38. Tarnowska Nagroda Filmowa

STREFA WYDARZEŃ

/ Polecamy

38. Tarnowska Nagroda Filmowa

38. Tarnowska Nagroda Filmowa

27.05.24

Tarnowska Nagroda Filmowa jest drugim – po Festiwalu Filmów Fabularnych w Gdyni – najstarszym przeglądem filmowym w Polsce. Przez blisko 40 lat w mieście pod Górą Świętego Marcina wyświetlono wiele obrazów, które stały się milowymi krokami w dziejach nadwiślańskiego kina. Do Tarnowa corocznie przyjeżdżają też największe sławy srebrnego ekranu. Nie inaczej będzie w tym roku. Na początku drugiego tygodnia czerwca przekonamy się zaś, do kogo trafią najważniejsze nagrody. A do rozdania są: Grand Prix w postaci statuetki „Maszkarona” – Konkurs Główny, Nagroda Publiczności „Publika” i Nagroda Jury Młodzieżowego „Kamerzysta”. Ponadto Jury Dziecięce wręczy statuetkę „Maszkaronka” dla najlepszej produkcji w przeglądzie „Filmy Młodego Widza”.

Tarnów to nie tylko najcieplejsze miasto w Polsce, ale również ogólnopolska siedziba maszkaronów. Jeśli przed wejściem do kina spojrzycie w górę, to z pewnością zobaczycie jednego z nich – Filmowca. Jednak ten mający słabość do filmów – szczególnie tych oglądanych w kinie Marzenie! – stworek po zakończeniu festiwalu pozostanie na swoim miejscu. Innego „Maszkarona” zabierze ze sobą reżyser jednego z 12 filmów, którymi w tym roku są:


Fotos z filmu „Biała odwaga”, fot. Adam Golec


„Biała odwaga” Marcina Koszałki
, reżysera „Czerwonego pająka”, mrocznego thrillera inspirowanego historią jednego z najsłynniejszych morderców z czasów PRL-u, to przejmująca opowieść o Podhalu rozpoczynająca się w przededniu wybuchu II wojny światowej. Główną osią filmu są przedstawiciele dwóch góralskich rodów, którzy w czasie niemieckiej okupacji zostają poddani najtrudniejszej próbie. Mają do wyboru walkę ramię w ramię ze wspólnym wrogiem lub współpracę z najeźdźcą.



Fotos z filmu „Chłopi”, fot. materiały prasowe


„Chłopi”
to niezwykłe dzieło, którego twórcami są DK i Hugh Welchman, przedstawiające losy rodziny Borynów i pięknej Jagny, o której marzą mężczyźni w idyllicznej polskiej wsi, a kobiety zazdroszczą jej wdzięków. Idylla jednak szybko przemienia się w przedstawienie, w którym pierwsze skrzypce grają twarde reguły życia w małej społeczności, a kolejne jego akty wyznaczają zmieniające się pory roku. Adaptacja jednego z najwybitniejszych dzieł Władysława Reymonta to świetnie połączenie literackiego pierwowzoru i ducha współczesnego kina moralnego niepokoju.


Fotos z filmu „Doppelgänger. Sobowtór”, fot. Jarosław Sosiński


„Doppelgänger. Sobowtór” Jana Holoubka
, specjalisty od kina gatunkowego, jest pełnokrwistym thrillerem politycznym, którego akcja została osadzona na przełomie lat 70. i 80. poprzedniego stulecia równocześnie po dwóch stronach żelaznej kurtyny. Jednym z głównych bohaterów tej trzymającej w napięciu opowieści jest agent służb specjalnych, który przejmuje osobowość kogoś innego, aby zbudować swoją karierę szpiegowską.

 

 „Horror story” Adriana Apanela jest jednym z najbardziej szalonych filmów w tegorocznym konkursie. Ta porywająca od pierwszych minut czarna komedia przenosi widza do świata wchodzących w dorosłość indywiduów, które zmieniają życie głównego bohatera w prawdziwą jazdę bez trzymanki. Jego dotychczasowa egzystencja nabiera odcieni grozy i groteski.


Fotos z filmu „Imago”, fot. Robert Pałka


„Imago” Olgi Chajdas
to z kolei postpunkowy dramat psychologiczny, w którym pierwsze skrzypce – a raczej gitarę elektryczną – gra spragniona życia dziewczyna. Jednak szara PRL-owska rzeczywistość nie pozwala jej rozwinąć skrzydeł. Ważnym elementem fabuły jest spojrzenie na scenę alternatywną Trójmiasta lat 80. minionego stulecia. Bohaterka walczy z samotnością i próbuje odbudować relację z matką. Pewnego dnia dowiaduje się, że sama urodzi dziecko.


Fotos z filmu „Kobieta z…”, fot. Łukasz Bąk


 „Kobieta z…” to nowe działo Małgorzaty Szumowskiej i Michała Englerta, specjalistów od kina społecznie zaangażowanego. Tym razem serwują nam historię Anieli, rozpiętą na przestrzeni czterdziestu pięciu lat jej życia, która urodziła się w męskim ciele i była wychowywana jako Andrzej. W radykalnym społeczeństwie musiała funkcjonować jako mężczyzna i ukrywać swoją dysforię płciową. Tłem ekranowych wydarzeń jest transformacja ustrojowa w Polsce.


Fotos z filmu „Kos”, fot. Łukasz Bąk


„Kos”
to brawurowa produkcja spod znaku Pawła Maślony, scenarzysty pełnego dramaturgii i niepozbawionego humoru horroru „Demon” oraz reżysera czarnej komedii „Atak paniki”. Film w iście amerykańskim stylu snuje opowieść o losach powracającego do ojczyzny generała Tadeusza Kościuszki, któremu towarzyszy wyzwolony niewolnik Domingo. Bohater Narodowy Stanów Zjednoczonych rozpoczyna przygotowania do powstania przeciwko Rosjanom.

 

 „Skąd dokąd” to kino polityczne, którego reżyser Maciej Hamela skupia się na pierwszych dniach inwazji Federacji Rosyjskiej na Ukrainę. Jest to przejmująca historia milionów ludzi, którzy są zmuszeni do porzucenia całego swojego dotychczasowego życia. To kino przemierzanej zakurzonym vanem drogi, w którym nie brakuje spojrzenia na otaczający świat, szczerych rozmów, wyznań i zwierzeń.


Fotos z filmu „Tyle co nic”, fot. materiały prasowe


„Tyle co nic” Grzegorza Dębowskiego
przenosi widza w realia współczesnej polskiej wsi, malując obraz jej mieszkańców i ich problemów. Akcja jest pełna napięcia, a fabuła skupia się na proteście rozgoryczonych rolników, zmierzających pod dom pewnego posła, który zawiódł ich zaufanie, gdyż, pomimo składanych obietnic, zagłosował przeciwko ich interesom. W tym samym czasie zostają odnalezione zwłoki jednego z rolników, co wywołuje jeszcze większe społeczne napięcie.

 

„Tylko dzień i noc” będzie kolejnym spotkaniem festiwalowej publiczności – po ubiegłorocznym „Filmie balkonowym” Pawła Łozińskiego – z dokumentem. Tym razem widzowie staną oko w oko z prawdziwymi bohaterami obrazu w reżyserii Grzegorza Brzozowskiego. Tematem przewodnim jest tutaj okres radykalnej samotności, czyli izolacja w czasach pandemii. Ludzie przed kamerą wspólnie oddają się rozważaniom dotyczącym lęku przed śmiercią i potęgi miłości.

 

 „Ukryta sieć” Piotra Adamskiego to adaptacja popularnego thrillera Jakuba Szamałka. Film jest historią dziennikarki prowadzącej śledztwo, które może doprowadzić do ujawnienia szokujących informacji i wstrząsnąć zarówno jej rodziną, jak i całą Polską. Kobieta jest przekonana, że zdarzenie uznane przez służby za wypadek, tak naprawdę było zaplanowaną zbrodnią.


Fotos z filmu „Zielona granica”, fot. Agata Kubis


„Zielona granica”
to najnowszy obraz Agnieszki Holland, jednej z najbardziej cenionych polskich reżyserek. Jej dzieło jest dramatem społecznym, którego fabuła została zainspirowana prawdziwymi wydarzeniami na polsko-białoruskiej granicy. Główną bohaterką jest psycholożka, która jedzie na granicę, aby wesprzeć aktywistów pomagających przebywającym tam uchodźcom.

 

Wydarzenia towarzyszące


Zdjęcie Tomasza Ziętka, fot. Dominika Scheibinger

Program 38. Tarnowskiej Nagrody Filmowej wzbogacą w tym roku koncerty, spektakle, kino plenerowe, wystawy plakatu, fotografii oraz sztuki ulicznej, a także warsztaty z zakresu edukacji filmowej. Pierwszym okołofilmowym wydarzeniem będzie koncert Tomka Ziętka w Amfiteatrze Letnim, który zainauguruje tegoroczną odsłonę przeglądu najlepszych polskich filmów pełnometrażowych. Miłośnicy kina, którzy z pewnością doskonale znają Tomka Ziętka z kapitalnych ról m.in. w „Bożym Ciele” czy „Kamieniach na szaniec”, będą mogli zatopić się w jego eterycznej muzyce. Ten ceniony aktor wydał w ubiegłym roku swój debiutancki krążek pod tytułem „Some Old Songs”. Znajduje się na nim 11 numerów utrzymanych w klimacie singer-songwriter i inspirowanych klasycznymi gitarowymi brzmieniami.


Zdjęcie Royal String Quartet, fot. materiały prasowe


Drugi koncert zwieńczy 38. Tarnowską Nagrodę Filmową, co będzie stanowić swoistą klamrę dla festiwalu. Galę Wręczenia Nagród uświetni występ Royal String Quartet, w którym artyści podkreślą wyjątkową więź pomiędzy obrazem a dźwiękiem. Ten wyjątkowy kwartet smyczkowy jest ceniony na całym świecie i uznawany za jednego z najwybitniejszych interpretatorów muzyki nowoczesnej. W Marzeniu nie zabraknie tego wieczoru m.in. kompozycji Philipa Glassa, Pawła Mykietyna czy Franciszka Schuberta.


Fotos ze spektaklu „Świerszcz Maurycy i banda komara”, fot. Jarosław Karasiński


Podczas tegorocznego święta kina na trzech różnych scenach zostaną wystawione trzy wyjątkowe spektakle. W Dniu Dziecka Teatr Za Jeden Uśmiech zaprezentuje najmłodszym widzom w Amfiteatrze Letnim wyjątkowy spektakl „Świerszcz Maurycy i banda komara”.


Fotos ze spektaklu „My Way”, fot. materiały prasowe


Kilka dni później, 6 czerwca w Centrum Sztuki Mościce z monologiem „My Way” wystąpi Krystyna Janda, tegoroczna Laureatka Nagrody za całokształt twórczości oraz wkład w rozwój polskiej kinematografii. Jedna z najwybitniejszych polskich aktorek, gwiazda takich filmów, jak: „Człowiek z marmuru” i „Człowiek z żelaza” Andrzeja Wajdy, „Przesłuchanie” Ryszarda Bugajskiego czy „Kochankowie mojej mamy” Radosława Piwowarskiego, zostanie po spektaklu uhonorowana statuetką „Wieczność”.


Fotos ze spektaklu „Stramerowie”, fot. materiały prasowe


Teatralną część 38. TNF zamknie dzień później spektakl „Stramerowie” w reżyserii tarnowianina Tomasza Cyza.
Sztuka powstała na motywach powieści Mikołaja Łozińskiego o tym samym tytule, będącej kontynuacją „Stramera”, wielogłosowej opowieści o losach żydowskiej rodziny w międzywojennym Tarnowie. „Stramerów” zobaczymy w Piwnicach TCK.

 

Ponadto w Galerii TCK od 25 maja do 8 czerwca będzie czynna wystawa fotografii „Nie mogę na to patrzeć” Inki Rosochy. Na fotografiach zobaczymy ludzi kina, znane aktorki i aktorów, a także reżyserów. Druga wystawa będzie dostępna w BWA. „Plakiat. Wystawa wybranych plakatów artystycznych vol. 2” to kolejny przegląd twórczości plakacisty filmowego Maksa Bereskiego (©Plakiat), kontynuatora Polskiej Szkoły Plakatu, który przygotował oficjalne plakaty 37. i 38. TNF.

 

Dodatkowo, 1 czerwca w Domu Kultury Westerplatte odbędą się warsztaty aktorskie pod tytułem „Tu i Teraz”, które poprowadzą  Dagmara Brodziak i Michał Krzywicki. W planach tegorocznej odsłony festiwalu znalazło się również kino plenerowe, specjalne projekcje filmów krótkometrażowych, wideoklipów, a także spotkania z ludźmi ze świata filmu.

Szczegółowy program festiwalu znajdziecie na stronie wydarzenia.




Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura




Spodobał Ci się nasz artykuł? Podziel się nim ze znajomymi 👍


Do góry!