Wyniki badania "W sieci o książkach"

CZYTELNIA KULTURALNA

/ Badania i raporty

Wyniki badania

Wyniki badania "W sieci o książkach"

Czy można zaryzykować tezę, że internet inspiruje do czytania? Czy sieć stanie się wkrótce głównym miejscem wymiany informacji o książkach? To pytania, na które przy okazji Światowego Dnia Książki i Praw Autorskich 2016 próbowali wspólnie odpowiedzieć Polska Izba Książki i serwis lubimyczytac.pl W specjalnej ankiecie wzięło udział blisko 24 tysiące internautów.

Przegląd popularnych portali, serwisów, blogów i vlogów czytelniczych wyraźnie wskazuje na rosnące znaczenie społeczno-kulturowe rozmów o książkach oraz wymiany myśli i podglądów na tematy związane z czytaniem - w świecie wirtualnym. Aż 85% uczestników badania kwestionariuszowego nie przekroczyło 40 roku życia i są to osoby codziennie korzystające z Internetu.

Większość respondentów bakcyla czytania złapała we wczesnym dzieciństwie – aż 87,22% z nich pierwszą książkę dla przyjemności przeczytało przed 14 rokiem życia! Najpopularniejszym nośnikiem nadal pozostaje książka papierowa. Tylko 1,55% respondentów nie przeczytało w zeszłym roku ani jednej książki, za to aż 73% nie wysłuchało ani jednego audiobooka.

Z badań wynika również, że nawyk czytania wynosimy z domu rodzinnego – to rodzice i starsze rodzeństwo zarażają miłością do książek. Niesamowicie nisko wypada wpływ wydarzeń kulturalnych – tylko 3% ankietowanych uznało, że to właśnie dzięki nim zaczęło czytać – czyżby wszelkie wielkie akcje proczytelnicze i festiwale literackie nie były wstanie przekonać nieczytających do czytania?

Okazuje się, że najchętniej o tym, co czytamy rozmawiamy w gronie przyjaciół i znajomych – prawie 90% z respondentów ma takie grono zaprzyjaźnionych moli książkowych. Prawie 70% rozmawia o książkach z rodziną – co też jest bardzo dobrym wynikiem – wiadomo wszak, że dobre nawyki wynosi się z domu. Zaskakująco mało osób rozmawia o książkach z nauczycielami – tylko 5,78% - to naprawdę alarmująca informacja, tym bardziej jeśli wziąć pod uwagę, że większość respondentów to uczniowie i studenci.

Z wstępnymi wynikami badania można zapoznać się tutaj... Całość zostanie zaprezentowana podczas Targów Książki w Warszawie.



Publikacja powstała w ramach Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura


Do góry!


Społeczna Kampania edukacyjna Legalna Kultura realizowana przez Fundację Legalna Kultura

W 2019 roku dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego