CZYTELNIA KULTURALNA
/ Badania i raporty
Łatwość dostępu do źródeł kultury
03.04.12
Jak ważna jest dla nas łatwość dostępu – powód, dla którego pobieramy z internetu muzykę, filmy i seriale? Wiosną 2012 roku dla Fundacji Legalna Kultura przeprowadzono badanie, w którym oceniano m.in. motywy korzystania z legalnych i nielegalnych źródeł kultury. Łatwość dostępu była jednym z badanych motywów.
Łatwość dostępu a wiek
Ta motywacja jest ważna dla najmłodszych, a mniej istotna dla respondentów w wieku 35-49 lat (10 punktów procentowych mniej). Trudno powiedzieć, czy może to o czymś jednoznacznie świadczyć. Można przypuszczać, że ta grupa wiekowa korzysta częściej z innych źródeł kultury, niż Internet. To prawdopodobnie grupa najaktywniejsza zawodowo, a być może i towarzysko (w każdym razie w takim wymiarze, który wymaga płacenia za kulturę).
Łatwość dostępu a wykształcenie
Różnice są tak nieistotne, że nie ma sensu ich wskazywać. Ciekawe jest to, że wykształcenie nie decyduje o ułatwieniach w kontakcie z dobrami kultury – czyli niezależnie od poziomu edukacji można tak samo potrzebować tych łatwiej dostępnych źródeł pozyskiwania produktów kultury. Przypominam, że średnia dla całej próby jest w przypadku tej motywacji najwyższa, a dane dla różnych grup wykształcenia prawie od niej nie odbiegają.
Łatwość dostępu a wielkość miejscowości
Ta zależność praktycznie nie ma znaczenia. Nieco wyższa jest jedynie w przypadku największych miast. Jak to objaśnić? Można snuć przypuszczenia podobne, jak w przypadku darmowości. Można też przywołać socjologiczny „efekt Mateusza”: kto ma dużo, będzie miał jeszcze więcej. Żartobliwie dodam, że oczekiwania społeczne w wielkich miastach wydają się być zgodne z tą regułą.
Łatwość dostępu a inne czynniki
Sytuacja zawodowa, skłonność do płacenia, realne wydatki na multimedia – tutaj korelacje z łatwością dostępu były praktycznie bez znaczenia.
MOTYWY
Jak ważna jest dla Ciebie łatwość dostępu? (powód, dla którego pobierasz z internetu muzykę, filmy lub seriale)
Odpowiedź |
% |
zdecydowanie nieważna |
2 |
raczej nieważna |
4 |
raczej ważna |
25 |
zdecydowanie ważna |
66 |
trudno powiedzieć |
3 |
Źródło: badanie dla Fundacji Legalna Kultura, przeprowadzone przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych, reprezentatywna próba polskich internautów, n=1000.
Fot.: Archiwum Fundacji Legalna Kultura
Elżbieta Sekuła
Badanie przeprowadzone zostało przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych na zlecenie Fundacji Legalna Kultura na reprezentatywnej próbie n=1000 internautów. Metoda badania: CAWI Real Time Sampling – kwestionariusz ankiety udostępniany respondentom przez internet.
Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura