Naruszenia praw autorskich w internecie na terenie unii europejskiej. Filmy, muzyka, publikacje, oprogramowanie i telewizja (2017-2023). Raport EUIPO 2024

CZYTELNIA KULTURALNA

/ Badania i raporty

Naruszenia praw autorskich w internecie na terenie unii europejskiej. Filmy, muzyka, publikacje, oprogramowanie i telewizja (2017-2023). Raport EUIPO 2024

Naruszenia praw autorskich w internecie na terenie unii europejskiej. Filmy, muzyka, publikacje, oprogramowanie i telewizja (2017-2023). Raport EUIPO 2024

17.02.25

Tendencje w zakresie naruszeń praw autorskich w dziedzinie technologii cyfrowych w Unii Europejskiej  Polska na tle EU.

 

Według najnowszego raportu EUIPO piractwo internetowe wśród europejskich internautów utrzymuje się na stałym poziomie w porównaniu z ubiegłym rokiem i wynosi 10 dostępów do nielegalnych treści miesięcznie na użytkownika internetu. Treści telewizyjne stanowią połowę wszystkich przypadków nielegalnego dostępu – średnio 5 dostępów miesięcznie na użytkownika internetu w UE. Wzrosła liczba nielegalnych stron telewizji internetowej (IPTV) – w 2023 r. liczba odwiedzin pirackich stron IPTV wzrosła o 10%.

 

ANALIZA OPISOWA

 

Raport Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) wykazał, że piractwo cyfrowe w całej UE utrzymuje się na wysokim poziomie, ale w 2023 r. nie zwiększyło się i wyniosło 10 dostępów miesięcznie do nielegalnych treści na użytkownika internetu. Tendencja ta jest widoczna we wszystkich kategoriach treści internetowych, z wyjątkiem publikacji, w których piractwo zmniejszyło się, oraz muzyki, gdzie poziom piractwa wzrósł w porównaniu z początkiem 2023 r.

 

Badanie EUIPO „Naruszenia praw autorskich w internecie na terenie Unii Europejskiej: Filmy, muzyka, publikacje, oprogramowanie i telewizja w latach 2017–2023” wykazało, że połowę przypadków wejść europejskich internautów na strony pirackie stanowią treści telewizyjne (5 razy w miesiącu).

 

Jeśli chodzi o ogólne piractwo, zgodnie z badaniem, użytkownicy internetu wchodzą na strony z nielegalnymi treściami na poziomie niższym, niż średnia unijna w Austrii (8,9), Hiszpanii (8,5), Polsce (8,3), Rumunii (7,9), Niemczech (7,7) i we Włoszech (7,3).

 

Ta część raportu zawiera podsumowanie danych dotyczących korzystania z pirackich treści w okresie od stycznia 2017 r. do grudnia 2023 r. Jest to kontynuacja działań, których wyniki wcześniej publikowaliśmy.

 

João Negrão, dyrektor wykonawczy EUIPO, skomentował wyniki badania:

„Krajobraz cyfrowy stale się zmienia, podobnie jak wzorce naruszeń praw autorskich w internecie. Nasze najnowsze badanie rzuca światło na złożoność konsumpcji treści cyfrowych i czynniki wpływające na piractwo. Należy koniecznie rozwiązać problemy leżące u podstaw takiego zachowania, którymi często są: brak możliwości korzystania z przystępnych cenowo legalnych treści i niewystarczająca świadomość społeczna na temat skutków piractwa.”

 

Transmisja strumieniowa jest najczęstszą metodą dostępu do treści pirackich. Zaobserwowano alarmującą tendencję w zakresie nielegalnego streamingu – w 2023 r. odnotowano 10% wzrost liczby odwiedzin stron pirackiej telewizji IPTV. W badaniu oszacowano, że nawet 1% użytkowników internetu w UE mógł dokonać subskrypcji na nielegalnych stronach IPTV w ciągu zaledwie dwóch lat, nie licząc istniejących użytkowników, którzy takiej subskrypcji dokonali przed 2022 r.

 

Badanie EUIPO wykazało również, że użytkownicy internetu chętniej wybierają dostęp do pirackiej muzyki i publikacji za pośrednictwem urządzeń mobilnych, jednak jeśli chodzi o oglądanie nielegalnych treści telewizyjnych, użytkownicy wolą raczej korzystać ze swoich komputerów stacjonarnych.

 

Stwierdzono, że czynnikami ekonomicznymi i społecznymi odpowiadającymi za piractwo są między innymi nierówności dochodowe, bezrobocie młodzieży i odsetek młodych osób w społeczeństwie. Badanie wskazuje, że wyższy poziom nierówności dochodowych i większy odsetek młodych osób w społeczeństwie korelują z wyższym poziomem piractwa. Z kolei wyższy PKB na mieszkańca i większa znajomość źródeł legalnych treści wiążą się z niższymi wskaźnikami piractwa.

 

Wykresy przedstawiają trendy w piractwie we wszystkich państwach członkowskich EU i średnią dla państw członkowskich EU-27, szczegółowo opisując dane według rodzaju treści, źródła, gatunku i używanego urządzenia. Najpierw przedstawiono ogólny trend w piractwie, a następnie szczegółowe sekcje, prezentujące ustalenia według kategorii treści, takich jak telewizja, film, muzyka, oprogramowanie, publikacje oraz wydarzenia sportowe i inne wydarzenia na żywo.

Podstawowym wskaźnikiem piractwa w badaniu jest częstotliwość dostępu do pirackich treści na użytkownika internetu (w wieku 15–74) w miesiącu.

 

Piractwo dla każdego typu treści jest analizowane osobno. Zakłada się, że poziom piractwa dla danego typu nie jest bezpośrednio powiązany z innymi kategoriami piractwa.

 

Rozwój pirackiego użytkowania wszystkich typów treści

 

W tej sekcji zbadano łączną częstotliwość występowania piractwa w różnych formach treści. Dane dotyczące piractwa filmowego, muzycznego i telewizyjnego obejmują lata 2017–2023, w przypadku piractwa publikacji i oprogramowania dane dostępne są dopiero od początku 2021 r.

 

W obu przypadkach dane wskazują na stabilizację piractwa. Średnia wartość piractwa w EU-27 w 2023 r. dla filmów, muzyki i piractwa telewizyjnego wynosi około 6,5 dostępów na użytkownika internetu miesięcznie, co stanowi połowę poziomu z 2017 r. Wartość ta nie wydaje się znacząco zmieniać od 2022 r. Gdy dodamy dostępy do publikacji i oprogramowania, średnia dla EU-27 wzrasta do około 10–10,5 dostępów na internautę miesięcznie w 2023 r.

 

Istnieje wyraźna tendencja do korzystania z  pirackiej muzyki i treści publikacji na urządzeniach mobilnych, podczas gdy w przypadku dostępu do telewizji preferowane jest piractwo z komputerów stacjonarnych, chociaż dostęp z urządzeń mobilnych jest również znaczący.

 

Rodzaj piractwa w danym kraju, a także łączne korzystanie z pirackich treści na użytkownika internetu wykazują dużą zmienność między państwami członkowskimi. Całkowite piractwo waha się od około 25 dostępów na użytkownika internetu miesięcznie do około 7. Czerwona linia na poniższych grafikach oznacza średnią dla EU-27, która jest punktem odniesienia dla porównań.

 

Na każdej grafice zaznaczyliśmy czerwonym podkreśleniem pozycję Polski w tych rankingach.



Grafika 1. Podział według typu treści w poszczególnych krajach w 2023 r.

 

1.      Rozwój piractwa telewizyjnego

 

W 2023 r. piractwo telewizyjne ustabilizowało się na poziomie około 5,2 dostępów na użytkownika internetu miesięcznie. Jednak różnice między państwami członkowskimi rosną. Spośród 27 krajów EU 9 (Bułgaria, Estonia, Hiszpania, Francja, Chorwacja, Włochy, Malta, Rumunia i Słowenia) zmniejszyło wolumen piractwa telewizyjnego, podczas gdy pozostałe 18 wykazało wyższe wartości niż w 2022 r.

 

Tak jak w poprzednich latach przesyłanie strumieniowe pozostaje zdecydowanie najpopularniejszym sposobem korzystania z pirackich treści telewizyjnych.

 

Podział według państw członkowskich EU pokazuje znaczne różnice między krajami. Łotwa, Estonia i Cypr mają najwyższą średnią liczbę miesięcznych dostępów na użytkownika (przy czym Łotwa ma prawie 15 dostępów miesięcznie). Z kolei Włochy, Hiszpania i Polska mają najniższą średnią miesięczną liczbę dostępów.

 

Jeśli chodzi o podział między urządzeniami mobilnymi i stacjonarnymi, pirackie treści telewizyjne na stronach internetowych są zazwyczaj oglądane na urządzeniach stacjonarnych, co stanowi około 60% całości. Relacja między tymi dwoma typami urządzeń nie zmieniła się znacząco od 2021 roku.

 

Podział piractwa na urządzenia mobilne i stacjonarne różni się w zależności od kraju, chociaż komputery stacjonarne pozostają najważniejsze (przy czym np. Węgry mają 64% piractwa na komputerach stacjonarnych, zatem 36% na urządzeniach mobilnych, gdy tymczasem na Łotwie korzystanie z urządzeń mobilnych to  50%).

 


Grafika 2. Rozwój piractwa telewizyjnego w EU według metody.



Grafika 3. Rozwój piractwa telewizyjnego w EU według gatunku.

 

 

2.      Rozwój piractwa filmowego

 

Piractwo filmowe wykazuje tendencję spadkową, która zakończyła się w 2023 r. ze średnią EU-27 wynoszącą 0,9 dostępów na użytkownika internetu. Jest to spadek o około 25% w porównaniu z grudniem 2022 r. (1,19 dostępów na użytkownika). Ponadto średnie roczne piractwo filmowe w EU-27 spadło do 0,9 dostępów miesięcznie na użytkownika internetu.

 

Jeśli chodzi o długoterminową ewolucję piractwa filmowego, po gwałtownym spadku, który nastąpił po wybuchu kryzysu COVID-19, i niewielkim odbiciu od połowy 2021 r. do drugiej połowy 2023 r., trend ponownie zmierza w dół.

 

Streaming pozostaje dominującą metodą korzystania z pirackich filmów, która konsekwentnie wykazuje najwyższą liczbę dostępów w całym badanym okresie. Pomimo pewnych wahań streaming utrzymał swoją dominację. Torrenting jest drugą najpopularniejszą metodą, utrzymującą stałą liczbę dostępów na przestrzeni lat (z niewielkimi spadkami). Streaming stanowił ponad 94% wszystkich dostępów np. w Rumunii w 2023 r., podczas gdy w Portugalii w tym samym okresie było to 48%. Pobieranie stanowiło 31% wszystkich dostępów w Niemczech i tylko 2% w Rumunii. Ogólnie rzecz biorąc, streaming wzrósł z około 61% wszystkich dostępów w 2017 r. do 74% w 2023 r. Pobieranie utrzymywało się w zakresie 12-14% w tym samym okresie, podczas gdy dostępy przez torrenty zmniejszyły się o połowę – z około 20% do 10%.

 

Komputery stacjonarne są nadal preferowanymi urządzeniami do piractwa filmowego, chociaż dostęp z urządzeń mobilnych jest znaczący. Należy zauważyć, że spadek piractwa filmowego odzwierciedla spadek zarówno w przypadku komputerów stacjonarnych, jak i urządzeń mobilnych.



Grafika 4. Rozwój piractwa filmowego według metody.

 

 

3.      Rozwój piractwa muzycznego

 

Pirackie dostępy do treści muzycznych, które zamknęły rok 2023 na poziomie 0,6 wejść na użytkownika, nieznacznie wzrosły w porównaniu z rokiem 2022. Pomimo tego niewielkiego wzrostu piractwo pozostaje na poziomie około jednej czwartej w porównaniu do początku badanego okresu (2017). Różnice między państwami członkowskimi EU w tym zakresie wzrastają od początku 2023 r.

 

Preferowaną metodą dostępu do pirackich treści muzycznych w większości państw członkowskich pozostaje zgrywanie, które stanowiło prawie połowę wszystkich dostępów do pirackiej muzyki w 2023 r. Pobieranie stanowiło około 26%, a strumieniowanie 21%. Nie wykryto wyraźnych zmian w różnych metodach, ponieważ udziały te mieszczą się w tych samych zakresach, co w latach poprzednich.

Pobieranie było preferowaną metodą w Irlandii i Niemczech – odpowiednio 42% i 36%. Natomiast na Węgrzech i Malcie stanowiło około 12%. Strumieniowanie pirackiej muzyki osiągnęło 47% na Łotwie i 6% w Chorwacji. Istnieją zatem znaczne różnice, jeśli chodzi o preferowane metody korzystania z pirackiej muzyki w 27 państwach członkowskich EU.

 

Urządzenia mobilne nadal są najpopularniejszym sposobem korzystania z pirackiej muzyki – dwukrotnie większa liczba wejść niż w przypadku komputerów stacjonarnych.



Grafika 5. Rozwój piractwa muzycznego według metody.

 

 

4.      Rozwój piractwa publikacji

 

Dane dotyczące dostępu do stron oferujących pirackie publikacje i oprogramowanie są dostępne od 2021 r. Trend w 2023 r. jest płaski, ze średnią liczbą piractwa w EU-27 wynoszącą 2,7 dostępów na użytkownika internetu miesięcznie. Grudzień 2023 r. zakończył się liczbą 2,62 dostępów na internautę, co oznacza spadek o 10,8% i niewielki wzrost o 3,5% w porównaniu z tymi samymi miesiącami w 2022 r. i 2021 r. Różnice między państwami członkowskimi pozostają na tym samym poziomie co w 2022 r.

 

Pobieranie jest preferowaną metodą korzystania z publikacji ze źródeł pirackich (88% w 2023 r.). Drugie miejsce zajmują  torrenty (około 9%) i prywatne trackery (3%). Jednak rozkład według metody pokazuje znaczące różnice pomiędzy państwami członkowskimi wspólnoty. Pobieranie stanowiło 65% wszystkich dostępów do publikacji w Bułgarii i 66% na Węgrzech, w porównaniu do 96% i 93% odpowiednio w Niemczech i Hiszpanii. Z kolei użycie torrentów było wysokie na Łotwie i w Chorwacji (odpowiednio 21% i 19%).

 

Głównym typem pirackich publikacji była manga, której udział wahał się od około 46% do 80% w zależności od kraju członkowskiego. Po mandze następowały publikacje ogólne, których udział wynosił od 11% do 40%, podczas gdy wykorzystanie e-booków mieściło się w przedziale 10%-12%.

 

Dostęp z urządzeń mobilnych pozostaje najważniejszym sposobem korzystania z publikacji pirackich. Ogólnie rzecz biorąc, dostęp za pomocą urządzeń mobilnych jest o około 50% wyższy niż w przypadku urządzeń stacjonarnych. Relacja między urządzeniami mobilnymi a komputerami stacjonarnymi jest na tym samym poziomie co w 2022 r.



Grafika 6. Tendencje i podział piractwa publikacji w państwach członkowskich EU w 2023 r. (wg metody)



Grafika 7. Tendencje i podział piractwa publikacji w państwach członkowskich EU w 2023 r. (wg gatunku)

 

 

5.      Rozwój piractwa oprogramowania

 

W 2023 r. piractwo oprogramowania nadal wykazuje trend wzrostowy i zamknęło rok na poziomie 0,9 dostępów na użytkownika, co stanowi wzrost o około 6% w porównaniu z grudniem 2022 r. 12-miesięczna średnia ruchoma zamknęła się na poziomie wyższym o około 10% w porównaniu z rokiem 2022, co wskazuje na rosnący trend w ujęciu rocznym.

 

Podobnie jak w poprzednich latach główną metodą uzyskiwania tego rodzaju pirackich treści jest pobieranie, a drugie miejsce zajmują torrenty. Pobieranie rośnie na osi czasu badania, zaczynając od 64% i obecnie stanowiąc 75% wszystkich dostępów do pirackiego oprogramowania. Natomiast torrenty zmniejszyły swój udział z około 30% do 21%. Preferowana metody uzyskiwania pirackiego oprogramowania różniły się w 27 państwach członkowskich EU. Na przykład w Niemczech pobieranie było wykorzystywane w prawie 90% przypadków, podczas gdy w Słowenii było to poniżej 50%. Użycie torrentów było poniżej 10% w Niemczech, stanowiło natomiast 41% wszystkich dostępów na Łotwie.

 

Jeśli chodzi o podział według gatunków, poza oprogramowaniem ogólnym, oprogramowanie mobilne (w tym gry) było najczęstszym rodzajem nielegalnie pozyskanego software’u. Innym ważnym typem oprogramowania były gry wideo, których piractwo objęło od 42% do 18% – w zależności od państwa członkowskiego.

 

Udział urządzeń mobilnych w piractwie oprogramowania stale wzrasta od 2017 r., podczas gdy wykorzystanie komputerów stacjonarnych powoli spada. Wzrost wykryty w kategorii oprogramowania pochodzi w rzeczywistości wyłącznie z urządzeń mobilnych. Pod koniec 2023 r. piractwo z urządzeń mobilnych i stacjonarnych było równomiernie rozłożone.



Grafika 8. Tendencje i podział piractwa oprogramowania w EU-27 w 2023 r. (wg metody)



Grafika 9. Tendencje i podział piractwa oprogramowania w EU-27 w 2023 r. (wg typu)

 

6.      Piractwo transmisji wydarzeń sportowych i innych wydarzeń na żywo 

 

Komisja Europejska przyjęła 4 maja 2023 r. zalecenie mające na celu zwalczanie piractwa online na skalę komercyjną wydarzeń sportowych i innych wydarzeń na żywo. Zachęca państwa członkowskie, organy krajowe, podmioty praw autorskich i pośredniczących dostawców usług, by wdrożyli skuteczne, odpowiednie i proporcjonalne środki w celu rozwiązania problemu nieautoryzowanych retransmisji strumieniowych.

 

Inicjatywa ta podkreśla, że organizacja i transmisja na żywo tych wydarzeń wymaga znacznych inwestycji, a także że nieautoryzowane transmisje strumieniowe mają wpływ na przychody, tworzenie miejsc pracy i rentowność usług, oferowanych przez organizatorów wydarzeń i nadawców.

 

Zalecenia dotyczące kluczowych działań.

• Szybkie rozpatrywanie powiadomień. Dostawców usług hostingowych zachęca się do szybkiego reagowania na powiadomienia dotyczące nieautoryzowanych retransmisji wydarzeń na żywo w celu zminimalizowania szkód. Obejmuje to współpracę z zaufanymi podmiotami sygnalizującymi naruszenia i korzystanie z rozwiązań technicznych, takich jak interfejsy programowania aplikacji (API).

• Nakazy dynamicznego blokowania (Dynamic injunctions). Nakaz blokowania to szczególny rodzaj nakazu stosowany zarówno przez sędziów krajów prawa zwyczajowego, jak i przez organy sądowe EU w celu ochrony praw własności intelektualnej. Może on okazać się bardzo przydatnym narzędziem zwalczania przypadków piractwa internetowego i może zostać wydany dostawcy usług internetowych w celu nakazania mu zablokowania dostępu do portali, na których ma miejsce wspomniana wyżej nielegalna działalność, niezależnie od nazwy domeny używanej przez same portale, co będzie miało również wpływ na wszelkie nowe nazwy domen przyjęte w celu obejścia zakazu. Państwom członkowskim zaleca się stosowanie nakazów blokowania dostosowanych do wydarzeń na żywo i przyznawanie legitymacji prawnej organizatorom wydarzeń sportowych. Nakazy te mogą być dynamicznie rozszerzane, aby objąć nowe usługi pirackie, które mogą pojawić się po wydaniu pierwotnego nakazu. Ma to na celu skuteczne zajęcie się strategiami odporności usług pirackich.

• Dobrowolna współpraca i oferty handlowe. Zalecenie to podkreśla znaczenie dobrowolnych inicjatyw dostawców usług pośredniczących i uczestników rynku (np. reklamodawców i usług płatniczych), aby zapobiec niewłaściwemu wykorzystaniu ich usług do nieautoryzowanych retransmisji. Ponadto zachęca posiadaczy praw do zwiększenia dostępności, przystępności cenowej i atrakcyjności legalnych ofert handlowych w przypadku wydarzeń na żywo.

 

Aby monitorować wdrażanie i skutki tych zaleceń, Komisja Europejska, przy wsparciu EUIPO, ustanowiła kluczowe wskaźniki efektywności (KPI). Obejmują one śledzenie wizyt na internetowych stronach pirackich, szybką obsługę powiadomień, stosowanie nakazów blokujących i atrakcyjność legalnych ofert handlowych. Dane dla 2024 r. na ten temat będą dostępne na początku 2025 r.

 

Piractwo dotyczące sportu i innych wydarzeń na żywo rośnie od kilku lat – 0,41 dostępów na użytkownika pod koniec 2021 r., 0,75 w październiku 2022 r. Jednak w 2023 r. zanotowano niewielki spadek (0,56). W 2023 r. widoczne są dwa szczyty: na przełomie kwietnia i maja oraz w  październiku, a także znacząca redukcja piractwa w czerwcu i lipcu.

 

Rozwój tej kategorii piractwa wykazuje wysoki stopień zmienności w różnych państwach członkowskich. Jedynym wspólnym elementem jest to, że piractwo wzrosło w większości z nich. Niektóre kraje (Grecja, Węgry, Rumunia, Szwecja i Słowacja) nie doświadczyły żadnych znaczących zmian w porównaniu z poprzednim rokiem.

 

Internauci oglądają pirackie transmisje  wydarzeń na żywo, przeważnie korzystając z bezpośredniego dostępu (61%). Inne główne źródła to wyszukiwanie w Internecie (20%) i polecenia (18%). Urządzenia stacjonarne są preferowaną metodą dostępu.



Grafika 10. Piractwo transmisji wydarzeń sportowych na żywo według kraju w latach 2021–2023 oraz średnie dla UE-27


7.     
Piractwo IPTV

 

Jeżeli chodzi o piractwo IPTV, chociaż nie ma dostępnych danych na temat rzeczywistego korzystania za pośrednictwem IPTV, w sprawozdaniu przedstawiono dane za lata 2022 i 2023 oparte na liczbie wejść na pirackie strony internetowe przeznaczone do rejestracji IPTV. Dane wskazują na wzrost o 10% w 2023 r., przy czym średnio 2,14% użytkowników internetu odwiedza te strony miesięcznie. Podczas gdy rzeczywista liczba użytkowników korzystających z piractwa IPTV nie jest znana, symulacja sugeruje, że nawet przy konserwatywnych założeniach, 1% użytkowników internetu w UE-27 mogło być subskrybentami nielegalnych usług IPTV w latach 2022-2023. Dane te nie uwzględniają użytkowników istniejących przed 2022 r., co wskazuje na znaczną całkowitą liczbę użytkowników tych usług w UE-27.

PROFIL POLSKI NA TLE EU (wykresy)












PLATFORMY

 

Platformy VOD

 

Kraj / Rok

2018

2020

2022

2023

Polska

63

145

613

913

Total EU-27

937

3.657

7.502

10.012

 

 

Platformy muzyczne

 

Kraj / Rok

2018

2020

2022

2023

Polska

23

19

23

23

Total EU-27

413

403

538

524

 

Kanały TV

 

Kraj / Rok

2018

2020

2022

2023

Polska

1.331

1.401

1.459

1.426

Total EU-27

37.231

39.160

40.180

39.259

 

ŹRÓDŁA DANYCH WYKORZYSTANYCH W BADANIU

 

Muso. Firma zajmująca się zbieraniem danych, która specjalizuje się w monitorowaniu piractwa i nielicencjonowanego korzystania z mediów na całym świecie.

 

Eurostat: korzystanie z internetu, dochody, populacja. Dane ekonomiczne i demograficzne wykorzystane w analizie pochodzą z Eurostatu, urzędu statystycznego UE.

 

European Audiovisual Observatory and Pro-music. Europejskie Obserwatorium Audiowizualne udostępnia informacje statystyczne i analityczne na temat filmu, telewizji, wideo/DVD, nowych usług audiowizualnych oraz polityki publicznej, związanej z filmem i telewizją.

 

IP Perception study. Oprócz zmiennych społeczno-ekonomicznych i rynkowych wymienionych powyżej, badanie dotyczy wpływu zmiennych IP Perception na piractwo. Powiązany zbiór danych jest podzbiorem badań IP Perception EUIPO. Najnowsze badanie IP Perception opublikowano w 2023 r.

 

SŁOWNICZEK ISTOTNYCH POJĘĆ

 

Sposoby dostarczania

 

Public Torrent – witryny pirackie w tej kategorii to publicznie dostępne witryny indeksujące torrenty, które są internetowymi katalogami plików torrent dostępnych do pobrania z sieci torrent peer to peer (P2P). Publiczna witryna indeksująca torrenty udostępnia użytkownikowi mechanizm wyszukiwania plików torrent i linków torrent magnet, co ułatwia udostępnianie plików peer-to-peer (P2P) użytkownikom protokołu BitTorrent. Publiczny torrent to miara odwiedzin witryn oferujących publicznie dostępne i umożliwiające wyszukiwanie katalogi torrentów.

 

Private Torrent – strony pirackie w tej kategorii są bardzo podobne do tych w kategorii publicznych torrentów, ale tylko członkowie portalu mogą się zalogować i uzyskać dostęp do treści witryny. Większość prywatnych witryn torrentowych stosuje politykę członkostwa wyłącznie na zaproszenie. Prywatny torrent to miara odwiedzin witryn oferujących prywatnie dostępne katalogi torrentów.

 

Web Download – witryny pirackie, które przede wszystkim umożliwiają korzystanie z  naruszającego prawa materiału poprzez bezpośrednie pobieranie pliku z przeglądarki internetowej użytkownika. Te witryny zazwyczaj oferują szeroki zakres treści do pobrania, które można przeszukiwać bezpośrednio z poziomu witryny. Tego rodzaju witryna często działa jako odsyłacz do odrębnego pobierania pliku hostowanego na anonimowych cyberlockerach (katalogi linków do pirackich utworów, umieszczonych na serwisach hostujących pliki) stron trzecich.

 

Web Streaming – witryny pirackie, które przede wszystkim umożliwiają korzystanie z naruszających prawa materiałów, przesyłanych strumieniowo bezpośrednio do odtwarzacza multimedialnego na stronie internetowej przeglądarki internetowej. Te witryny zazwyczaj oferują szeroki zakres treści, które można przeszukiwać w obrębie witryny. W tej kategorii są uwzględnione witryny oferujące zarówno opcję pobierania, jak i przesyłania strumieniowego.

 

Stream Ripper – witryny, które pozwalają użytkownikowi na podanie linku do treści hostowanej w odrębnej legalnej usłudze przesyłania strumieniowego online, takiej jak YouTube. Witryna stream ripper jest w stanie przekonwertować strumień wideo/audio online na pobieranie offline (tj. „zgrać” treść). Witryny stream ripper naruszają warunki i postanowienia oryginalnej witryny, wyodrębniając treść w nielicencjonowanym formacie do pobrania.

 

Rodzaje źródeł

 

Bezpośrednie: przesyłanie przez użytkowników za pośrednictwem bezpośredniego adresu URL, wpisanego w przeglądarce, zapisanej zakładki lub linku spoza przeglądarki (np. Microsoft Word), reklamy typu pop-up, automatyczne uzupełnianie.

 

Wyszukiwanie: przesyłanie za pośrednictwem wyników w wyszukiwarkach, takich jak Google lub Bing. Ta forma obejmuje zarówno przesyłanie nieodpłatne, jak i płatny.

 

Polecanie: przesyłanie za pośrednictwem linków z innych domen, takich jak podmioty stowarzyszone, partnerzy, serwisy informacyjne, serwisy z recenzjami oraz bezpośrednie zakupy mediów (nie za pośrednictwem sieci reklamowych).

 

Społecznościowe: przesyłanie z serwisów społecznościowych, takich jak Facebook czy Reddit.

 

Poczta (mailing): przesyłanie przez klientów poczty internetowej.

 

Display Ads: przesyłanie z innych domen za pośrednictwem znanej platformy reklamowej oferującej banery reklamowe lub reklamy z sugestiami treści (np. Doubleclick, Taboola).

 

 

Pełna treść raportu, dostępna w języku angielskim: 

https://euipo.europa.eu/tunnel-web/secure/webdav/guest/document_library/observatory/documents/reports/2024_online_copyright_infringement/2024_online_copyright_infringement_in_the_EU_FullR_en.pdf

 

Treści zawarte w artykule pochodzą ze stron:

https://euipo.europa.eu/tunnel-web/secure/webdav/guest/document_library/observatory/documents/reports/2024_online_copyright_infringement/2024_online_copyright_infringement_in_the_EU_ExSum_pl.pdf

 

https://euipo.europa.eu/tunnel-web/secure/webdav/guest/document_library/observatory/documents/reports/2024_online_copyright_infringement/2024_online_copyright_infringement_in_the_EU_PressR_pl.pdf

 

Redakcja artykułu – Fundacja Legalna Kultura

Fragmenty w języku angielskim – tłumaczenie własne

Grafika główna – EUIPO

 




Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura




Spodobał Ci się nasz artykuł? Podziel się nim ze znajomymi 👍


Do góry!