystrybucji zapowiadana jest na październik bieżącego roku. Płyta CD zawierać będzie książeczkę z unikatowymi zdjęciami z sesji nagraniowej albumu oraz opisy w językach: polskim, angielskim, niemieckim i japońskim. Album winylowy zostanie wydany na niebieskim kolekcjonerskim krążku. Równocześnie album udostępniony zostanie na wszystkich platformach streamingowych.

 

Połączenie jazzu z muzyką klasyczną jest dla dyrektora Warszawskiej Opery Kameralnej Alicji Węgorzewskiej naturalne. Jak powiedziała w jednym z wywiadów: „Ten mariaż istniał od zawsze. Kiedy słuchamy muzyki Bacha, nie wiemy, czy grał ją dokładnie tak, jak sugeruje zapis nutowy. Może improwizował? Ówcześni muzycy robili to przecież na co dzień. Bach mógł więc w nutach zapisać tylko część – jazzowej de facto – improwizacji. Mozart często przekomponowywał i przenosił zaaranżowane przez siebie motywy z jednego utworu do drugiego. Mówi się, że także Chopin był kompozytorem jazzowym, bo jego improwizacje i wyobraźnia muzyczna sięgały niezwykle daleko.”


Od 2019 roku Orkiestra Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej rozpoczęła współpracę z wyjątkowymi osobowościami muzyki jazzowej: Krzysztofem Herdzinem, Andrzejem Jagodzińskim, Marcinem Maseckim, Leszkiem Możdżerem, co zaowocowało cyklem „Jazz z MACV” z koncertami i nagraniami o niespotykanej wcześniej wartości interpretacyjnej.

 




Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura




Spodobał Ci się nasz artykuł? Podziel się nim ze znajomymi 👍


Do góry!