STREFA WYDARZEŃ
/ Polecamy
Plenery Film Spring Open 2018
17.10.18
Od 17 do 26 października, jak co roku, w Przegorzałach w Krakowie odbędą się Plenery Film Spring Open. Z roku na rok uczestników jest coraz więcej. Zapisanych jest 300 osób, a z zagranicy planuje przyjechać do nas około 100. To, co czeka branżę filmową już za chwilę, wytycza kierunek działań organizatorów. Tematem przewodnim tegorocznej edycji jest Nowy Model Produkcji, a co za tym idzie zmiany w branży i nowe technologie. W plenerach bierze udział nagrodzony w Konkursie Filmowym Otwartych Drzwi Do Kultury "Nakręć to!" Mateusz Zawadzki, Funacja Legalna Kultura przeprowadzi także warsztaty w ramach wydarzenia.
Goście specjalni i wykładowcy
W tym roku Plenery Film Spring Ooen będą gościć Jamesa Edwarda Marksa i Chrisa Szkoda (HaloPortal) - twórców wirtualnych hologramów z Anglii. Po raz pierwszy w Polsce będzie można porozmawiać z wirtualnym hologramem w MR.
Obecna będzie też producentka Ewa Puszczyńska ("Ida", "Zimna wojna"), która wytyczy szlaki debiutantom i wskaże kierunek rozwoju i konieczność adaptacji na zmieniającym się rynku AV. O koprodukcjach i pracy z międzynarodowym partnerem na przykładzie "Wilkołaka" opowie Magdalena Kamińska (Balapolis).
Sztuczna inteligencja, a kreatywność? - to pytanie zada nam wybitna specjalistka Aleksandra Przegalińska, która pracuje w Bostonie w MIT (Massachusetts Institute of Technology) i jest badaczką nowych technologii, tożsamości w rzeczywistości wirtualnej, humanoidalnej sztucznej inteligencji i zajmuje się robotyką. Przywiezie ze sobą opaski Muse badające aktywność naszego mózgu. Międzynarodowa firma Unit 9 zaprezentuje swoje projekty VR i AR. Twórcy pierwszego w Polsce filmu fabularnego "Kartka z Powstania" w reżyserii Tomasz Dobosza, pokażą jak skomplikowany, ale i fascynujący proces trzeba przejść, by stworzyć wciągającą narrację.
Wszystkim twórcom, którzy będą chcieli odnaleźć się w nowej rzeczywistości polecamy wykład i warsztat z psychologii Aleksandry Zienowicz-Wielebskiej, Ewy Serwotki i Poli Weiner. Konrad Kruczkowski zaś powie, jak nie zaprzestać pracy twórczej w tzw. dorosłym życiu.
Znakomita, charyzmatyczna Gabriela Muskała ("Fuga", "7 uczuć") opowie o aktorstwie w filmie i czy aktor może napisać dla siebie scenariusz, a także jak nie odpuszczać i podążać wytyczoną drogą.
Scenarzystów wspomogą Aleksandra Leszczyńska i Zofia Horszczaruk i pokażą jak "pitchować" projekty i promować je na festiwalach oraz napisać interesujący synopsis.
O sztuce animacji za pomocą Cinema 4D na przykładzie własnych projektów opowie gość z Niemiec Fabian Rozenkranz, a także Kamil Polak, który nie tylko tworzy animowane filmy, ale także animacje do sztuk Krzysztofa Warlikowskiego. O muzyce i jej roli w filmie opowie Piotr Ługowski (MBS Sp.zo.o).
Grupy twórcze i konkursy
W tym roku przygotowano dla uczestników 22 Grupy twórcze o różnorodnym programie:
- Wielokrotnie nagradzana Laila Pakalnina, reżyser filmów dokumentalnych i fabularnych przyjedzie z Łotwy i poprowadzi grupę Filmu dokumentalnego;
- Grupa filmu sportowego będzie fotografować biegi MORDERCZE TRENINGI - RUNMAGEDDON odbywające się na trenie Przegorzał, a także w Andrychowie. Uczestników wesprze w pracy reżyser i operator Marcin Koszałka, a w piątkowym biegu udział weźmie Jerzy Dudek;
- Grupa teledysków prowadzona przez Kobasa Laksę - laureata Fryderyka za najlepszy teledysk 2017 r. stworzy teledyski dla Tymona Tymańskiego;
- Grupy: Animacji - Kamil Polak - twórca animowanego filmu "Świteź", który pokazany zostanie podczas Plenerów i Animacji malarskiej (Daria Rzepiela i Tomasz Wełna) wesprze uczestników w tworzeniu teledysków dla Universal Music Polska;
- Transmisje w jakości 4K nie wymagają już korzystania z wozów transmisyjnych. Przyszłością streamingu są technologie 360 stopni i wirtualnej rzeczywistości - Grupa SelfieTV (Łukasz Owczarzak) będzie miała okazję pracować przy użyciu różnego sprzętu dostępnego do streamingu: kamer 360 Panasonic, sprzętu Balack Magic, Sony czy udostępnionego przez Bemiks sprzętu izraelskiej firmy Mantis Vision. Grupa w tym roku także testowała nową aplikację Selfie TV, która będzie umożliwiała przesyłanie do Cinebusa filmów nagrywanych za pomocą telefonów komórkowych i umożliwiała komunikację na planie. Dzięki Arubie Cinebus od tego roku wyposażony jest we własna wewnętrzną sieć umożliwiającą przesyłanie filmów od Cinebusa na odległości 500 m;
- Grupa Canon nature films polować będzie na przyrodnicze zdjęcia nocnego lasu pod okiem Macieja Thiema i Adama Suzina za pomocą niezwykle czułej kamery Canon ME20F-SH (4500 000 ISO) umożliwiającej zdjęcia nocne bez żadnego oświetlenia;
- Grupa scenariuszowa (Borys Lankosz, Łukasz Maciejewski), do której trafią wyselekcjonowani na podstawie zgłoszonych treatmentów uczestnicy, podejmie się prac nad analizą waszych scenariuszy;
- Grupa nowego modelu produkcji będzie dyskutować na podstawie scen ze scenariuszy jak robić filmy fabularne taniej i lepiej (Sławomir Idziak);
- Grupa previzowania filmów fabularnych - animatiki (Piotr Kukla) za pomocą FrameForge Storyboard Studio pomoże przygotować Prewisy filmów fabularnych;
- Grupa filmu reklamowego (Marcin Ziębiński, Kamil Janik) wspomoże Szlachetną Paczkę:
- Grupa interakcyjnych form narracji audiowizualnej (Florent Pallares) wciągnie do prac nad dalszą częścią projektu "Only You" od dwóch lat realizowanego i analizowanego na Plenerach;
- Virtual i Augmentet reality (Konrad Ziaja) zaprosi do kreacji nowych światów i narracji;
- Grupa augmented reality cinematic experience (Wojciech Szczerba) to eksperyment - gra do której zapraszamy wszystkich uczestników Plenerów;
- Nowoczesny workflow na planie projektów audiowizualnych. Postprodukcja (montaż, korekcja barwna i CGI) w trakcie zdjęć (Bogdan Dziworski) - będzie pracować wykorzystując i testując możliwości Cinebusa. Będziemy analizować strukturę budowanego przez nas Wirtualnego Studia, co będzie także tematem tegorocznego Sympozjum (20-21.10);
- W grupie CGI i nowoczesnego montażu (Jakub Sobek) zapoznacie się z podstawami animacji, które następnie można wykorzystać w montażu;
- Twórców Internetowych poprowadzi wrażliwy społecznie bloger Konrad Kruczkowski i Ania Siewiorek. Grupa będzie eksplorować nowoczesne formy interakcji z Internautami;
- LG YouTubers group (Daniel Rusin) to grupa, w której będziecie mogli realizować filmy za pomocą telefonów komórkowych, Ostatni film Sodeberga został nakreślony wyłącznie za pomocą telefonów;
- Grupa OFFmaster (Wiktor Obrok) - to praktyczne ćwiczenia techniczne pokazujące jak wykorzystywać poszczególne składowe warsztatu nowoczesnego, ale myślącego ekonomicznie filmowca;
- Grupa filmowania w trudnych warunkach (Martn Demmer) praktycznie pokaże jak zachować kontrolę w ekstremalnych warunkach na planie;
- Grupa robienia filmów z zerowym budżetem (Andrzej Szypulski) pokaże jak robić film no budget;
- Grupa grafiki filmowej (Maja Wolna) - będziemy w niej zachęcać do zaprojektowania promocyjnego plakatu do filmu.
Projekcje i spotkania z Twórcami
O filmie gatunkowym "Wilkołak" opowie nagrodzony w tym roku za reżyserię na Festiwalu w Gdyni reżyser Adrian Panek.
Swoją premierę na Plenerach Film Spring Open będzie miał film "Strzemiński / Kobro. Opowieść Fantastyczna" w reżyserii Borysa Lankosza i zdjęciami Marcina Koszałki. Film ten powstał specjalnie dla Centrum Pompidou w Paryżu. Kamil Polak pokaże swój pełnometrażowy film animowany "Świteź".
Obecny będzie też reżyser Marek Koterski. Zobaczymy jego nową komedię "7 uczuć" - z plejadą znakomitych aktorów.
Plenery Film Spring Open ponownie będą gościć Jagodę Szelc, która tym razem opowie o swoim dyplomowym filmie "Monument".
Lila Pakalnina pokaże dwa swoje filmy: "Short film about life", "Dawn". Operator Piotr Kukla, który przyjedzie specjalnie z Holandii, pokaże film "De Storm"/"Sztorm" reż. Ben Sombogaart i opowie jak niezwykła może być praca nad filmem katastroficznym.
Projekcję debiutanckiego filmu "Juliusz" tym milej gościć, że reżyser Aleksander Pietrzak był trzykrotnym uczestnikiem Plenerów. Operator Mateusz Pastewka opowie jak przygotować i zaplanować film za pomocą prewizualizacji.
Sympozjum Nowego Modelu Produkcji
W dniach 20-21 października odbędzie się Sympozjum poświęcone temu tematowi. Poprowadzi je Filip Kovcin (Film Pro). Udział w dyskusji: Sławomir Idziak (operator filmowy), Maciej Ryśniak (Movie Bird), Przemysław Garlak (CamSat), Robert Woźniak (Canon), Łukasz Bem (Bemiks), Konrad Ziaja (Film Spring Open). Zastanowimy się z rozmówcami nad zagadnieniem wirtualnego studia, które jak wszystko w Film Spring Open może być mobilne…
Przy okazji odbędą się prezentacje nowoczesnego sprzętu produkowanego w Polsce i za granicą. Będą także dostępne dla uczestników Plenerów (dzwig 14 MovieBird, drony DGI, gimbale, światło ledowe firmy Akurat itd.).
Partnerem Plenerów i dostarczycielem programu Cinema 4D na wszystkie stacje robocze dostępne na Plenerach jest firma Maxon, na której zaproszenie przyjeżdża Fabian Rosenkranz - twórca animacji. Dla uczestników Plenerów dostępny także będzie pakiet oprogramowania Adobe (dzieki Graficzne.pl), a także po raz pierwszy w tym roku Avid i Pro Tools, oraz dzięki Cyfrowej Republice - Resolve 15.
Na uczestników Plenerów będą czekały kamery: Arri, Canon, Panasonic, Sony, BlackMagic, RED, obiektywy: Angenieux, Sigma, Samyang, optyka od Panavision, telefony LG i dużo dodatkowego sprzętu, a przede wszystkim dwie montażownie (w Cinebusie i sali montażowej) wyposażone w stacje robocze HP. Firma Lux jak co roku dostarczy światło i fachową opiekę. Światło ledowe dostarczy firma Akurat, a akcesoria gripowe GLC. Dostępny będzie dla uczestników profesjonalny sprzęt dźwiękowy firm Schoeps, Azden dostarczony przez MBS Sp. z o.o. a także sprzęt ZOOM dostarczony przez Sound Service. Rozwiązania VR dostarczy firma VR Games i Epson.
Warsztaty
Dzięki firmie creativetools.pl odbędą się warsztaty z montażu w programie Avid, a także warsztaty z kamerą RED oraz Sony VENICE.
Dzięki firmie Cyfrowa Republika odbędą się warsztaty z kolorkorekcji na sprzęcie BlackMagic Design.
Marian Folga przeprowadzi warsztat z podstaw charakteryzacji.
Więcej informacji: filmspringopen.eu.
Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura
Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego