Nieczysta gra: sport w cieniu piractwa i podróbek
W tym roku Europa staje się stolicą sportu. Świat przygotowuje się do oglądania spektakularnych goli podczas UEFA EURO 2024, finiszów podczas Tour de France i złotych medali podczas Igrzysk Olimpijskich i Paraolimpijskich w Paryżu. Choć Europejczycy szykują się do śledzenia największych wydarzeń sportowych, to jednak prawdopodobnie miliony z nich będą robić to nielegalnie.
Kradzież treści wideo w Internecie
2023
– Roczna konsumpcja nielegalnie oferowanych treści szacowana na 7,36 mld zł to kwota, która pozwoliłaby na opłacenie rocznego abonamentu do serwisu VOD dla wszystkich internautów w Polsce oglądających treści wideo. Analizując te dane, łatwiej wyobrazić sobie ogromne straty, jakie piractwo internetowe przynosi polskiej gospodarce i całej branży rozrywkowej. Warto zauważyć również, że użytkownicy nielegalnych źródeł są skłonni zapłacić około 30 zł za dostęp do platform oferujących transmisje na żywo i 27 zł za usługi VOD. Tymczasem legalne źródła oferują podobne koszty subskrypcji – mówi Teresa Wierzbowska, Prezeska Zarządu Stowarzyszenia Sygnał.
Majątkowe prawa autorskie w XXI w. Jak wynagradzać twórców w cyfrowej rzeczywistości?
2022
W kwietniu 2022 r. Warsaw Enterprise Institute (WEI) opublikował raport, którego celem jest zwrócenie uwagi na kwestie zarządzania prawami autorskimi i pokrewnymi w dzisiejszej, dynamicznie rozwijającej się rzeczywistości technologicznej, w kontekście interesów przedsiębiorców i użytkowników oraz zachęcenie do podjęcia dyskusji w celu ulepszenia aktualnie istniejącego lub stworzenia nowego systemu pobierania i rozliczeń wynagrodzenia należnego twórcom.
Kondycja polskiego sektora niezależnej produkcji audiowizualnej 2023
Sektor produkcji audiowizualnej w Polsce szybko odrabia straty po pandemii, jednak brak dostępu do finansowania pomostowego stanowi największą barierę dla dalszego rozwoju branży, wynika z raportu Krajowej Izby Producentów Audiowizualnych (KIPA) i firmy doradczej PwC Polska. Polska jest obecnie odpowiedzialna za jedynie około 3,4% przychodów sektora produkcji audiowizualnej w Unii Europejskiej - wartość przychodów sektora w Polsce to 8 mld złotych. Potencjał do rozwoju branży jest duży, ale kluczowe będzie zapewnienie dostępu do specjalistycznych instrumentów finansowych oraz budowanie wiedzy na temat specyfiki sektora wśród instytucji finansowych.
Przestępstwa przeciw własności intelektualnej. Ocena Zagrożeń
2022
Przestępstwa przeciwko własności intelektualnej (IP) mają poważne konsekwencje gospodarcze, zarówno dla sektora publicznego, jak i prywatnego. W serii badań EUIPO oszacował utratę sprzedaży w latach 2013-2017 z powodu dostępności podróbek na ponad 83 mld EUR rocznie.
Naruszenia praw autorskich w internecie na terenie Unii Europejskiej
2021
Z najnowszego raportu EUIPO wynika, że poziom piractwa cyfrowego w Europie w odniesieniu produkcji filmowych, telewizyjnych i muzycznych stale maleje – w latach 2017-2020 dostęp do pirackich treści w UE spadł o połowę. Piractwo w sieci pozostaje jednak poważnym problemem w niektórych państwach członkowskich, a pomiędzy krajami UE widać wyraźne różnice. Na tle wspólnoty Polska – ze stosunkowo niskim odsetkiem internetowych piratów – wypada korzystnie. Największy wpływ na korzystanie z pirackich treści ma stopień nierówności społecznych i poziom dochodu na mieszkańca. Także społeczna akceptacja dla piractwa cyfrowego wiąże się z rosnącym poziomem korzystania z pirackich treści. Z badania wynika jednak, że dostępność legalnych ofert w internecie wpływa na zmniejszenie konsumpcji nielegalnego kontentu.