17. Międzynarodowy Festiwal Filmowy WATCH DOCS. Prawa Człowieka w Filmie

STREFA WYDARZEŃ

/ Polecamy

17. Międzynarodowy Festiwal Filmowy WATCH DOCS. Prawa Człowieka w Filmie

17. Międzynarodowy Festiwal Filmowy WATCH DOCS. Prawa Człowieka w Filmie

Między 7 a 14 grudnia w Warszawie odbędzie się po raz 17. jeden z największych na świecie festiwali filmowych poświęconych prawom człowieka, wraz ze swoją edycją objazdową i internetową docierający rocznie do ponad 100 000 widzów – WATCH DOCS. W jego programie znajdzie się ponad 60 najciekawszych nowych dokumentów.

14 z nich pokazanych będzie w ramach konkursu o Nagrodę WATCH DOCS, a pozostałe złożą się na 4 repertuarowe sekcje stałe – „Chcę zobaczyć”: przegląd najciekawszych dokumentów sezonu mówiących o tematach, postaciach i wydarzeniach w centrum uwagi obrońców praw człowieka na świecie, Dyskretny urok propagandy”: panorama dokumentów o indoktrynacji, „Nowe filmy polskie”: zestaw najciekawszych polskich dokumentów społecznych oraz „Na krótko”: sekcja filmów krótkometrażowych, a także dwa przeglądy tematyczne: Adwokat w roli głównej” organizowany we współpracy z Naczelną Radą Adwokacką (więcej informacji o przeglądzie tutaj) i „Ciało pod kontrolą”, prezentujące najlepsze dokumenty o prawach człowieka i medycynie, bioetyce, społecznej kontroli nad ludzkim ciałem.

Filmy konkursowe WATCH DOCS

W tegorocznym konkursie o Nagrodę WATCH DOCS na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym WATCH DOCS. Prawa Człowieka w Filmie rywalizować będzie czternaście znakomitych, poruszających dokumentów. O tym, który z nich wygra 17. edycję festiwalu, zdecyduje międzynarodowe jury. Wręczenie Nagrody WATCH DOCS odbędzie się 14 grudnia w kinie Muranów, podczas gali zamknięcia festiwalu.

Pierwszym filmem konkursowym – i jednocześnie obrazem otwierającym festiwal – jest „Ryzyko” (‘Risk’), najnowszy film uhonorowanej Oscarem za „Citizenfour” Laury Poitras. Dokument ten wywołał duże kontrowersje po pokazie w Cannes, jest bowiem niejednoznacznym i budzącym duże emocje portretem Juliana Assange’a, szefa WikiLeaks. W konkursie 17. WATCH DOCS zobaczymy także „Bliskich” (‘Close Relations’) Witalija Manskiego, urodzonego na Ukrainie najsłynniejszego obecnie rosyjskiego dokumentalisty, ukazujący niełatwe relacje ukraińsko-rosyjskie na przykładzie mieszkających we Lwowie i w Doniecku krewnych Manskiego czy prowokacyjny „Biały świat według Daliborka” (‘The White World According to Daliborek’) w reż. Víta Klusáka, portretujący czeskiego neonazistę. Pięknie sfotografowana i muzycznie wysmakowana „Kambodżańska wiosna” (‘Cambodian Spring’) Chrisa Kelly’ego pozwoli przyjrzeć się przemianom krajobrazu Kambodży, także społeczno-politycznego, i kambodżańskim aktywistom. Z kolei wyreżyserowana przez Ramonę S. Diaz „Matczyzna” (‘Motherlad’), nagrodzona w Sundance, pozwoli polskim widzom poznać Szpital im. José Fabelli w Manili, uchodzący za największą  – a na pewno najbardziej zapracowaną – klinikę położniczą świata.

W tegorocznym konkursie pokazany zostanie też nagrodzony na Sheffield Doc/Fest film „Śmierć i życie Marshy P. Johnson” (‘The Life and Death of Marsha P. Johnson’), w którym reżyser David France, nominowany do Oscara za  „Jak przetrwać zarazę” (WATCH DOCS 2012), wraca do początków amerykańskiego aktywizmu trans i tajemnicy śmierci Marshy P. Jonson, samozwańczej, ale naprawdę uwielbianej królowej nowojorskiej ulicy. Widzowie będą mogli także obejrzeć nowy film francuskiego mistrza dokumentu i fotografii Raymonda Depardona, “12 Dni” (’12 Days’), ukazujący posiedzenia sądowe w sprawie przymusowego leczenia w szpitalu psychiatrycznym, oraz „Jeszcze jutro” (‘Still Tomorrow’), wielowarstwowy dokument Jiana Fana o dotkniętej porażeniem mózgowym najsłynniejszej chińskiej poetce Xiuhua Yu i jej bezpardonowej walce o niezależność.

O Nagrodę WATCH DOCS walczyć będą także „Pakt Adriany” (‘Adriana’s Pact’), debiut reżyserski Lizzette Orozco, będący próbą rozwikłania zagadki przeszłości ciotki samej Orozco, tytułowej Adriany, oskarżanej o przynależność do DINA, osławionej policji politycznej z czasów dyktatury Pinocheta odpowiedzialnej za torturowanie i mordowanie opozycjonistów; ukazujący historię dzielnego palestyńskiego chłopca, chorującego na rzadkie schorzenie układu odpornościowego  „Muhi -  wiecznie tymczasowy” (‘Muhi - Generally Temporary), Riny Castelnuovo-Hollander i Tamira Eltermana czy też „Praca” (‘The Work’), sfilmowana przez Jairusa McLeary’ego i Gethina Aldousa pełna emocji opowieść o pionierskim programie terapii psychologicznej dla więźniów amerykańskiego więzienia Folsom. Konkursowy zestaw dopełni odważny dokument „Martwe osły nie boją się hien” (‘Dead Donkeys Fear No Hyenas’) Joakima Demmera, będący filmowym śledztwem i wnikliwą analizą niejasnych polityczno-ekonomicznych relacji towarzyszących wielkim zagranicznym inwestycjom w etiopską ziemię; „Smak cementu” (‘The taste od cement’) Ziada Kalthouma ukazujący syryjskich robotników budujących gigantyczny drapacz chmur w Bejrucie w tym samym czasie, w którym ich własne domy niszczone są przez wojnę, oraz „Mocniejszy od kul” (‘Stronger than a bullet’) Maryam Ebrahim, którego bohaterem jest irański fotograf, Saeed Sadeghi, autor ikonicznych zdjęć ochotników z czasów konfliktu z Irakiem, który uświadomiwszy sobie, że był narzędziem propagandy, dziś podróżuje po kraju, próbując odnaleźć nielicznych żyjących bohaterów swoich fotografii.

WATCH DOCS to  wspólne przedsięwzięcie  wiodącej polskiej organizacji obrony praw człowieka  –  Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski oraz Społecznego Instytutu Filmowego.  Po  zakończeniu  festiwalu  w  Warszawie  WATCH DOCS rusza w Polskę – w 2018 roku jego objazdowa odsłona zawita do ponad 40 polskich miast.

Więcej informacji na www.watchdocs.pl.



Do góry!


Społeczna Kampania edukacyjna Legalna Kultura realizowana przez Fundację Legalna Kultura

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej