Letnie seanse filmowe w MOCAKu

STREFA WYDARZEŃ

/ Polecamy

Letnie seanse filmowe w MOCAKu

Letnie seanse filmowe w MOCAKu

05.07.24

Dobre wieści dla mieszańców i gości pięknego miasta Krakowa. Tradycyjnie w trakcie wakacji MOCAK zaprasza na wieczorne seanse filmowe. Tegoroczna edycja towarzyszy wystawie „Jedzenie w sztuce”. Pokazy odbywać się będą w piątki do 30 sierpnia w podcieniach Muzeum.

 

„Wiele możesz powiedzieć o postaci poprzez to, co zamawia na śniadanie”Paul Thomas Anderson

 

Jedzenie to bardzo użyteczny, chwytliwy i pojemny znaczeniowo motyw filmowy – i wyjątkowo „smaczny”. Jako immanentna część ludzkiego życia jest w kinie obecny oczywiście stale, ale oprócz bycia elementem codziennej egzystencji niesie ze sobą głębsze treści i znaczenia. Wątki gastronomiczne ukazują zwyczaje i rytuały różnych kultur, ilustrują wewnętrzne przemiany postaci, opowiadają o ich charakterze, uczuciach oraz relacjach, stanowią pretekst do spotkań i rozmów, w szczególny sposób wyrażają filmowy nastrój. Ze względu na tę nośność znaczeń, a także estetyczny i symboliczny potencjał twórcy filmowi od zawsze chętnie korzystają z jedzenia jako motywu, narzędzia i tematu. Na tegoroczny program kina letniego składają się filmowe perły, klasyki i arcydzieła, które rzadko można zobaczyć na dużym ekranie i które stanowią najbardziej kultowe i charakterystyczne przykłady stosowania w kinie motywu jedzenia jako sposobu mówienia o tym, co w życiu najważniejsze.

 

Wstęp 10 zł, bilety do nabycia w kasie Muzeum przed seansem oraz w sklepie internetowym MOCAK Bookstore. Sprzedaż online będzie uruchamiana dwa tygodnie przed wydarzeniem i zostanie zakończona w dniu seansu o godzinie 12 lub w momencie wyczerpania puli biletów. Bilety zostaną wysłane na wskazany adres e-mailowy po zaksięgowaniu wpłaty.

 

Kurator kina: Adrian D. Kowalski

 

Harmonogram seansów




5 lipca, piątek, godz. 21

„Uczta Babette” („Babettes gæstebud”), reż. Gabriel Axel, Dania, 1987, 1 h 42 min

Język duński, napisy polskie

 

Wiek XIX. W małej duńskiej wiosce mieszkają dwie siostry, Filippa i Martina. Ich ojciec to miejscowy pastor, który narzucił córkom surowe zasady ascetycznej religijności. Pod ich wpływem kobiety odrzuciły niegdyś szansę poznania miłości i wielkiego świata – ale nawet po śmierci ojca są w pełni oddane jego naukom. Zmianę zwiastuje pojawienie się nowej służącej, Francuzki Babette, która po wygranej na loterii postanawia urządzić wystawną kolację. Przygotowana przez nią uczta odmieni życie nie tylko sióstr, ale i całego miasteczka… Arcydzieło duńskiego reżysera Gabriela Axela to kultowa ekranizacja opowiadania Karen Blixen, nagrodzona w 1988 roku Oscarem dla najlepszego filmu zagranicznego. Tytułowa uczta zostaje tu ukazana jako katalizator wielkich namiętności, symbol końca ascezy i purytańskiego świata – oraz początku rozkoszy i przyjemności czerpanej z życia.

 

Polskie napisy dzięki uprzejmości Timeless Film Festival.


 

12 lipca, piątek, godz. 21

Dyskretny urok burżuazji” („Le charme discret de la bourgeoisie”), reż. Luis Buñuel, Francja, Włochy, Hiszpania, 1972, 1 h 45 min

Język francuski, napisy polskie

 

Arcydzieło filmowego surrealizmu w reżyserii Luisa Buñuela zostało uhonorowane Oscarem dla najlepszego filmu nieanglojęzycznego w 1973 roku. W centrum irracjonalnej fabuły jest tu uczta, w której zamierzają wziąć udział przedstawiciele francuskich wyższych sfer. Do uroczystej kolacji nigdy jednak nie dochodzi, bo na drodze bohaterów stają coraz bardziej absurdalne przeszkody. Luis Buñuel – kultowy mistrz surrealizmu, groteski i awangardy – w dosłownie przepyszny, ale i bezkompromisowo okrutny sposób pokazuje ludzkie życie, które staje się coraz bardziej puste i cyniczne. Ponad 50 lat po premierze ta szalona satyra na ślepą pogoń za konsumpcjonizmem i nieustanne dążenie do zaspokojenia swoich pragnień wciąż robi ogromne wrażenie swoją oryginalnością, rozśmiesza do łez – i zmusza do myślenia.



 

19 lipca, piątek, godz. 21

„Moja kolacja z André” (My Dinner with André), reż. Louis Malle, USA, 1981, 1 h 50 min

Język angielski, napisy polskie

 

Niesłusznie mało znana filmowa perła w reżyserii Louisa Malle’a opowiada o spotkaniu po latach braku kontaktu dwóch przyjaciół, którzy zasiadają w nowojorskiej restauracji i oddają się rozmowie przy posiłku – tylko tyle i aż tyle. Film jest efektem wspólnej pracy dwóch wybitnych artystów – dramaturga André Gregory’ego i pisarza Wallace’a Shawna – którzy stworzyli przejmujący portret męskiej przyjaźni. Widzowie biorą udział w intelektualnie inspirującej, życzliwej, intymnej rozmowie, a tym samym w głębokiej celebracji życia tu i teraz. Wspólny posiłek to afirmacja tego życia, ale i nieuchronnego przemijania – oraz dzielących nas różnic, które możemy przełamać, siadając razem do stołu.

 

Polskie napisy dzięki uprzejmości Timeless Film Festival.

 


26 lipca, piątek, godz. 21

„Wielkie żarcie” („La Grande Bouffe”), reż. Marco Ferreri, Francja, Włochy, 1973, 2 h 10 min

Język francuski, napisy polskie

 

Czterech przyjaciół w średnim wieku – producent telewizyjny, pilot wojskowy, chorujący na cukrzycę sędzia oraz restaurator i kucharz – spotykają się w willi w centrum Paryża, gdzie postanawiają popełnić samobójstwo z przejedzenia. W tym celu organizują spektakularną ucztę, podczas której objadają się wykwintnymi potrawami, zapraszają nietuzinkowych gości, wspominają swoje życie. Gdy dołącza do nich żądna wrażeń nauczycielka Andrea, zaczyna się agonalna orgia obżarstwa i namiętności. Artystycznie prowokacyjny i dekadencki film Marca Ferreriego w momencie premiery uznawany był za szokujący – i, prawdę mówiąc, wciąż taki jest. Reżyser w groteskowy do granic możliwości sposób ukazuje dosłowną eksplozję mieszczańskiego hedonizmu i nihilizmu, tworząc bezkompromisową satyrę na zachłyśnięte dobrobytem społeczeństwo konsumpcyjne.

 


2 sierpnia, piątek, godz. 21

„Kucharz, złodziej, jego żona i jej kochanek” („The Cook the Thief His Wife & Her Lover”), reż. Peter Greenaway, Francja, Holandia, Wielka Brytania, 1989, 2 h 4 min

Język angielski, napisy polskie

 

Sam tytuł legendarnego filmu Petera Greenwaya w ironiczny sposób streszcza jego fabułę – oto bowiem sadystyczny Złodziej przesiaduje każdego wieczoru w restauracji Kucharza, nieświadomy tego, że jego Żona codziennie wymyka się, by spotkać się ze swoim Kochankiem. Gdy prawda wychodzi na jaw, Złodziej oświadcza publicznie, że zabije swojego rywala, a potem go zje… To kultowe dzieło jednego z najoryginalniejszych, tworzących pod wpływem malarstwa artystów światowego kina to swoisty filmowy senny koszmar, groteskowa makabreska, którą wypełniają hipnotyzujące, gęste od symboli obrazy. To kino chłodne i wyrachowane oraz skrajnie wręcz autorskie, a zarazem przeznaczone dosłownie do „smakowania”, dzięki wirtuozerskiej grze filmowymi środkami wyrazu, z kolorami i pracą kamery na czele. Za tą „wizją totalną” kryje się tragiczno-komiczna opowieść o świecie oszalałym od wszechobecnego okrucieństwa.

 

Polskie napisy dzięki uprzejmości Filmoteki Śląskiej, Kina Kosmos, Klubu Filmowego Ambasada.




9 sierpnia, piątek, godz. 21

„Delicatessen”, reż. Jean-Pierre Jeunet, Marc Caro, Francja, 1991, 1 h 39 min

Język francuski, napisy polskie

 

W niedalekiej, postapokaliptycznej przyszłości mieszkańcy pewnej kamienicy zaopatrują się w mięso sprzedawane przez właściciela mieszczącego się tu sklepu rzeźnickiego. Jak się okazuje, pochodzi ono z ciał nowych lokatorów. Do budynku wprowadza się właśnie Louison, młody bezrobotny akrobata cyrkowy, którego rzeźnik rządzący kamienicą zatrudnia jako złotą rączkę. Między córką właściciela a bohaterem pojawia się uczucie, które doprowadza do surrealistycznych wydarzeń, utrzymanych w konwencji ponurej i zarazem histerycznie śmiesznej groteski. Obsypane Cezarami dzieło Jeana-Pierre’a Jeuneta i Marca Cara to swoisty filmowy francuski sos, w którym mieszają się wszystkie smaki – w szokująco harmonijnych proporcjach. W filmie twórcy „Amelii” absurd przeplata się z komizmem, pozbawiona hamulców twórcza wizja z absolutną powagą podejmowanych tematów. To kino osobliwe i pochłaniające bez reszty, opowiadające o tym, do czego może doprowadzić niczym nieokiełznany głód.

 

Polskie napisy dzięki uprzejmości Canal+.




16 sierpnia, piątek, godz. 21

„Smażone zielone pomidory” („Fried Green Tomatoes”), reż. Jon Avnet, USA, 1991, 2 h 10 min

Język angielski, napisy polskie

 

Evelyn przechodzi życiowy kryzys. Odwiedzając krewną w domu opieki, przypadkowo poznaje staruszkę Ninny, która opowiada jej historię życia dwóch przyjaciółek, Idge i Ruth, dorastających w Alabamie w latach 30. We wspomnieniach kobieta wraca do kawiarni Whistle Stop, a jej opowieść o kobiecej przyjaźni, solidarności i pokonywaniu trudności inspiruje Evelyn do zmienienia swojego życia… Film Jona Avneta to adaptacja bestsellerowej powieści Fannie Flag. Ta pokrzepiająca, hollywoodzka historia ma interesujące drugie dno, opowiada bowiem o kryzysie patriarchatu doprowadzającego do nieustannego głodu – głodu życia. To także portret kobiecości wyrażanej przez ten głód, którego zaspokojenia szuka na swój sposób każda z bohaterek.




23 sierpnia, piątek, godz. 21

„Jedz i pij, kobieto i mężczyzno” („Yin Shi Nan Nu“), reż. Ang Lee, Tajwan, USA, 1994, 2 h 3 min

Język mandaryński, napisy polskie

 

Trzeci fabularny film Anga Lee wieńczy jego tak zwaną trylogię tajwańską, w której reżyser ukazuje społeczno-kulturowe konsekwencje spotkania Wschodu i Zachodu. Główny bohater, pan Chu, emerytowany mistrz kuchni, jest wdowcem mieszkającym z trójką córek, które coraz bardziej się od niego oddalają. Życie rodziny obraca się wokół celebracji wystawnego niedzielnego obiadu, podczas którego, jak w niemal uświęconym rytuale, omawiają swoje sprawy – z dala jednak od prawdy o uczuciach, którą kryje każdy z bohaterów. Co gorsza, Chu powoli traci nie tylko smak, ale też kontakt z gwałtownie zmieniającym się światem, symbolizowanym przez powracające sceny z ruchliwych ulic w Tajpej przeciwstawiane intymnym sekwencjom przygotowywania posiłków. Rodzinny kryzys nieuchronnie prowadzi do katharsis – wybuchu skrywanych przez lata żalów i lęków, który będzie miał miejsce w kluczowym miejscu: przy rodzinnym stole. Kuchnia w filmie Anga Lee to ekwiwalent wyrażania uczuć, a jednocześnie szczególnego rodzaju forma spełnienia, komunikacji, zaspokojenia głodu miłości, który odczuwają wszyscy członkowie rodziny. Miłość, katalizator wewnętrznego wyzwolenia, jest tu niezbędną częścią życia, podobnie jak jedzenie i picie – do czego nawiązuje tytuł filmu będący chińskim porzekadłem o najważniejszych ludzkich potrzebach.




30 sierpnia, piątek, godz. 21

„Tampopo”, reż. Jûzô Itami, Japonia, 1985, 1 h 54 min

Język japoński, napisy polskie

 

Młoda wdowa prowadzi skromny bar makaronowy, w którym zatrzymują się głównie kierowcy ciężarówek. Jeden z nich, współczesny kowboj o imieniu Goro, postanawia pomóc jej w nadaniu potrawom wykwintnego smaku. W przezabawnych luźnych epizodach o groteskowym, surrealistycznym charakterze śledzimy kulinarne zwyczaje Japończyków i związane z nimi rytuały zderzone z amerykańskimi i europejskimi wpływami. Film Jûzô Itamiego to prawdziwa perła japońskiego kina, pierwszy w historii tak zwany ramen western, który doczekał się statusu kultowego i który ukazuje jedzenie jako sposób na wyrażanie ludzkich namiętności.



Fotosy z filmów: Materiały prasowe




Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura




Spodobał Ci się nasz artykuł? Podziel się nim ze znajomymi 👍


Do góry!