Badania użytkowników typu UGC – po co je robimy?

CZYTELNIA KULTURALNA

/ Badania i raporty

Badania użytkowników typu UGC – po co je robimy?

Badania użytkowników typu UGC – po co je robimy?

08.10.13

User-generated content (UGC) to użytkownicy, których aktywność w sieci polega na zamieszczaniu w niej autorskich treści. To grupa internautów, która powstaje na naszych oczach i zaczyna stanowić coraz bardziej znaczącą zbiorowość. Dlatego – jako pierwsi w Polsce – postanowiliśmy zrealizować projekt badawczy. Interesuje nas szerokie spectrum problemów społeczno-kulturowych, jakie generuje funkcjonowanie ludzi w Internecie. Mamy nadzieję, że wyniki naszych badań będą nie tylko jednym z wielu raportów Legalnej Kultury, ale także cennym wkładem Polski w działania prowadzone przez Komisję Europejską w ramach projektu Licencje dla Europy.

Fundacja Legalna Kultura od początku trwania kampanii społecznej prowadzi badania socjologiczne dotyczące funkcjonowania rozmaitych treści w sieci. W ubiegłym roku analizy te dotyczyły przede wszystkim oceny naszego projektu – chcieliśmy wiedzieć, jak jest on odbierany przez internautów oraz w jaki sposób wpływa na ich postawy i zachowania.

Obecnie realizujemy badania na nieco inny temat. Dotyczą one grupy użytkowników typu user-generated content (UGC). Chodzi tutaj o aktywność w sieci polegającą na zamieszczaniu w niej autorskich treści – przede wszystkim są to przekazy o charakterze artystycznym (muzyka, filmy czy zdjęcia), ale pojęcie user-generated content dotyczy również działalności takiej, jak na przykład prowadzenie blogów o różnej tematyce (kulinarne, modowe etc.). Podstawowym dokumentem, do którego można odwołać się, próbując zdefiniować tę grupę użytkowników sieci, jest raport OECD z 2007 roku. Zgodnie z jego zapisami UGC (czy też UCC – user-cretaed content) należy rozumieć jako:

1) treści tworzone przez użytkowników, powszechnie dostępne w Internecie (wymóg publikacji);
2) treści związane z kreatywnym wkładem;
3) treści generowane poza aktywnością zawodową użytkowników.

By można było mówić o treściach typu UGC, powinny zostać spełnione wszystkie te 3 warunki jednocześnie. W praktyce jednak ustalenie ścisłych granic i precyzyjnych definicji okazuje się bardzo trudne – kłopot sprawia chociażby oddzielenie działalności czysto amatorskiej od profesjonalnej w przypadku twórców, którzy poza Internetem funkcjonują jako zawodowi artyści.

Dlaczego postanowiliśmy przeprowadzić badania w tej grupie internautów? Jest kilka ważnych powodów. Przede wszystkim zależy nam nie tylko na wiedzy na temat efektów naszej kampanii społecznej. Interesuje nas szerokie spectrum problemów społeczno-kulturowych, jakie generuje funkcjonowanie ludzi w Internecie. Sprawy te dotyczą nas wszystkich, dlatego tak chętnie poruszamy tę tematykę.

Ponadto warto zwrócić uwagę, że choć w Polsce w ostatnich latach prowadzi się wiele projektów badawczych związanych z postawami i zachowaniami użytkowników sieci, rzadko kiedy są one tak bezpośrednio skierowane do internetowych twórców czy odbiorców treści typu UGC. W naszym kraju problematyka związana z treściami UGC nie była dotąd szczegółowo analizowana. Zrealizowane przez nas badanie ma zatem charakter przede wszystkim eksploracyjny – chcieliśmy dowiedzieć się, jakie są zasadnicze charakterystyki tej grupy, jak zachowują się jej członkowie, jak oceniają udostępnianie twórczości w sieci i motywacje autorów takich przekazów, jaka jest ich wiedza na temat korzyści i ograniczeń związanych z tego rodzaju aktywnością oraz jakich stron internetowych ona dotyczy. Celem projektu było więc głównie opisanie środowiska UGC i stworzenie socjologicznych portretów jego głównych aktorów.

Także na świecie tego rodzaju analizy znajdują się we wstępnej fazie – dotyczą bowiem grupy internautów, która w ostatnim czasie powstaje na naszych oczach i zaczyna stanowić coraz bardziej znaczącą zbiorowość. Dlatego – jako pierwsi w Polsce – postanowiliśmy zrealizować tego rodzaju projekt. Mamy nadzieję, że wyniki naszych badań będą nie tylko jednym z wielu raportów Legalnej Kultury, ale także cennym wkładem Polski w działania prowadzone przez Komisję Europejską w ramach projektu Licencje dla Europy. Liczymy, że nasz raport przyczyni się zarówno do wzrostu wiedzy na temat funkcjonowania grupy UGC w Polsce, jak też pozwoli zaprezentować funkcjonowanie tej grupy polskich internautów szerszej europejskiej publiczności.

 

Na zlecenie Fundacji Legalna Kultura:
Badania przeprowadzone przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych w Warszawie.
Opracowanie - dr Elżbieta Anna Sekuła



:: Badania do pobrania ::

fot. sxc.hu/ acuneata




Publikacja powstała w ramach Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura.



Do góry!


Społeczna kampania edukacyjna Legalna Kultura realizowana przez Fundację Legalna Kultura

W 2019 roku dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego