13. edycja festiwalu filmowego Hommage à Kieślowski

STREFA WYDARZEŃ

/ Polecamy

13. edycja festiwalu filmowego Hommage à Kieślowski

13. edycja festiwalu filmowego Hommage à Kieślowski

19.08.24

Tegoroczne hasło festiwalu Hommage à Kieślowski brzmi „Musimy sobie pomagać” i stanowi motyw przewodni całego programu. W ramach wydarzenia przewidziano liczne projekcje, spotkania i dyskusje, podzielone na tematyczne sekcje. Nowością tegorocznej edycji jest konkurs dla studentów szkół filmowych. Festiwal tradycyjnie odbędzie się w malowniczym Sokołowsku na Dolnym Śląsku w dniach 23-25 sierpnia, a także 23 sierpnia w czeskim Broumovie.

 

Musimy sobie pomagać

 

Co roku program festiwalu skupiony jest wokół ważnej myśli, silnie powiązanej z tym co dzieje się na świecie, odnoszącej się do wartości, które festiwal stara się szczególnie pielęgnować i które wpisują się w „filozofię uważności społecznej” jego patrona.

 
W tym roku organizatorzy wydarzenia stawiają na hasło "Musimy sobie pomagać". To myśl o uniwersalnej mocy, która skupia się nie tylko na pilną potrzebę szerzenia pomocy, ale też na związane z nią faktyczne działanie, przejście do praktyki. „Musimy sobie pomagać” („Musíme si pomáhat”) to również tytuł bardzo cenionego i lubianego w Polsce czeskiego filmu Jana Hrebejka z 2000 roku, do którego festiwal, po ponad 20-letniej przerwie, powraca.

 

Program Hommage à Kieślowski 2024

 

Festiwal symbolicznie oddaje hołd wybitnemu polskiemu reżyserowi, Krzysztofowi Kieślowskiemu. W programie 13. edycji znajdą się nie tylko jego filmy, ale także liczne sekcje i pokazy najnowszych produkcji polskiego i europejskiego oraz klasyki filmowej. Wybrane dzieła czeskiego kina pozwolą lepiej zrozumieć wpływy i kontekst, w jakim kształtowała się twórczość Kieślowskiego.


Sekcja HOMMAGE
À KIEŚLOWSKI 2024

„Bez końca” (1985),  „Prześwietlenie” (1974) i „Gadające głowy” (1980)

 

Sekcja specjalna HOMMAGE À STUHR

„Duże zwierzę”, reż. Jerzy Stuhr, scen. Krzysztof Kieślowski (fabuła, 2000)

 

Sekcja STOKROTKI I INNE CUDA. KINO ESTER KRUMBACHOVEJ

„Stokrotki”, reż. Věra Chytilová (fabuła, 1966), „Waleria i tydzień cudów”, reż. Jaromil Jireš (fabuła, 1971), „Zabójstwo inżyniera Czarta”, reż. Ester Krumbachová (fabuła, 1970), „W poszukiwaniu Ester”, reż. Věra Chytilová (dokument, 2005).

 

Sekcje pod hasłem MUSIMY SOBIE POMAGAĆ

1. OPOWIEŚCI Z LASU

„Zielona granica”, reż. Agnieszka Holland (fabuła, 2023), „Mur”, reż. Kasia Smutniak (dokument, 2023), „Las”, reż. Lidia Duda (dokument, 2024), „Drzewa milczą”, reż. Agnieszka Zwiefka (dokument, 2024)

 

2. BOHATEROWIE CODZIENNOŚCI

„Musimy sobie pomagać”, reż. Jan Hřebejk (fabuła, 2000), „Film dla kosmitów”, reż. Piotr Stasik (fabuła, 2023), „Tylko dzień i noc”, reż. Grzegorz Brzozowski (dokument, 2024), „Tyle co nic”, reż. Grzegorz Dembowski (fabuła, 2023), „Muzykanci”, reż. Kazimierz Karabasz (dokument, 1960), „Na złamanie karku” reż. Jan Hřebejk (fabuła, 2004).

 

3. OPOWIEŚCI O KOBIECEJ SILE

„Jutro będzie nasze”, reż. Paola Cortellesi (fabuła, 2023), „Twarze Agaty”, reż. Małgorzata Kozera (dokument, 2023), „Posłuchaj, co chce ci powiedzieć”, reż. Małgorzata Imielska (dokument, 2024)

 

4. UKRAINA

„Skąd dokąd”, reż. Maciej Hamela (dokument, 2023)

 

5. PALESTYNA

„Pomarańcza z Jaffy”, reż. Mohammed Almughanni (fabuła, 2023)

 

Sekcja PEJZAŻE ŻYCIA/PEJZAŻE SZTUKI

„Anselm”, reż. Wim Wenders (dokument, 2023)

 

W tym roku do Sokołowska przyjadą m.in.: Artur Barciś, Magdalena Dipont, Małgorzata Imielska, Maria Pakulnis, Jacek Petrycki, Jerzy Radziwiłowicz i Piotr Stasik.

 

Konkurs krótkich form filmowych Musimy sobie pomagać

 

Nowością w tegorocznej edycji jest konkurs dla studentów szkół filmowych, który ma na celu odkrycie nowych talentów i zachęcenie młodych twórców do eksploracji tematów bliskich filozofii Kieślowskiego. To niepowtarzalna okazja dla młodych filmowców, by zaprezentować swoje prace szerszej publiczności i zyskać cenne wskazówki od uznanych postaci ze świata kina.

 

Dziesięć filmów krótkometrażowych dostało się do finału konkursu festiwalu Hommage à Kieślowski.

 

Wyselekcjonowane filmy krótkometrażowe (fabuły, dokumenty, animacje) oceniać będą – po raz pierwszy w historii festiwalu – Marta Hryniak, Magdalena Łazarkiewicz, Bożenna Biskupska oraz Artur Barciś. Oprócz nagród regulaminowych w Sokołowsku zostaną przyznane także dwa dodatkowe wyróżnienia: nagroda specjalna Marii Kieślowskiej oraz nagroda dyrektora Wytwórni Filmów Fabularnych we Wrocławiu, Roberta Banasiaka.

 

Filmy zakwalifikowane do finału konkursu:

 

  1. „Echo”, reż. Emi Buchwald / dokument / Studio Munka

Dwoje nastolatków, Ania i Bartek, chcą pozbyć się swojego największego wroga - jąkania. Wewnętrzny potwór sprawia, że czują się wyobcowani i nie mogą normalnie funkcjonować w świecie. Podczas terapii jąkania mierzą się z poczuciem winy i niższości, jakie potwór w nich wywołuje. Starają się go poznać i okiełznać. Oraz polubić siebie i przestać się bać.

  1. „Taniec w narożniku”, reż. Jan Bujnowski / fabuła /Studio Filmowe Indeks (Szkoła Filmowa w Łodzi)

Po upadku komunizmu w 1989 roku kolorowe telewizory przestają być w Polsce towarem luksusowym. Ekrany w domach Polaków zaczynają wyglądać podobniej do rzeczywistości za oknem. Czy jednak rzeczywistość jest naprawdę kolorowa?

  1. „Moja siostra”, reż. Mariusz Rusiński / dokument / Studio Munka

Zuzia, uzdolniona artystycznie i bardzo wrażliwa nastolatka, zmaga się z uzależnieniem od narkotyków. Jej brat, reżyser filmu, postanawia bliżej przyjrzeć się rodzinie, by zrozumieć, co właściwie mogło doprowadzić do tej sytuacji. Nie jest to jedynie opowieść o wychodzeniu z nałogu, lecz także o tym, jak wielki wpływ mają relacje w rodzinie na konkretne decyzje jej członków. Reżyser kieruje obiektyw kamery na swoich najbliższych w najbardziej intymnych chwilach i próbuje wychwycić punkty zapalne oraz źródła konfliktów i braku wzajemnego zrozumienia.

  1. „Jestem”, reż. Cezary Orłowski / fabuła / Warszawska Szkoła Filmowa

Miłość, intymność i seksualność to tematy, których mama Bartka, młodego mężczyzny z zespołem Downa, unika jak ognia. Przygotowuje go za to do pracy w domu pogrzebowym, który prowadzi. W ponurej scenerii Bartek pilnie przygotowuje zwłoki do pochówku. Wszystko zmienia się, gdy spotyka dziewczynę, która niedawno pojawiła się w jego mieście. Wybucha miłość.

  1. „Przez ciebie, po tobie”, reż. Jędrzej Górski / fabuła / Warszawska Szkoła Filmowa

Historia ojca i syna, którzy po śmierci dziadka, słynnego dziennikarza spotykają się na jedną noc w celu przeprowadzenia wywiadu o zmarłym. Wszystko zmienia się, gdy na jaw wychodzą zatajone problemy.

  1. „Końce i początki”, reż. Klaudia Fortuniak / fabuła / 17 min. / Łódzka Szkoła Filmowa

Jak kłótnia Wojciecha o cytrynę, spalenie chlebów przez Andrzeja, ciąża Tiny oraz rury Anny wpłynęły na to, że dziś Julia pocałuje po raz pierwszy chłopaka?

  1. „Człowiek z odpadającym uchem”, reż. Jędrzej Kocjan / fabuła / Łódzka Szkoła Filmowa

Franek jest aktorem, który cierpi na rzadką przypadłość - gdy ciągnie za swoje lewe ucho, ono odpada. Kiedy fakt ten wychodzi na jaw, Franek staje się sławny. Ludzie zaczynają dzielić się na tych organizujących zbiórkę pomocową, i na tych, którzy oskarżają go o oszustwo.

  1. „Pierwszy taniec w chmurach”, reż. Michał Mieszczyk / fabuła / Szkoła Filmowa im. Krzysztofa Kieślowskiego (Katowice)

Szukający odkupienia Patryk próbuje poukładać sobie życie z Mają i stać się ojcem dla jej dwuletniego syna Matiego. Aby zdobyć pieniądze na ślub, decyduje się współudział w przemycie narkotyków. Niespodziewanie do kraju wraca biologiczny ojciec Matiego, który reprezentuje wszystko czego brakuje Patrykowi: stabilność, bezpieczeństwo i dostatek. Marzenia Patryka zderzają się z bezwzględną rzeczywistością.

  1. „Polish Dream”, reż. Małgorzata Suwała / fabuła / Studio Munka

Polska, lata 90. Sławek chce się uniezależnić i w końcu dostaje zlecenie życia. Potrzebny mu samochód, więc planuje pożyczyć taksówkę od ojca. Niestety jego apodyktyczna matka ma na ten dzień inne plany. Sławek nie dostanie auta, jeśli nie zawiezie jej do uzdrowiciela. Bezsilny chłopak decyduje się zabrać rodziców “do pracy”. Tam okazuje się, że ma się do nich dosiąść niebezpieczny pasażer.

  1. „Momo i Lulu”, reż. Anita Kwiatkowska-Naqvi / animacja /Studio Munka

Animowana historia miłosna dziejąca się w podwodnej krainie. MoMo od pierwszego wejrzenia zakochuje się w LuLu, ale zaraz stanie się jasne, że nie mogą być ze sobą szczęśliwi.

 

Szczegółowe informacje o programie festiwalu, konkursie dla studentów oraz bilety są dostępne na oficjalnej stronie festiwalu oraz w festiwalowych mediach społecznościowych.





Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura




Spodobał Ci się nasz artykuł? Podziel się nim ze znajomymi 👍


Do góry!