CZYTELNIA KULTURALNA
/ Badania i raporty
Darmowy dostęp do kultury w Internecie
03.04.12
Jak ważny jest dla Ciebie darmowy dostęp – powód, dla którego pobierasz z internetu muzykę, filmy lub seriale? Zapewne każdy z nas potrafi to ocenić. A jak jest z innymi? Dla Legalnej Kultury przeprowadzono badanie, w którym oceniano m.in. motywy korzystania z legalnych i nielegalnych źródeł kultury.
Darmowość dostępu a wiek
Im respondent był starszy, tym darmowość była dla niego mniej istotna (co jest zrozumiałe, bo zaczyna zarabiać i przeważnie zarabia coraz więcej). Dla najmłodszej kategorii wiekowej (15-18 lat) znaczenie tej motywacji określane jako „zdecydowanie ważne i raczej ważne” wynosi 100%!
Trzeba jednocześnie zauważyć, że nie do końca zgada się w tym przypadku motywacja deklarowana z tą, o której wiemy z innych pytań. Takie niespójności między opiniami a faktami mogą jednak występować w badaniu (pytanie o deklarowane motywacje nie jest pogłębione przez wprowadzenie dodatkowych okoliczności).
Darmowość dostępu a wykształcenie
Ta motywacja jest mniej ważna dla grupy ze średnim wykształceniem (86%). Dla lepiej i gorzej wykształconych – jest istotniejsza.
Darmowość dostępu a wielkość miejscowości
Im większa miejscowość, tym ważniejsza darmowość dostępu. To interesujące i może nieco dziwić. Bo możemy założyć, że im większa miejscowość, tym przeważnie wyższe zarobki. Z drugiej strony można też uwzględnić wyższe koszty życia, a dostęp do produktów kultury ściąganych przez sieć – najlepiej za pomocą szybkiego łącza – to kolejna stała opłata w ramach tych kosztów.
Poza tym, im większe miasto, tym pewnie częstsza jest możliwość korzystania z tzw. internetu z powietrza (bezpłatnego), więc może respondenci po prostu przyzwyczaili się do dobrego?
Darmowość dostępu a sytuacja zawodowa
Ta motywacja najważniejsza jest dla uczących się i bezrobotnych, co nie powinno szczególnie dziwić. Nie ma jednak istotnych statystycznie różnic pomiędzy poszczególnymi grupami zawodowymi.
Darmowość dostępu a dochody
Darmowość dostępu jest najważniejsza dla najbiedniejszych (dochody do 500 zł) i dla nieźle uposażonej przedostatniej kategorii ankietowanych (2001-3000 zł). Lecz dla pośrednich grup liczba wskazań spada. Można to objaśnić chyba tylko w ten sposób, że nie ma wcale bezpośredniego związku pomiędzy dochodami a możliwością darmowego dostępu – ta refleksja powraca w naszych wnioskach po raz kolejny.
Darmowość dostępu a skłonność do płacenia
Nieco ważniejsze jest to dla respondentów, którzy nie są skłonni do płacenia (96%).
Darmowość dostępu a realne wydatki na multimedia
Tu pojawia się znaczniejsza różnica. Respondenci, którzy wydali w ostatnim miesiącu pieniądze na multimedia, cenią sobie darmowość dostępu na poziomie 86%. Ci zaś, którzy takich kosztów nie ponieśli – 93%.
MOTYWY
Jak ważny jest dla Ciebie dostęp za darmo? (powód, dla którego pobierasz z internetu muzykę, filmy lub seriale)
Odpowiedź |
% |
zdecydowanie nieważne |
3 |
raczej nieważne |
4 |
raczej ważne |
17 |
zdecydowanie ważne |
73 |
trudno powiedzieć |
3 |
Źródło: badanie dla Legalnej Kultury, przeprowadzone przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych, reprezentatywna próba polskich internautów, n=1000.
Fot.: Archiwum Fundacji Legalna Kultura
Elżbieta Sekuła
Badanie przeprowadzone zostało przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych na zlecenie Legalnej Kultury na reprezentatywnej próbie n=1000 internautów. Metoda badania: CAWI Real Time Sampling – kwestionariusz ankiety udostępniany respondentom przez internet.
Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura