XI Festiwal Oper Barokowych Warszawskiej Opery Kameralnej

STREFA WYDARZEŃ

/ Polecamy

XI Festiwal Oper Barokowych Warszawskiej Opery Kameralnej

XI Festiwal Oper Barokowych Warszawskiej Opery Kameralnej

04.10.22

Muzyka, jak każda dziedzina sztuki czy gatunek, to niekończący się pochód twórców i ich dzieł, sztafeta pokoleń artystów, naznaczona kamieniami milowymi ich dorobku. Festiwal Oper Barokowych to odwołanie się do kanonu tej formy artystycznego wyrazu, prezentacja pereł tej epoki, dzieł fundamentalnych, bez których trudno sobie wyobrazić nie tylko rozwój opery, ale rozwój całej muzyki.

 

Co istotne, prezentowane przez Warszawską Operę Kameralną dzieła, odwołujące się wprost do najbardziej rygorystycznych prawideł interpretacji historycznie poinformowanej z Orkiestrą Instrumentów Dawnych Musicae Antiquae Collegium Varsoviense, jako fundamentem, ukazują również ich uniwersalność i ponadczasowość. Natomiast anektowane dla potrzeb wystawienia poszczególnych dzieł współczesne technologie, nie pozostają obojętne na wymogi czasu. Tak, jak same prezentowane opery podlegały zmianom na przestrzeni wieków (w tym również dokonywanym przez samych kompozytorów), tak zmienia się język i warsztat teatru, środki wyrazu i oczekiwania melomanów.

 

Czas płynie, a muzyka pozostaje nieśmiertelna.

 

Tegoroczna, XI już edycja Festiwalu, nie skupia się na jednym kompozytorze, podobnie jak  wprogramie – co jest już tradycją – nie znalazły się wyłącznie dzieła sceniczne. Nie zabraknie też odwołania do klasycyzmu, co da możliwość przekonania się jak opera ewoluowała, zaś granica między jej barokowym ujęciem a wczesnoklasycznym, jest tak delikatna, że jak w delikatnej, ulotnej krynolinie, wręcz nie wyczuwamy szwów.  

 

Festiwal otwiera 7 października premiera opery Dydona i Eneasz, arcydzieło Henry’ego Purcella, przez krytyków określana mianem najważniejszego owocu geniuszu angielskiego twórcy. Niejako drugim operowym biegunem (idąc śladem chronologii czasowej) będzie Orfeusz i Eurydyka Christopha Willibalda Glucka, Niemca o czeskich korzeniach, który sam pod wpływem ewolucji gatunku dokonywał zmian w swoim dziele, jak choćby poprzez odejście od angażowania kastratów na rzecz tenorów.

 

Jeśli szukać jakiejś wspólnej klamry dla wszystkich prezentowanych w ramach Festiwalu oper, to bez wątpienia byłaby nią miłość. Ta głęboka, niespodziewana, pełna zauroczenia i zapatrzenia, ale i miłość tragiczna, przepojona zazdrością, wystawiona na wszelkie możliwe próby jak w Armidzie Jean-Baptiste Lully’ego. I wreszcie, jak w Castor et Pollux Jean-Philippe Rameau, miłość braterska, ta utkana z radości, ale i jej przeciwstawieństwa – tęsknoty oraz żałoby.

 

Dopełnieniem operowego wątku będzie koncert, w ramach którego zabrzmią suity z oper Henry’ego Purcella: King Arthur, The Fairy Queen oraz Abdelazer.

 

Przedstawicielem włoskiego baroku stricte, będzie w tym roku Arcangelo Corelli, zabrzmi sześć jego Concerto Grosso, ukazując jak wielki wpływ miały one na późniejsze dokonania Jana Sebastiana Bacha, Antonio Vivaldiego i Georga Friedricha Händla.

 

Natomiast bachowskie frazy zabrzmią w ramach koncertu skupionego na Motetach (w czasie koncertu posłuchamy sześciu od BWV 225 do BWV 230).

 

W REPERTUARZE:

 

  • 7 października – „Dydona i Eneasz” / Henry Purcell – PREMIERA
  • 8 października – „Dydona i Eneasz” / Henry Purcell
  • 9 października – „Dydona i Eneasz” / Henry Purcell

Teatr WOK | al. Solidarności 76 b, Warszawa




 

  • 16 października – „Archanioł Dźwięków” / Arcangelo Corelli

Kościół Ewangelicko-Augsburski Świętej Trójcy | plac S. Małachowskiego 1, Warszawa




 

  • 25 października – „Orfeusz i Eurydyka” / Christoph Willibald Gluck
  • 26 października – „Orfeusz i Eurydyka” / Christoph Willibald Gluck

Teatr WOK | al. Solidarności 76 b, Warszawa




  • 30 października – „Motety” / Jan Sebastian Bach

Zamek Królewski w Warszawie | pl. Zamkowy 4




 

  • 10 listopada – „Castor et Pollux” / Jean-Philippe Rameau
  • 12 listopada – „Castor et Pollux” / Jean-Philippe Rameau
  • 13 listopada – „Castor et Pollux” / Jean-Philippe Rameau

Teatr WOK | al. Solidarności 76 b, Warszawa




  • 20 listopada – „Magia Harmonii” / Henry Purcell

Zamek Królewski w Warszawie | pl. Zamkowy 4




 

  • 26 listopada – „Armide” / Jean-Baptiste Lully
  • 27 listopada – „Armide” / Jean-Baptiste Lully

Teatr WOK | al. Solidarności 76 b, Warszawa

 

Wszystkie informacje o Festiwalu Oper Barokowych oraz aktualności są dostępne na stronie Warszawskiej Opery Kameralnej.

Zdjęcie główne: Fotos z przedstawienia „Artemide” Joan-Baptiste Lully






Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura




Jeśli podoba Ci się nasz artykuł, udostępnij go


Do góry!