CZYTELNIA KULTURALNA
/ Badania i raporty
Szybkość dostępu do źródeł kultury
03.04.12
Jak ważna jest dla nas szybkość dostępu do Internetu – powód, dla którego pobieramy z sieci muzykę, filmy lub seriale? Oto wyniki przeprowadzonych wiosną 2012 roku – dla Fundacji Legalna Kultura – badań, których przedmiotem były między innymi motywy korzystania z legalnych i nielegalnych źródeł kultury.
To ciekawa motywacja. Odnosi się bowiem do ogólniejszych trendów kulturowych: rangi mody, nieustannej zmiany i ogólnego poczucia przymusu posiadania czegoś, zanim zdobędą to inni. Przyjrzyjmy się, czy szybkość dostępu ma znaczenie dla poszczególnych kategorii.
Szybkość dostępu a wiek
Znaczenie tej motywacji spada wraz ze wzrostem wieku respondentów. Potwierdza się przypuszczenie, że może wiązać się to ze stylem życia i adekwatnymi dla danej grupy wiekowej modelami socjalizacji oraz korzystania z kultury.
Szybkość dostępu a wykształcenie
Ta motywacja jest ważniejsza dla osób średnio wykształconych (94%). W przypadku pozostałych respondentów, a więc zarówno mniej wyedukowanych, jak i i bardziej wyedukowanych, wskaźnik wynosi 86%.
Szybkość dostępu a wielkość miejscowości
Znaczenie szybkości dostępu rośnie wraz ze wzrostem wielkości miejscowości. Nie są to oszałamiające skoki wartości, ale pokazują, że styl życia i ogólne ramy kulturowej zmiany są tym wyraźniejsze, im bliżej – dosłownie i symbolicznie – jesteśmy metropolii. Uwidocznia się to także w oczekiwaniach społecznych związanych z sieciowym dostępem do kultury.
Szybkość dostępu a inne czynniki
Sytuacja zawodowa respondentów, ich dochody, skłonność do płacenia oraz realne wydatki na multimedia – nie stwierdzono istotnych zależności między tymi czynnikami a szybkością dostępu jako motywem do pobierania z sieci filmów i innych dóbr kultury.
MOTYWY
Jak ważna jest dla Ciebie szybkość dostępu? (powód, dla którego pobierasz z internetu muzykę, filmy lub seriale)
Odpowiedź |
% |
zdecydowanie nieważna |
3 |
raczej nieważna |
5 |
raczej ważna |
26 |
zdecydowanie ważna |
63 |
trudno powiedzieć |
3 |
Źródło: badanie dla Fundacji Legalna Kultura, przeprowadzone przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych, reprezentatywna próba polskich internautów, n=1000.
Fot.: Archiwum Fundacji Legalna Kultura
Elżbieta Sekuła
Badanie przeprowadzone zostało przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych na zlecenie Fundacji Legalna Kultura na reprezentatywnej próbie n=1000 internautów. Metoda badania: CAWI Real Time Sampling – kwestionariusz ankiety udostępniany respondentom przez internet.
Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura