"Czarne czy białe?". Multimedialne otwarcie Big Book Festival

STREFA WYDARZEŃ

/ Polecamy

"Czarne czy białe?". Multimedialne otwarcie Big Book Festival

21.06.19

Faust powraca - naprawdę nieśmiertelny, bo wieczny i wciąż aktualny. To człowiek, który chce więcej, mocniej, bardziej i gotów jest zapłacić za to wysoką cenę. To polityk, hedonista, artysta. To terapeutka, artystka, naukowczyni. To każdy z nas. Spektakl na troje aktorów i dwoje muzyków, o tym, czy ludzkie nienasycenie prowadzi nas w mrok, czy ku światłu. A może nie sposób już tego rozpoznać? "Czarne czy białe?" Anny Król otworzy 21 czerwca Big Book Festival w Warszawie.

Nienasycenie jest kluczem do kolejnych elementów scenicznej, aktorsko-muzyczno-literackiej układanki, zatytułowanej "CZARNE CZY BIAŁE?". Wywiedziony z romantyzmu faustowski wątek staje się opowieścią o współczesności, w której nie umiemy cieszyć się tym, co mamy. Wciąż czekamy, aż zaczniemy żyć "naprawdę" i nie potrafimy już odpowiedzieć sobie na pytanie: co jest dobre, a co złe?

Dla reżyserki Anny Król tytułowy bohater poematu Goethego, jest wiecznie aktualnym symbolem człowieka, który chce więcej. Jego głód wyjścia poza ludzką banalność i pragnienie doświadczania życia w sposób pełny, opisują równie dobrze tęsknoty XIX-wiecznego intelektualisty, jak i mieszkańca współczesnej metropolii. Do eksperymentu polegającego na przywołaniu poprzez różne teksty literackie postaci Fausta, reżyserka zaprosiła troje otwartych na ryzyko aktorów: Agnieszkę Podsiadlik, Magdaleną Berus i Krzysztofa Zarzyckiego. Pokazując różne oblicza głównego bohatera - sprawdzają kim jest współczesny Faust i czy pragnienie niemożliwego zawsze musi być skazane na porażkę.

 Rzeczywistość przypomina dziś aplikację randkową, typu Tinder – uważa Anna Król. – W poszukiwaniu idealnego partnera na jedną noc lub całe życie, wciąż oglądasz więcej i więcej, bo każde kolejne przesunięcie palca na ekranie może pokazać, że czeka na ciebie ktoś jeszcze fajniejszy. Pytanie, kiedy powiedzieć sobie: stop? Ten brak przekonania, czy coś jest dla nas wystarczające, dobrze opisuje współczesnego człowieka. W tym sensie Faust to każdy z nas.

Ten spektakl nie jest adaptacją dramatu Goethego. To nielinearna opowieść o ludzkich pragnieniach. Kolaż fragmentów i cytatów. Od Biblii przez niemiecką literaturę i poezję z Heinem i Rilkem na czele, po popularno-naukowe studium mechanizmów ludzkiej agresji, czy ostatnią książkę Jonathana Littella "Stara historia. Nowa wersja".  Z przepastnej teutońskiej legendy reżyserka wybrała trzy wątki faustowskiego nienasycenia, są to: seks, władza i kreacja.

W spektaklu Faust sadzany jest na kozetce lub sam rozlicza się z grzechów, niczym terapeuta lub ksiądz. Role się przenikają. Każdy z aktorów jest zarazem Bogiem, Diabłem, Człowiekiem. Jak w dzisiejszym świecie, gdzie coraz częściej trudno powiedzieć czy jesteśmy po dobrej, czy złej stronie mocy. Granice są zatarte. Grają na poważnie lub ironicznie, bo pełną patosu tragedię łatwo zmienić w kampową tragifarsę.

 Historia Fausta jest uniwersalna, bo opisuje wieczny miłosny splot instynktu życia z instynktem śmierci  – mówi reżyserka.  Degradujemy świat natury, który powinniśmy chronić. Tworzymy technologie, które zamiast wzbogacać i ułatwiać życie coraz bardziej nas alienują i skazują na samotność. To, co miało dawać wolność, pęta nas.

Premiera: Piątek, 21 czerwca 2019, otwarcie Big Book Festival,
Centrum Łowicka, ul. Łowicka 21, metro Racławicka

scenariusz, reżyseria, inscenizacja: Anna Król, występują: Agnieszka Podsiadlik, Magdalena Berus, Krzysztof Zarzecki, kompozycja i muzyka na żywo: Radek Łukasiewicz, Maria Peszek, taniec: Magdalena Ptasznik, multimedia: Adam Kryciński, Jakub Pawlak, produkcja: Katarzyna Adamska, Dorota Kukieła (Fundacja "Kultura nie boli")

Inne wydarzenia teatralno-literackie na Big Book Festival:

ŻYWYM TEKSTEM

Sobota 22 czerwca, 18:00,
DĄBROWSKIEGO 51, MUZEUM WŁADYSŁAWA BRONIEWSKIEGO, OGRÓD

Najlepsze polskie książki uhonorowane Nagrodą Literacką m.st. Warszawy. Wybór tekstów w aktorskich wykonaniach, z muzyką na żywo. Występują: MARIA MAJ, WERONIKA HUMAJ, MARTA KURZAK, ALINA MLECZKO (saksofon). Adaptacja i reżyseria – TOMASZ CYZ. Partnerem wydarzenia jest Miasto Stołeczne Warszawa

Wstęp wolny

GŁOS MA MOC

Sobota 22 czerwca, 20:00,
DĄBROWSKIEGO 51, MUZEUM WŁADYSŁAWA BRONIEWSKIEGO, OGRÓD

Najbardziej przejmujące mowy wszech czasów interpretują aktorzy: ALEKSANDRA JUSTA, JANUSZ CHABIOR i WOJCIECH CHORĄŻY. Muzyka i inscenizacja: HANNA KLEPACKA. Scenariusz: ANNA KRÓL

Wstęp wolny

WYDARZENIE ZAMKNIĘCIA: NIEPOWAŻNE ZAKOŃCZENIE - SPEKTAKL KOMEDIOWY W PLENERZE

Twórcy Klubu Komediowego, działający pod auspicjami niedorzeczności i bzdury, przedstawią opowieść posklejaną z truizmów i banialuk, traktującą o bohaterach pominiętych i lekturach zaniedbanych. 
Obsada: Katarzyna Kołeczek, Dorota Krempa, Grzegorz Kwiecień, Szymon Roszak, Mateusz Lewandowski. Tekst: Michał Sufin, Karolina Norkiewicz, Mateusz Lewandowski. Muzyka: Paweł Szamburski. Scenografia: Michał Jońca

Klub Komediowy działa w Warszawie przy Placu Zbawiciela od 2014 roku. Był pierwszym klubem komediowym w Polsce. Prezentuje teatry improwizowane, stand-upy, kabaret literacki, skecz show, koncerty i inne nowatorskie inicjatywy sceniczne, a także własne formaty i spektakle, jak "Musical improwizowany" czy "Wycieczki osobiste".

Wkrótce na naszej stronie do wygrania bilety na spektakl zamknięcia Big Book Festival!

Pełen program wydarzenia: bigbookfestival.pl



Publikacja powstała w ramach Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura.



Publikacja powstała w ramach Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego


Do góry!


Społeczna kampania edukacyjna Legalna Kultura realizowana przez Fundację Legalna Kultura

W 2019 roku dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego