CZYTELNIA KULTURALNA
/ Badania i raporty

Jesień 2012. Czy, jak i dlaczego Polacy korzystają z legalnych i nielegalnych źródeł kultury?
04.10.13
W ramach projektu Legalna Kultura po 6 miesiącach przeprowadzono powtórne badania ilościowe: czy, w jaki sposób i dlaczego Polacy korzystają z legalnych i nielegalnych źródeł kultury za pośrednictwem internetu.
Jak zmieniła się świadomość Polaków w ciągu trwania kampanii Legalnej Kultury?
W badaniu przeprowadzonym w październiku 2012 sprawdzaliśmy przede wszystkim „znajomość marki” wśród respondentów.
25% uczestniczących w październikowym badaniu i przyznających, że zetknęły się z „Legalną Kulturą”, zadeklarowała, że kampania „zdecydowanie tak” lub „raczej tak” wpłynęła na ich świadomość w zakresie legalności treści internetowych. Jak na krótki czas trwania projektu, to całkiem niezły wynik edukacyjny.
Przed rozpoczęciem kampanii promocyjnej projektu „Legalna Kultura” 14% badanych deklarowało, że w ich przekonaniu ściąganie filmowych i muzycznych plików z nielegalnych źródeł jest działaniem „fair”.
Po 8 miesiącach liczba ta spadła do 10%, a w grupie respondentów, którzy zadeklarowali styczność z projektem – do 9%.
Ściąganie materiałów na własny komputer w lutym jedynie 31% respondentów określiło mianem „kradzieży”; w październiku było to już 36%, a wśród respondentów znających projekt „Legalna Kultura” aż 46%.
Za „dobry sposób obcowania z kulturą” przed rozpoczęciem kampanii uznawało takie działanie 34% badanych – jesienią 2012 jest to 26% (a w przypadku osób, które zadeklarowały styczność z „Legalną Kultura” – 25%).
Elżbieta Sekuła
Do pobrania pełna wersja badań
(badanie marki LEGALNA KULTURA, październik/listopad 2012).
Badanie przeprowadzone zostało przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych na zlecenie Legalnej Kultury na reprezentatywnej próbie n=1000 internautów. Metoda badania: CAWI Real Time Sampling – kwestionariusz ankiety udostępniany respondentom przez internet.
Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura


Badania i raporty - na skróty:
