Poznajmy nominowanych do Paszportów POLITYKI 2021

STREFA WYDARZEŃ

/ Polecamy

Poznajmy nominowanych do Paszportów POLITYKI 2021

Poznajmy nominowanych do Paszportów POLITYKI 2021

07.12.21

18 stycznia 2022 r. po raz 29. zostaną wręczone nagrody kulturalne tygodnika POLITYKA, jedne z najważniejszych i najbardziej prestiżowych nagród w świecie kultury w Polsce – Paszporty POLITYKI.

W pierwszym etapie eliminacji niezależni krytycy z różnych redakcji i instytucji kultury zgłosili najciekawsze osobowości minionego roku w siedmiu kategoriach: film, literatura, teatr, sztuki wizualne, muzyka poważna, muzyka popularna i kultura cyfrowa. W kolejnym etapie Kapituła składająca się z dziennikarzy tygodnika POLITYKA wyłoni tegorocznych laureatów.


Był to kolejny, potrzaskany pandemią sezon w polskiej kulturze. Dlatego po raz drugi w historii Paszportów POLITYKI – dzięki wsparciu sponsorów – nagrody finansowe zostaną wręczone także nominowanym we wszystkich kategoriach. Ponownie przyznana też zostanie nagroda specjalna Kultura Zdalna, której partnerem jest Sebastian Kulczyk. I jak co roku dowiemy się, kto został Kreatorem Kultury – partnerem tej nagrody jest Stowarzyszenie Autorów ZAiKS. Laureatów poznamy 18 stycznia 2022 r. podczas Gali wręczenia Paszportów POLITYKI, transmitowanej w telewizji TVN oraz na facebook.com/TygodnikPolityka, facebook.com/paszportypolityki i kanale YouTube POLITYKI. 


Zapraszamy do oglądania, a przedtem do zapoznania się z sylwetkami nominowanych do tegorocznych Paszportów POLITYKI:

 

W KATEGORII FILM



Łukasz Grzegorzek

FOTO ⓒ POLITYKA / Leszek Zych

 

Reżyser, scenarzysta, montażysta, były tenisista, absolwent Wydziału Prawa i Administracji UW. Pochodzi z Nysy, rocznik 1980. W debiut fabularny „Kamper” o kryzysie małżeńskim trzydziestolatków zainwestował z żoną Natalią, producentką filmową, wszystkie wspólne oszczędności. Kolejna fabuła, dobrze przyjęta „Córka trenera”, opowiadała o buncie nastolatki wyrywającej się spod kurateli zaborczego ojca. Nominację do Paszportu POLITYKI przyniósł Grzegorzkowi trzeci pełnometrażowy film „Moje wspaniałe życie” – znowu mierzący się z codziennymi problemami i szukający obyczajowej prawdy o współczesnych Polakach. Autor otrzymał za niego nagrodę za reżyserię na festiwalu w Gdyni, a Agata Buzek i Jacek Braciak – laury dla najlepszych aktorów na tegorocznym Off Camera.


 

Łukasz Ronduda

FOTO ⓒ POLITYKA / Leszek Zych

 

Reżyser, kurator warszawskiego Muzeum Sztuki Nowoczesnej, scenarzysta, wykładowca akademicki. Urodził się w 1976 r. Reżyserii uczył się w Szkole Mistrzowskiej Andrzeja Wajdy. W kinie stworzył wyjątkowy sposób ukazywania rzeczywistości poprzez biografie artystów, którzy zacierają granice między happeningiem, medialnym wizerunkiem i otaczającym ich światem. Oskarowi Dawickiemu poświęcił filmowy debiut „Performer”, „Serce miłości” opowiada o destrukcyjnej rywalizacji Wojciecha Bąkowskiego i Zuzanny Bartoszek. Nominowany za nakręcone z Łukaszem Guttem „Wszystkie nasze strachy”, zwycięski film festiwalu w Gdyni o artyście Danielu Rycharskim, katoliku i geju (laureacie Paszportu POLITYKI), szukającym drogi do odnowienia pogrążonego w kryzysie Kościoła.


 

Aleksandra Terpińska

FOTO ⓒ POLITYKA / Leszek Zych

 

Reżyserka, scenarzystka, dokumentalistka, współautorka seriali, reklam i teledysków. Urodziła się w 1983 r. Ukończyła reżyserię na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach oraz psychologię we Wrocławiu. Już w szkolnych etiudach i nagradzanych krótkometrażówkach zaskakiwała dojrzałością i perfekcyjnym rzemiosłem. Jej „Najpiękniejsze fajerwerki ever” to dystopijna wizja wojny domowej w nieokreślonym mieście Europy ukazująca konsekwencje różnic światopoglądowych i podziałów społecznych. Nominację do Paszportu POLITYKI przyniosła jej pełnometrażowa fabuła „Inni ludzie” – najlepsza jak dotąd filmowa realizacja prozy Doroty Masłowskiej. Dostosowując hiphopową poetykę do polskiego  kina, w przewrotny sposób mówi o wzajemnej niechęci, ale i przyciąganiu się klas.


 

W KATEGORII TEATR

 

Iga Gańczarczyk

FOTO ⓒ POLITYKA / Leszek Zych

 

Dramaturżka, reżyserka, badaczka, redaktorka i pedagożka walcząca z nadużyciami w szkołach teatralnych, urodzona w 1979 r. w Sosnowcu. Studiowała teatrologię na UJ i dramaturgię w krakowskiej PWST, dziś AST, gdzie wykłada na Wydziale Reżyserii Dramatu. Współredagowała pionierską książkę „Dramaturgia. Przewodnik”. W przedmowie definiuje dramaturgię jako „praktykę umożliwiającą wyjście poza teatralne schematy”. Teorię łączy z praktyką. Jako dramaturżka współtworzyła spektakle m.in. w reż. Krystiana Lupy czy Jana Klaty. Ostatnio pracowała przy „Ach, jeżeli przyjdę dać, tak okrutne, moje ostatnie pożegnanie” w reż. Klaudii Hartung-Wójciak w Teatrze Polskim w Bydgoszczy, a jako reżyserka – przy „Lady Dada” według własnego scenariusza, zrealizowanym w Cricotece przez Dom Norymberski w Krakowie.


 

Jędrzej Piaskowski i Hubert Sulima

FOTO ⓒ POLITYKA / Leszek Zych

 

Duet reżysersko-dramaturgiczny, do Paszportu POLITYKI pierwszy raz nominowany w ubiegłym roku. Urodzony w 1988 r. w Warszawie Jędrzej Piaskowski jest absolwentem reżyserii w Akademii Teatralnej w Warszawie, studiował też muzykologię na UW. Hubert Sulima jest rok młodszy i pochodzi z Bielawy w Górach Sowich. Studiował prawo na Uniwersytecie Wrocławskim i reżyserię w krakowskiej AST. Pracują razem od czterech lat. Ich najnowsze, nagradzane i doceniane, przedstawienia to „Jezus” (warszawski Nowy Teatr), „Nad Niemnem. Obrazy z czasów pozytywizmu” (Teatr im. Osterwy w Lublinie) i „Komedia. Wujaszek Wania” Czechowa (Teatr Zagłębia w Sosnowcu). Łączy je lekki ton, zabawa formą, czułe spojrzenie na bohaterów oraz wiara w człowieczeństwo i pozytywną moc wspólnoty.

 

 

Dominik Strycharski

FOTO ⓒ POLITYKA / Leszek Zych

 

Urodzony w 1975 r. w Warszawie, kompozytor, improwizator, flecista, wokalista i performer. Samouk, wsparty studiami na Wychowaniu Muzycznym na Uniwersytecie Śląskim w Cieszynie. Jako muzyk ma na koncie ponad 30 wydanych płyt, nagrywanych w różnych konfiguracjach osobowych. To muzyka improwizowana w rozmaitych odsłonach, elektroniczna, jazz. Jako kompozytor muzyki teatralnej jest współtwórcą ponad 90 spektakli, a także filmowego dokumentu kreacyjnego „Symfonia Fabryki Ursus” Jaśminy Wójcik. W wielu gra muzykę na żywo, w niektórych partneruje aktorom, jak np. w „Bolesławie Śmiałym” w reż. Pawła Świątka. W „Wałęsie w Kolonos” w Teatrze Łaźnia Nowa w Krakowie prowadził skandujący chór, w „Jądrze ciemności” Conrada w warszawskim Teatrze Powszechnym stworzył całą fonosferę do odbioru w słuchawkach.


 

W KATEGORII LITERATURA

 

Łukasz Barys

FOTO ⓒ POLITYKA / Leszek Zych

 

Urodził  się w 1997 r. w Pabianicach. I o tym mieście napisał debiutancką powieść „Kości, które nosisz w kieszeni” (Wydawnictwo Cyranka). Barys ma już na koncie debiut poetycki – książkę „Wysokie słońce” (2020 r.), za którą otrzymał nagrodę na festiwalu „Złoty Środek Poezji”. Był też laureatem m.in. Międzynarodowego Konkursu im. Siegfreda Lenza, konkursów Krajobrazy słowa oraz Inspirowani Tyrmandem. Pabianice portretuje od strony kości, przenikają się tu światy zmarłych i żywych. A każdy rozdział to osobna opowieść, w której biorą udział tutejsze motywy i postaci: Dora Diamant od Kafki, rzeka Pabianka, Tereska z filmu „Cześć Tereska”, domy pożydowskie, zmarli z cmentarza oraz sama bieda. I są to opowieści śmieszno-straszne, smutno-komiczne, zadziorne językowo.




Elżbieta Łapczyńska

FOTO ⓒ POLITYKA / Leszek Zych

 

Urodziła się w 1987 r., z wykształcenia jest filozofką, z zawodu copywriterką. Dotychczas była związana z teatrem i zajmowała się literaturą dziecięcą: pisała dramaty, reżyserowała, tworzyła komiksy i książki dla najmłodszych. Jest półfinalistką Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej i finalistką konkursu dla młodych reżyserów i reżyserek Papaya Young Directors. W swoim debiutanckim „Bestiariuszu nowohuckim”, który zdobył już Nagrodę Conrada, był nominowany do  Literackiej Nagrody Gdynia, do Nike i do Nagrody Literackiej m.st. Warszawy, mierzy się na nowo z mitem Nowej Huty, w której sama mieszka. „Bestiariusz...” (Biuro Literackie) to proza, która przechodzi w poezję i wydobywa z projektu Huty cały jej surrealizm. 

  

 

Grzegorz Uzdański

FOTO ⓒ POLITYKA / Leszek Zych

 

Urodzony w 1979 r., pisarz i poeta. Obronił doktorat z filozofii na Uniwersytecie Warszawskim, przez kilkanaście lat pracował w społecznym gimnazjum na Ochocie jako nauczyciel filozofii i etyki oraz wychowawca. Zadebiutował książką „Wakacje”, nominowaną do Nagrody Conrada opowieścią o wyprawie matki i córki na rodzinne Kujawy. Powieść „Zaraz będzie po wszystkim” poświęcił pensjonariuszom i pracownikom domu opieki. Na Facebooku założył stronę z pastiszami „Nowe wiersze sławnych poetów”, w wersji poszerzonej ukazały się one w wydaniu książkowym (2021 r.). Nominację do Paszportów POLITYKI przyniósł mu „Wypiór” (Wydawnictwo Filtry) – rymowana powieść, a właściwie poemat dygresyjny, napisany częściowo trzynastozgłoskowcem – o Adamie Mickiewiczu, wampirze, który pomieszkuje w szafie u pary warszawskich trzydziestolatków z placu Zbawiciela.

Pokaż więcej...

 

 




Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura




Jeśli podoba Ci się nasz artykuł, możesz go udostępnić


Do góry!