CZYTELNIA KULTURALNA
/ Badania i raporty
Wiosna 2012. Czy, jak i dlaczego Polacy korzystają z legalnych i nielegalnych źródeł kultury?
03.10.13
W ramach projektu Legalna Kultura przeprowadzono wstępne badania ilościowe: czy, w jaki sposób i dlaczego Polacy korzystają z legalnych i nielegalnych źródeł kultury za pośrednictwem internetu. Co z nich wynika na poziomie najwyższej ogólności? To, że motywy są złożone i nie ma takich, które by dominowały.
Co prawda wygrywa łatwość dostępu, ale kolejne wymienione motywacje są właściwie na granicy błędu statystycznego. Odstaje jedynie motyw określony w badaniu tak: „możliwość wyrobienia sobie opinii przez zakupem”. Najwyraźniej dla respondentów jest to słabsza motywacja.
- Łatwość dostępu – 91% wskazań
- Dostęp za darmo – 90%
- Szybkość dostępu – 89%
- Duży wybór materiałów – 89%
- Dostęp do materiałów ciężko dostępnych innymi drogami – 83%
- Możliwość wyrobienia sobie opinii przed zakupieniem – 74%
Wiedza o źródłach
Uczestnicy badania znają wiele źródeł pozyskiwania dóbr kultury w sieci – zarówno legalnych, jak i nielegalnych; natomiast korzystanie ograniczone jest raczej do tych ostatnich. Trzeba jednak pamiętać, że ponad ¼ badanych – zgodnie z ich deklaracjami – nie przejawia tego rodzaju aktywności. Bariery ekonomiczne są nadal istotne w podejmowaniu decyzji zakupowych, ale nie są kluczową motywacją w przypadku korzystania z sieciowych sposobów pozyskiwania produktów kultury. Nielegalne źródła są jednak tańsze lub darmowe i mimo że ponad 30% badanych uważa taki sposób korzystania z dóbr kultury za kradzież, to jednak wielu deklaruje ściąganie filmów i muzyki z sewisów takich jak Wrzuta czy Chomikuj.
Łatwo, szybko, atrakcyjnie
Duże znaczenie ma także łatwość i szybkość dostępu oraz atrakcyjna, zróżnicowana oferta. Najistotniejsza wydaje się jednak ogólna tendencja w kulturze i związana z nią zmiana pokoleniowa. Warto zauważyć, że tylko nieznacznie ponad połowa badanych ściąga filmy i muzykę z pełną świadomością przekraczania granic prawnych lub moralnych. Pozostali nie potrafią tego precyzyjnie określić albo po prostu nie wiedzą, czy źródło, z którego pochodzi plik, jest legalne.
Zasadniczo – widać rosnące znaczenie czynników „miękkich”. Można przypuszczać, że modele kultury, zmiana kulturowa, style życia są istotniejszymi punktami odniesienia, niż dochody czy formalne wykształcenie.
Kwestia motywacji wymaga pogłębienia o analizę jakościową. Mówiąc półżartem: kultura to zbyt wrażliwy temat, by pozostawić ją wyłącznie na pastwę… suchej statystyki.
Elżbieta Sekuła
Do pobrania pełna wersja badań
(IIBR, kwiecień 2012, dla Fundacji Legalna Kultura).
Badanie przeprowadzone zostało przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych na zlecenie Legalnej Kultury na reprezentatywnej próbie n=1000 internautów. Metoda badania: CAWI Real Time Sampling – kwestionariusz ankiety udostępniany respondentom przez internet.
Fot. Archiwum Legalnej Kultury
Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura