Raport z badania czytelników książek i e-booków

CZYTELNIA KULTURALNA

/ Badania i raporty

Raport z badania czytelników książek i e-booków

Raport z badania czytelników książek i e-booków

Kim jest polski czytelnik i w jaki sposób konsumuje literaturę? - odpowiedzi na te i inne pytania można poznać z Raportu z badania czytelników książek i e-booków przeprowadzonego przez e-księgarnię Legimi oraz Agencję Badawczą SW Research.

Badanie przeprowadzono za pomocą internetu na grupie 5 tysięcy czytelników, spośród których 94% przeczytało w ubiegłym rokuco najmniej 6 pozycji. Wynika z nich, że polski czytelnik to najczęściej: kobieta z dużego miasta (powyżej 500 tys.) mieszkańców, zatrudniona na pełny etat. Nie ma dzieci, co pozwala jej przeczytać przynajmniej 15 książek w ciągu roku. Najęchtniej sięga po wydania papierowe, które czyta wieczorami odpoczywając w domowym zaciszu.



Do sięganie po książkę na koniec dnia przyznaje się aż 80% czytelników. Są jednak tacy, którzy potrafią czytać w każdej wolnej chwili, będąc w ruchu, dostosowując się do tempa dnia. Lubimy planować co będziemy czytać w najbliższej przyszłośći. Mamy swoją listę lektur, które chcemy przeczytać. Najczęściej można na niej znaleźć pozycje z gatunku fantastyki, kryminału, sensacji lub horroru.



W badaniu widać rosnącą popularność e-booków, jednak to książki papierowe stanowią dominującą formę nośnika tekstu. Powód? Przede wszystkim chodzi o sentyment do wersji papierowej, rozumiany jako specyficzny zapach i faktura papieru oraz specyficzne uczucie „posiadania” książki. Drugi czynnik to możliwość łatwiejszej koncentracji podczas lektury oraz brak uczucia zmęczenia wzroku. Wersje drukowane postrzegane są także jako lepsza inwestycja.





Natomiast 70% korzystających z e-booków wśród głównych zalet książek elektronicznych wskazuje na to, że lepiej sprawdzają się w podróży, a dostęp do e-booków jest wygodny, bowiem można nabyć je bez wychodzenia z domu.



Wśród głównych wad i zastrzeżeń dotyczących e-książek dominują opinie dotyczące zbyt wysokich cen, obecności literówek, błędów, a także małej atrakcyjności pod względem wizualnym (mało estetyczny wygląd e-booka, problemy z wyświetlaniem ilustracji).

Z pełną treścią Raportu można się zapoznać tutaj...



Do góry!


Społeczna Kampania edukacyjna Legalna Kultura realizowana przez Fundację Legalna Kultura

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej