IFPI Digital Music Report 2015

CZYTELNIA KULTURALNA

/ Badania i raporty

IFPI Digital Music Report 2015

IFPI Digital Music Report 2015

28.04.15

Kluczowym elementem rynku muzycznego są dziś serwisy abonamentowe, które stanowią 23% rynku cyfrowego i generują ponad 1,6 mld dolarów przychodów - wynika z najnowszego raportu Międzynarodowej Ferderacji Przemysłu Muzycznego.

Globalne przychody ze sprzedaży muzyki spadły w 2014 roku o 0,4% i wyniosły 14,97 miliardów dolarów. Co istotne, prawie połowę tej kwoty generuje dynamicznie rosnący rynek cyfrowy. W stosunku do 2013 roku przychody ze sprzedaży muzyki cyfrowej wzrosły o 6,9% i wyniosły 6,9 miliarda dolarów, co stanowi 46% ogólnej sprzedaży muzyki na świecie. Coraz większą rolę odgrywają w nim serwisy abonamentowe, których przychody wzrosły o 39%, a liczba użytkowników zwiększyła się prawie dwukrotnie i wynosi ok. 41 milionów osób. Spada natomiast sprzedaży plików do pobrania (-8% w stosunku do 2013).

W Polsce systematycznie rosnąca sprzedaż muzyki cyfrowej osiągnęła w 2014 roku poziom 69 mln zł, przy wzroście 31% w stosunku do roku ubiegłego, co przełożyło się na prawie 20% udział w rynku muzycznym.

Wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie IFPI potwierdziły, że rośnie liczba użytkowników legalnych internetowych serwisów muzycznych. Aż 69% użytkowników Internetu na 13 kluczowych rynkach światowych w ciągu ostatnich 6 miesięcy skorzystało z licencjonowanego serwisu muzycznego, a 38% respondentów przyznało, że wolą mieć dostęp do muzyki online, niż posiadać płytę CD lub plik cyfrowy. Z drugiej strony IFPI szacuje, że 20% użytkowników (w porównaniu z 26% użytkowników w 2013 r.) nadal regularnie korzysta z nielicencjonowanych serwisów, takich jak cyberlockery, agregatory i sieci wymiany plików (p2p).

Wzrost popularności serwisów streamingowych wywołał szeroką dyskusję wokół wynagrodzeń dla artystów w środowisku cyfrowym. IFPI przeprowadziło w 2014 roku badanie w celu uzyskania dokładnego obrazu problemu związanego z tantiemami dla artystów wraz z przesunięciem rynku w kierunku sprzedaży cyfrowej. Dane przemysłu zebrane od trzech wiodących wytwórni muzycznych, uwzględniające lokalną sprzedaż nagrań konkretnych wykonawców na 18 kluczowych rynkach, poza Japonią i Stanami Zjednoczonymi w okresie ostatnich 5 lat do 2014 roku wskazują, że podczas gdy przychody ze sprzedaży spadły o 17%, łączne wynagrodzenia artystów – w formie tantiem i nieodzyskanych zaliczek – realnie zmniejszyły się o 6% i istotnie wzrosły jako udział przychodów ze sprzedaży (13% wzrost). Zgromadzone dane pokazują również, że w okresie 5 lat łączne wynagrodzenia dla artystów, przekazane przez firmy fonograficzne na 18 rynkach, przekroczyły kwotę 1,5 miliarda dolarów.

Wg szacunków IFPI jednym z najbardziej istotnych, obok piractwa, czynników obniżających przychody artystów jest wykorzystywanie luk prawnych przez serwisy udostępniające treści. IFPI szacuje, że serwisy abonamentowe (takie, jak Spotify i Deezer) mają 41 milionów płacących abonentów i dodatkowo ponad 100 milionów aktywnych użytkowników, korzystających z opcji darmowych. Ten segment generował w 2014 r. przychody dla firm fonograficznych powyżej 1,6 miliarda dolarów. Z kolei sam YouTube twierdzi, że ma więcej niż miliard niepowtarzalnych użytkowników miesięcznie i uważany jest za najpopularniejszy serwis z dostępem do muzyki na świecie. Pomimo to, łączne światowe przychody firm fonograficznych wygenerowane przez niektóre platformy udostępniające treści, włączając YouTube, wyniosły w 2014 r. jedynie 641 milionów dolarów, co stanowi mniej niż połowę kwoty przekazanej firmom fonograficznym przez serwisy takie jak Spotify czy Deezer.

Z pełnym tekstem raportu w języku angielskim można zapoznać się tutaj>>>

Źródło




Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura




Spodobał Ci się nasz artykuł? Podziel się nim ze znajomymi 👍


Do góry!