STREFA WYDARZEŃ
/ Polecamy
12. Międzynarodowy Festiwal Kina Niezależnego Netia Off Camera
26.04.19
Dwa konkursy festiwalowe, pokazy filmowe nad Wisłą i na dachach krakowskich kamienic, goście z całego świata - tak zapowiada się 12. edycja Międzynarodowego Festiwalu Kina Niezależnego Mastercard OFF CAMERA. Jakie filmy będą walczyć o Krakowską Nagrodę Filmową?
W imponującym debiucie Camilla Strøm Henriksen inteligentnie odwraca tradycyjne role przypisane matkom i córkom, ukazując skomplikowaną rzeczywistość nastoletniej dziewczyny, zbyt szybko zmuszonej przez okoliczności do tego, żeby dorosnąć. W "Phoenix" z pozoru realistyczna narracja zostaje przez reżyserkę przełamana bardziej surrealistycznymi scenami, niczym z koszmaru, jaki potencjalnie śnić może odważna, nastoletnia Jill.
"Pause" - imponująco dojrzały debiut pochodzącej z Cypru reżyserki Toni Mishiali, z wybitną i wyciszoną rolą Steli Fyrogeni, to z jednej strony bezlitosna i słuszna krytyka patriarchalnego systemu, z drugiej zaś - próba stworzenia silnej reprezentacji filmowej starzejącej się kobiety, figury spychanej przez seksistowską i przesiąkniętą kultem młodości kulturę na marginesy widzialności.
O tym, że czasem niełatwo kontynuować rodzinne tradycje, dobrze wie główna bohaterka debiutu Mike’a Aherna i Endy Loughman. Tragicznie zmarły ojciec Rose był znanym z telewizyjnego show pogromcą duchów, który przekonywał, że towarzyszą nam one na co dzień niemal w każdej czynności. Kobieta bez wątpienia odziedziczyła jego "talent". "Extra Ordinary" to prawdziwy gatunkowy miks, łączący horror, komedię oraz romans. Paradoksalnie w tej zwariowanej i energetycznej opowieści o duchach bardzo wiele mówi się też o zwykłych, ludzkich odruchach.
Akcja mrocznego, klaustrofobicznego thrillera "Sons of Denmark" rozgrywa się w Danii, choć równie dobrze mogłaby mieć miejsce w wielu innych europejskich krajach. Mający spore doświadczenie w krótkim metrażu debiutant Ulaa Salim mówi bowiem o jednym z najważniejszych problemów, jakiemu czoła stawić musi dzisiejsza Europa. O radykalizmie - po obu stronach, rosnącej nienawiści oraz nietolerancji do wszystkiego, co odmienne.
W swoim debiutanckim filmie Reinaldo Marcus Green obrazuje mechanizm tego, jakie konsekwencje dla całej społeczności może mieć pojedynczy akt przemocy. Staje się nim śmierć czarnoskórego mężczyzny zastrzelonego przez policjanta podczas rutynowej kontroli na Brooklynie. Każdy z bohaterów "Monsters and Men" ma wiele do stracenia. Każdy zmaga się z moralnym dylematem, próbując odpowiedzieć sobie na pytanie, kim tak naprawdę jest.
Lista wszystkich filmów biorących udział w Konkursie Głównym tutaj.
Konkurs Polskich Filmów Fabularnych
10 wybranych polskich filmów walczy o Nagrodę Kulczyk Foundation. Do kogo może trafić 300 000 złotych?
Miejscem akcji nowego filmu Jacka Borcucha jest etruskie miasto Volterra. Wszyscy się tu znają i szanują. Na niewielkim wzgórzu stoi dom Marii - polskiej poetki, laureatki Nagrody Nobla, autorytetu moralnego. Jej życie zostaje jednak wywrócone do góry nogami, gdy otrzymuje szokującą wiadomość o tragicznym wydarzeniu. Pod wpływem emocji, podczas uroczystości nadania tytułu honorowego obywatela miasta, zamiast kurtuazyjnych podziękowań Maria wygłasza mocno niepoprawną politycznie mowę… "Słodki koniec dnia" to pełen otwartych pytań głos w sprawie kryzysu uchodźczego. Ozdobą filmu jest znakomita rola Krystyny Jandy, za którą nagrodzona została podczas tegorocznego festiwalu Sundance.
"Fuga" Agnieszki Smoczyńskiej to film inspirowany prawdziwą historią. Fabuła zbudowana jest na wątpliwości związanej nie tylko z przeszłością, ale i tym, co będzie. Atmosferę opresji głównej bohaterki - w tę rolę wciela się Gabriela Muskała, będąca też autorką scenariusza - potęgują klimatyczne zdjęcia oraz oddziałująca mocno na zmysły ścieżka dźwiękowa.
Akcja pełnometrażowego debiutu popularnego aktora Wojciecha Solarza rozgrywa się na polskiej prowincji, a konkretniej w pewnej wsi na Podlasiu. Główny bohater filmu "Okna, okna" to młody chłopak (grany zresztą przez samego reżysera), który spędza całe dnie, przesiadując na leśnej ambonie, gdzie wypatruje grasującego w okolicy drapieżnika. Jakież jest jego zdziwienie, gdy zamiast tego pewnego wieczoru w jednym z domów dostrzega poruszające się… okna. W filmie można dopatrzeć inspiracji poetyką realizmu magicznego.
"Krew boga" przenosi widzów do wczesnego średniowiecza. Na ostatnią pogańską wyspę, cudem uniknąwszy śmierci, dociera rycerz Willibrord (Krzysztof Pieczyński). Dawno zginąłby, gdyby nie pomoc Bezimiennego - pełnego ideałów chłopaka, skrywającego przed światem prawdziwą tożsamość. W filmie Bartosza Konopki widać inspiracje klasykami: Rolandem Joffé, Nicolasem Windingiem Refnem czy Wernerem Herzogiem. "Krew Boga" to wypełniona symboliką i zrealizowana z inscenizacyjnym rozmachem opowieść o konfrontacji miłości z nienawiścią, dialogu z przemocą oraz szaleństwa z zasadami.
Kiedy Wałbrzychem wstrząsa seria tajemniczych zaginięć dzieci, do miasta przybywa dziennikarka Alicja Tabor. Chce poznać rodziny zaginionych i rozwikłać zagadkę, wobec której nawet policja okazuje się bezsilna. W "Ciemno, prawie noc" ponura intryga kryminalna połączy w jedno zaginięcia dzieci, wojenną przeszłość, legendę zaginionego skarbu oraz losy samej Alicji. Film Borysa Lankosza to ekranizacja głośnej powieści Joanny Bator pod tym samym tytułem. Ta baśń dla dorosłych wymyka się gatunkowym szufladkom i prostym definicjom. Galeria nieszablonowych postaci, duszna atmosfera stworzona w dużej mierze za sprawą zdjęć Marcina Koszałki oraz oryginalna reżyserska wizja przekładają się na film bardzo mocno oddziałujący na nasze zmysły.
Lista wszystkich filmów biorących udział w Konkursie Polskich Filmów Fabularnych tutaj.
Więcej informacji: offcamera.pl
Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura
Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego