CZYTELNIA KULTURALNA
/ Badania i raporty
73% treści VoD w polskim internecie jest bezpłatne
23.06.16
Do 73% wzrosła liczba polskich serwisów VoD oferujących bezpłatny dostęp treści - wynika z audytu Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. KRRIT przebadała 55 serwisów wideo na żądanie działających na polskim rynku, w tym po raz pierwszy Netflixa i HBO GO.
Monitoringiem w pierwszej połowie 2016 roku objęto 55 witryn internetowych zawierających audiowizualne usługi medialne na żądanie. Podzielono je, ze względu na specyfikę zawartości na cztery kategorie:
- „Filmowe VOD”- serwisy zawierające niemal wyłącznie filmy oraz seriale, do tej kategorii zaklasyfikowano 14 witryn.
- „VOD informacyjno- publicystyczne” – zawierające największą liczbę audycji, głownie są to informacje z kraju i z konkretnego regionu (tematyka lokalna)- 16 witryn.
- „VOD muzyczne”- muzyczne- teledyski, ciekawostki muzyczne - 5 witryn.
- „Inne”- pozostałe serwisy zawierające audycje inne niż wyżej wymienione- np.: plotki z życia gwiazd (np.: pudelek.tv), serwisy poradnikowo- edukacyjne (np.: tv.auto-swiat.pl), zwiastuny filmowe (filmweb.pl), strony adresowane do dzieci (np.: lulek.tv) -łącznie 9 witryn.
Z audytu wynika, że odsetek serwisów oferujących bezpłatny dostęp do treści wzrósł w stosunku do ubiegłego roku o 5%. Zarówno w 2015 jak i 2016 roku 23% serwisów oferowało mieszaną formę dostępu do swoich treści. Z 9 do 4% spadł odsetek serwisów oferujących wyłącznie dostęp do materiałów za opłatą.
W serwisach oferujących treści bez opłat dominuje model biznesowy oparty na przychodach z reklam. 57% serwisów VoD wyświetla reklamy wideo przed emisją treści. Średni czas trwania reklam w bezpłatnych serwisach wideo na żądanie w pierwszym półroczu 2016 roku wyniósł 1 min. 20 sek. To o 10 sekund dłużej niż w 2015 roku.
W 15 monitorowanych serwisach wideo na żądanie z kontentem filmowym, materiały wyprodukowane w Europie stanowiły 59 proc. Najwięcej europejskich zawierała strona TVP, namniej HBO GO.
- Podobnie, jak w latach ubiegłych dostawcy audiowizualnych usług medialnych na żądanie w niepełnym stopniu realizowali wymogi ustawy obligujące ich do promowania audycji europejskich. Monitoring wykazał, iż rzadziej niż wcześniej dostawcy podają informacje o kraju produkcji udostępnianych audycji, co drugi dostawca posiadał w ofercie osobne katalogi zawierające wyłącznie filmy produkcji europejskiej. Zaledwie co trzeci udostępniał możliwość wyszukania filmu poprzez podanie kraju jego produkcji - podaje KRRiT.
Najwięcej zastrzeżeń audytorzy mieli do oferty przeznaczonej dla osób niepełnosprawnych z dysfunkcją narządu wzroku lub słuchu, która ich zdaniem pozostaje na "zdecydowanie niezadowalającym poziomie".
W podsumowującym audyt punktowym zestawieniu najwyższe oceny otrzymały serwisy vod.interia.pl, strefa.vod, vod.pl, cineman oraz kinoplex.
Z prezentacją Raportu KRRiT można zapoznać się tutaj...
fot. CC0 Public Domain
Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura