24. Międzynarodowy Festiwal Filmowy mBank Nowe Horyzonty

STREFA WYDARZEŃ

/ Polecamy

24. Międzynarodowy Festiwal Filmowy mBank Nowe Horyzonty

24. Międzynarodowy Festiwal Filmowy mBank Nowe Horyzonty

23.07.24

285 filmów (w tym aż 160 tytułów po raz pierwszy w Polsce) o łącznym czasie trwania 25 600 zostanie zaprezentowanych podczas 24. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego mBank Nowe Horyzonty. Seanse odbywają się w Kinie Nowe Horyzonty, Dolnośląskim Centrum Filmowym oraz na wrocławskim Rynku. Do tego dochodzą wystawy, koncerty, spotkania i inne wydarzenia specjalne. Część filmów będzie dostępna również online (do 28 lipca – pokazy stacjonarne, do 4 sierpnia – seanse online).


Spotkanie z twórcami filmu „Minghun”, fot. Natalia Ratajczyk

Nowe Horyzonty otworzyła rewelacja MFF w Cannes (nagroda aktorska dla Jessego Plemonsa) – „Rodzaje życzliwości” Yorgosa Lanthimosa. Pierwszego dnia festiwalu można było zobaczyć również m.in. „Love Lies Bleeding” Rose Glass i nagrodzonego Złotą Kamerą w Cannes „Armanda” Halfdana Ullmanna Tøndela. Specjalnym wydarzeniem dnia otwarcia była międzynarodowa premiera „Minghuna” Jana P. Matuszyńskiego, z udziałem obsady filmu – w tym Marcina Dorocińskiego. W ramach zamknięcia zaprezentowany zostanie jeszcze jeden przebój tegorocznego Cannes – „Dziewczyna z igłą”, najnowszy film Magnusa von Horna.

Kino, które porusza. W drogę!

Rytm programu (i identyfikacji wizualnej) wyznacza sekcja Let’s Go, w której zebrane zostały najciekawsze filmy eksplorujące zjawisko chodzenia. Załóżcie więc wygodne buty, bo przed wami długa, ale jakże przyjemna droga przez różnorodne elementy programu Nowych Horyzontów.

Na mapie są mistrzowskie retrospektywy – można przyjrzeć się bliżej twórczości Yvonne Rainer – ikony kontrkultury, mistrzyni tańca i znakomitej reżyserki; Nagisy Ōshimy – buntownika, erudyty, twórcy osobnego, jednego z najwybitniejszych japońskich reżyserów; Alaina Tannera – szwajcarskiego kontestatora, zaglądającego pod podszewkę społecznych konwenansów (przegląd powstał we współpracy z Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej, koordynującym w Polsce wdrażanie Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy) oraz Bertranda Bonello – autora „Bestii”, która zostanie zaprezentowana premierowo na festiwalu, zaś sam Bonello jest gościem festiwalu i udzieli we Wrocławiu masterclass. Zaprezentowane zostaną też filmy Mati Diop, która niedawno dołączyła do mistrzowskiego panteonu (Złoty Niedźwiedź za „Dahomeja”).


Fotos z filmu „Bestia”, reż Bertrand Bonello, fot Carole Bethuel / materiały prasowe 


Dalej droga prowadzi na Południe i będzie można sprawdzić, jaki wpływ na kino miały Afrykańskie Nowe Fale, ale będzie można zajrzeć też na Daleką Północ – w ramach sekcji Oslo/Reykjavik. Przez granicę świata kina i sztuki będzie można przejść we Froncie Wizualnym, poznać ekranowe potworzyce w Trzecim Oku (m.in. nagrodzone w Locarno „Animal” Sofii Exarchou i „Dotyk” Claudii Rorarius). Długi spacer po krótkich metrażach (najlepszych z tego sezonu!) czeka widzów w ramach Shortlisty, a stamtąd będzie można zboczyć z głównego szlaku do sekcji Lost Lost Lost – ku najciekawszym tytułom zagubionym w festiwalowym obiegu. Można przetestować najbardziej odjechane sposoby chodzenia w Nocnym Szaleństwie na trasie siedem filmów z partnerskich festiwali w ramach sekcji Smart7. Na dłuższą chwilę będzie można zatrzymać się też w Rumunii (sekcja Rumunia: gry lustrzane). Najmłodsi widzowie wybiorą się na wędrówkę przez Młode Horyzonty. I obowiązkowo: marsz do sekcji konkursowej oraz Odkryć i Fal, gdzie czekają na Was prawdziwe perełki: debiuty oraz kolejne filmy twórczyń i twórców będących na artystycznej fali wznoszącej.



Zdjęcie z planu filmu „Lee”, reż. Ellen Kuras, fot. materiały prasowe

Festiwalowe szlaki będzie można przemierzać wspólnie z gościniami i gośćmi, którzy jak co roku tłumnie odwiedzą Wrocław. Wśród nich spotkamy m.in.: wspomnianego już Bertranda Bonello, Rose Glass (reżyserkę „Love Lies Bleeding”), Miguela Gomesa (reżysera „Grand Tour”), Severina Fialę (współautora „Kąpieli diabła”), Ellen Kuras (autorkę „Lee”), Rúnara Rúnarssona (reżysera „Jutro o świcie”), Gorana Stolevskiego (autora „Razem z przypadku”), Lorcana Finnegana (reżysera „Surfera”), czy Denisa Côté (autora „Mademoiselle Kenopsia”).

Międzynarodowy Konkurs Filmowy Nowe Horyzonty


Konkurs to sekcja-wizytówka wrocławskiego festiwalu. Wśród dwunastu tytułów, które będą walczyć o tegoroczne Grand Prix, znalazły się: „Arkadia” („Arcadia”) Yorgosa Zoisa, „Blue Sun Palace” Constance Tsang, „Duszyczka” („Twittering Soul”) Deimantasa Narkevičiusa, „Ivo” Evy Trobisch, „Mowa wspólna” („Universal Language”) Matthew Rankina, „Pepe” Nelsona Carla De Los Santosa Ariasa, „September rozkazuje” („September Says”) Ariane Labed, „Skarby” („Hoard”) Luny Carmoon, „Słodki sen” („Sweet Dreams”) Eny Sendijarević, „Śpiąc z otwartymi oczami” („Sleeping with Your Eyes Open”) Nele Wohlatz, „Wytłumaczenie wszystkiego” („Explanation of Everything”) Gábora Reisza oraz „ZONA” („ZONE”) Christiny Friedrich.


Kadr z filmu „Duszyczka”, reż. Deimantas Narkevičius, fot. materiały prasowe 


Najlepszy film wybierze jury w składzie: Rodrigo Moreno (laureat Grand Prix za „Delikwentów” na 23. NH), Anthony Lapia (zdobywca wyróżnienia za „After” na 23. NH), Jan P. Matuszyński (reżyser „Minghuna” i obsypanej nagrodami „Ostatniej rodziny”), Kasia Smutniak (znakomita aktorka, reżyserka „Muru”) oraz Ann Oren (autorka „Piaffe”). Swój ulubiony tytuł wskażą również widzki i widzowie festiwalu w głosowaniu publiczności.


Fotos z filmu „Mur”, reż. Kasia Smutniak, fot. materiały prasowe


Hity ze światowych festiwali, w tym blisko 30 tytułów z Cannes


W sekcjach Pokazy Galowe oraz Mistrzynie, Mistrzowie znalazły się najważniejsze filmy prezentowane i nagradzane na prestiżowych festiwalach. Z Cannes do Wrocławia przyjadą między innymi: „Wszystkie odcienie światła” („All We Imagine As Light”) Payal Kapadii (Grand Prix), „Grand Tour” Miguela Gomesa (najlepsza reżyseria), „Substancja” („The Substance”) Coralie Fargeat (najlepszy scenariusz), „Emilia Pérez” Jacquesa Audiarda (Nagroda Jury i dla najlepszej roli kobiecej, która wyjątkowo trafiła do całego zespołu aktorek pierwszoplanowych), „Jak zostałam perliczką” („On Becoming a Guinea Fowl”) Rungano Nyoni (nagroda reżyserska w sekcji Un Certain Regard) oraz „Drugi akt” („The Second Act”) Quentina Dupieux, który otwierał tegoroczną edycję Cannes.



Fotos z filmu „Dahomej”, reż. Mati Diop, fot. materiały prasowe 


Na wrocławskich ekranach pojawią się także: zdobywca Złotego Niedźwiedzia na Berlinale – „Dahomej” („Dahomey”) Mati Diop; „A Different Man” Aarona Schimberga, z nagrodzonym w Berlinie Sebastianem Stanem w roli głównej; „Nieumarli” („Handling the Undead”) Thei Hvistendahl – wyróżniony na Sundance nowohoryzontowy horror; zdobywca aż siedmiu nagród na MFF w Wenecji – „Ja, kapitan” („Me Captain”) Matteo Garrone; czy nagrodzone w Locarno „Nie obiecujcie sobie zbyt wiele po końcu świata” („Do Not Expect Too Much from the End of the World”) Radu Jude. Wydarzeniem, które na pewno nie przejdzie bez echa, będą jedyne w Polsce kinowe pokazy „Aggro Dr1ft” Harmony’ego Korine’a.


Fotos z filmu „Ja, kapitan”, reż. Matteo Garrone, fot. materiały prasowe


Kino na Rynku

Organizatorzy ponownie zapraszają na bezpłatne pokazy w ramach plenerowego Kina na Rynku. Codziennie o godz. 22:00, do 28 lipca, w samym sercu stolicy Dolnego Śląska będzie można zobaczyć znakomite filmy z nowohoryzontowym znakiem jakości. W programie tej sekcji znalazły się zarówno nowohoryzontowe przeboje – „Powoli” Mariji Kavtaradze czy „Cztery córki” Kaouther Ben Hani, jak i kultowe klasyki: „Popiół i diament” Andrzeja Wajdy, „Rydwany ognia” Hugh Hudsona czy „Skazani na Shawshank” Franka Darabonta.


Polskie akcenty


Oprócz wspomnianego już „Minghuna”, w programie festiwalu znalazły się także inne polskie akcenty. Wśród nich m.in. światowe premiery filmów: „Endless”, reż. Wojciech Puś, „Między nami są sytuacje”, reż. Michał Szcześniak, „Próba łuku”, reż. Łukasz Barczyk oraz „Simona Kossak”, reż. Adrian Panek.


Fotos z filmu „Simona Kossak”, reż. Adrian Panek, fot. Karolina Grabowska


Scena VR


Nazwa „Nowe Horyzonty” zobowiązuje, dlatego na festiwal wraca scena VR, w ramach której prezentowane są wybitne projekty wytyczające nowe horyzonty immersyjnego doświadczania kina. W programie znalazły się dwie filmowe perły nagrodzone na ubiegłorocznym festiwalu w Wenecji w prestiżowej sekcji „Venice Immersive”. Medytacyjna opera VR „Pieśni dla przechodnia” Celine Daemen otrzymała Grand Prize, zaś „Flow” znakomitego animatora Adriaana Lokmana nagrodę Jury. Pokazy odbywają się w Klubie Proza we Wrocławskim Domu Literatury.


Fotos z filmu „Flow”, reż. Adriaan Lokman, fot. materiały prasowe

 

Pełny program wydarzenia jest już dostępny na stronie internetowej festiwalu.

 




Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura




Spodobał Ci się nasz artykuł? Podziel się nim ze znajomymi 👍


Do góry!