Perspektywy rozwojowe wideo online w Polsce

CZYTELNIA KULTURALNA

/ Badania i raporty

Perspektywy rozwojowe wideo online w Polsce

Perspektywy rozwojowe wideo online w Polsce

11.02.15

Specjaliści od polskiego rynku video mają pomysł na walkę z piractwem. Chcą pozbawić nielegalne serwisy wpływów z reklam, które już dziś wynoszą kilkadziesiąt milionów złotych. I dynamicznie rosną.

- Konsumpcja tresci wideo za pomocą modeli VoD oraz urządzeń odmiennych od tradycyjnej telewizji stale rośnie o kilkadziesiąt procent rocznie. Najnowsze dane PwC wskazują, ze w nadchodzącym roku polski rynek pod wzgledern całkowitych wydatków no rozrywkę i media będzie się rozwijać szybciej niż w krajach Europy Zachodniej i osiągnie wartość 12,6 mld dol. - twierdzi Teresa Wierzbowska, doradca zarządu ds. public affairs w Cyfrowym Polsacie. Katalizatorem tego wzrostu ma być rozwój usług związanych ze swobodnym dostępem do treści takich jak VoD czy platformy cyfrowe zastępujące media tradycyjne.

Przedstawiciele cyfrowej dystrybucji treści przewidują, ze wkrótce tradycyjne modele telewizyjne zostaną catkowicie zastąpione obiegiem internetowym, jednak w sektorze wideo online - oprócz perspektyw dalszego dynamicznego wzrostu - widoczne są mocne ograniczenia. Przeciwdziałanie im wymaga sporych nakładów ponoszonych dotychczas przez przedsiebiorców wideo. Konieczne są jednak także systemowe rozwiązania, które becą przeciwdziałały kradzieży własności intelektualnej oraz będą chronić rynek poprzez wyrównywanie warunków prowadzenia biznesu dla wszystkich podmiotów oferujących polskim internautom treści wideo.

Treści wideo należą do najbardziej popularnych w internecie. Coraz większa liczba serwisów oferujących filmy, programy i inne materiały wideo, a także lepsza jakość potączenia internetowego oraz dostępność urządzeń mobilnych, przekładają się na zainteresowanie internautów tym obszarem. Serwisy wideo to od lat jedna z najpopularniejszych kategorii stron o tematyce kulturalno-rozrywkowej. W ciągu ostatnich 5 lat jej miesięczny zasięg stale się powiększa. Między 2009 a 2014 rokiem wzróst on o ponad 10 punktów procentowych (z 67,9 proc. we wrześniu 2009 roku do 78,2 proc. we wrześniu 2014 roku).

Obecnie najpopularniejszą w Polsce witryną VoD jest serwis vod.pl należący do Grupy Onet­RASP, który miesiąc odwiedza 20 proc. internautów (4,4 mln użytkowników). Z kolel IPLA Cyfrowego Polsatu (aplikacja desktopowa i strona www bez aplikacji mobilnych, SmartTV i innych) oraz player.pl, należący do TVN, co miesiąc przyciągają co dziesiątego internautę (zasięg: Ipla ­ 10,9 proc., player.pl - 10,7 proc.). Na tym tle nieco słabiej wypada serwis VOD TVP, który odnotowuje 751 tys. odwiedzających (3,5 proc.).

Najpopularniejszym w Polsce serwisem wideo jest wciąz YouTube. Według danych z badania Megapanel Pbl/Gemius we wrześniu 2014 odwiedziło go 15,7 min internautów (zasięg: 72,2 proc.). Serwis udostępnia głównie treści tworzone i publikowane przez użytkowników. Jednak materiały dostepne w polskich serwisach wideo znacznie wykraczają poza User Generated Content. lnternetowy widz ma dostep do produkcji filmowych i telewizyjnych, profesjonalnych filmów i reportaży tworzonych na potrzeby portali informacyjnych i rozrywkowych, jak również transmisji wydarzeń i imprez na żywo.


Z badania Stream Megapanel PBl/Gemius wynika, ze polscy internauci najchętniej wybierają stosunkowo krótkie treści wideo, trwające nieco ponad minutę. Ponad 3 mln użytkowników ogląda materiaty informacyjne i publicystyczne oraz związane z kulturą i rozrywką. Wsród obserwowanych trendów warto zwrócić także uwagę na zjawisko pozyskiwania przez serwisy wideo nowych użytkowników dzięki coraz większej powszechności urządzeń mobilnych.

Co prawda w obliczu rosnącej konsumpcji na wszystkich urządzeniach z dostępem do sieci, w tym komputerach stacjonarnych i przenośnych – wśród widzów wideo online odsetek internautów, którzy wykorzystują do tego celu tablet czy smartfon jest nadal mniejszy niz 10 proc.. niemniej należy zaznaczyć. że w ciągu ostatniego roku liczba takich użytkowników prawie się podwoiła. Od września 2013 roku odsetek liczby odtworzeń mobilnych wzrósł z 2,9 proc. do 6,3 proc. we wrześniu 2014 roku.

W czerwcu 2014 roku IAB Polska wprowadził "Inicjatywę na rzecz uczciwej reklamy", której celem jest zwrócenie uwagi, przede wszystkim reklamodawców - ale tez podmiotów promujących (np. domy mediowe) oraz posredników - na zjawisko bezprawnego rozpowszechniania treści w internecie. Patronami honorowymi inicjatywy są: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji.

Z analiz IAB Polska wynika, ze miesięcznie 7-8 mln polskich użytkowników sieci korzysta z serwisów, które w sposób zorganizowany udostepniają materiały wideo bez poszanowania praw autorskich. We wrzesniu br. korzystało z nich 8 proc. więcej internautów niż w porównywalnym okresie roku ubiegłego. Znaczna część internautów nie jest nawet świadoma, ze korzysta z bezprawnie udostępnianych treści, gdyż wspomniane strony bardzo często przypominają serwisy legalne.



Jednym z kanałów zasilających kieszenie piratów jest reklama. Legalne serwisy biorące udziat w badaniu IAB Polska/Deloitte VideoExpert w roku 2013 zarobiły w modelach reklamowych 68 min zł (nie licząc VAT). Dia porównania, w tym samym czasie pirackie serwisy streamingowe figurujące na wspomnianej liście pozyskały dzięki reklamom ponad 50 mln zł (dwa razy więcej niż rok wcześniej). Ta suma powinna trafić do przedsiebiorców. którzy prowadzących biznes w sposób legalny, tym bardziej, że reklamodawcy czesto nie mają świadomości, że ich komunikat pojawia się w serwisach emitujących treści z naruszeniem prawa.

Podstawowym celem "lnicjatywy no rzecz uczciwej reklamy" jest przeciwdziałanie nieuczciwej konkurencji, zwiększenie świadomości uczestników rynku reklamy - w pierwszej kolejnoscl reklamodawców, ale tez podmiotów pośredniczących - w celu skutecznej promocji praworządnych serwisów internetowych. Inicjatywa zakłada. że przedsiębiorcy, którzy do niej przystąpią, będą dystrybuowali reklamy wyłącznie w serwisach szanujących prawo - w szczególnosci autorskie. Przedsięwzięcie jest początkiem długofalowego procesu edukacyjnego, rozpoczynającego się od podniesienia solidarności przedsiebiorców, wzajemnego dzielenia się wiedzą no temat stosowanych już praktyk na rzecz uczciwej reklamy oraz wspólnego szukania rozwiązań i podejmowania skutecznych działań. Do inicjatywy w każdym momencie może przystąpić dowolny przedsiębiorca lub jednostka organizacyjna. IAB Polska ma nadzieję, że "Inicjatywa na rzecz uczciwej reklamy" stanie się jedną z najskuteczniejszych form promowania legalnych serwisów i przeciwdziałania piractwu internetowemu.

Z pełną treścią raportu "Perspektywy rozwojowe wideo online w Polsce" zapoznać się można tutaj...





Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura




Spodobał Ci się nasz artykuł? Podziel się nim ze znajomymi 👍


Do góry!