USA: Serwisy streamingowe podwoiły słuchalność

CZYTELNIA KULTURALNA

/ Badania i raporty

USA: Serwisy streamingowe podwoiły słuchalność

USA: Serwisy streamingowe podwoiły słuchalność

W 2015 roku blisko dwukrotnie wzrosła popularność serwisów streamingowych - wynika z badań firmy Nielsen zajmującej się monitoringiem rynku muzycznego w USA. W ubiegłym roku internauci odsłuchali i obejrzeli w sumie 317 miliardów piosenek. W 2014 roku liczba ta wynosiła "zaledwie" 164.5 mld.

W badaniach brano pod uwagę zarówno kanały dystrybucji audio, jak Spotify, Deezer, Tidal, jak i popularne serwisy video strumieniujące muzyczne klipy jak YouTube cz Vevo.



Jako powód korzystania ze streamingu 83% badanych podaje niski koszt dostępu do muzyki oraz (82%) łatwość korzystania z tego typu oferty. Zawartość katalogów muzycznej biblioteki ma znaczenie dla 72% użytkowników.

Popularność muzyki w streamingu w sposób oczywisty wpływa na spadek przychodów z tytułu dystrybucji muzyki na nośnikach. W 2015 roku sprzedaż płyt spadła o 6 procent. Jednak informacja ta wskazywać może na stopniowe normowanie się tego segmentu rynku. Rok wcześniej spadek wynosił bowiem aż 11 procent. Jednocześnie o prawie 30% w 2015 roku wzrosła sprzedaż muzyki na winylach. Obecnie stanowi ona prawie 9 procent ogólnej sprzedaży płyt fizycznych.



Rosnąca popularność streamingu odbiła się także na obrocie cyfrowymi plikami. W 2015 roku sprzedaż utworów w formie cyfrowej zmniejszyła się o 12,5% i wyniosła 964.8 mln sztuk ( w porównaniu z 1,1 mld sztuk w 2014 roku). Przychody z tego tytułu zmniejszyły się o 2,9 procent, ze 106,5 mln euro do 103,3 mln.

Co ciekawe, internauci chętniej sięgają po muzykę do serwisów video niż audio. W 2015 roku, oglądalność teledysków w sieci wzrosła o 101,9% do 172,4 mld strumieni, zaś serwisy audio zanotowały 83,1% wzrostu (144,9 mld).

Nadal jednak najpopularniejszą formą słuchania i odkrywania muzyki jest radio, które nie daje się wyprzedzić serwisom streamingowym. 61% badanych twierdzi, że z nowościami muzycznymi zapoznaje się dzięki stacjom radiowym (również takim, które działają w internecie). Dla 45% badanych źrodłem wiedzy o nowej muzyce są informacje od znajomych. 31% odkrywa nowe piosenki dzięki filmom i ich ścieżkom dźwiękowym. Streaming jest źródłem nowej muzyki dla 27% badanych.

Z pełną treścią raportu można się zapoznać tutaj...



Publikacja powstała w ramach Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura


Do góry!


Społeczna Kampania edukacyjna Legalna Kultura realizowana przez Fundację Legalna Kultura

W 2019 roku dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego