CZYTELNIA KULTURALNA
/ Badania i raporty
E-konsumenci: książki
04.05.15
Wyniki badania „E-konsumenci (Consumer Journey Online)” przeprowadzonego przez Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska wskazują na to, że – obok rekomendacji znajomych, przyjaciół, rodziny – internet jest najbardziej przydatnym źródłem informacji w procesie zakupowym książek.
- Czytelnicy książek w naturalny sposób szukają w internecie informacji na temat nowości wydawniczych, spotkań autorskich czy atrakcyjnych ofert cenowych. W przypadku dynamicznie rozwijającego się rynku książki elektronicznej czytelnik jest jednocześnie aktywnym internautą. Z sieci czerpie wszystkie potrzebne informacje – porównuje ceny, komentuje i wyraża oczekiwania. E-booka można kupić o każdej porze dnia i nocy. Można go czytać na wybranym urządzeniu – czytniku, tablecie czy telefonie, korzystając z bezpłatnych aplikacji. Lojalność w tym segmencie jest wysoka – kto raz spróbował czytać cyfrowo, ten łatwo z takiej możliwości nie rezygnuje. Obserwujemy też rosnące współczytelnictwo pomiędzy książką papierową i elektroniczną. Warto przy tym wspomnieć, że e-czytelnicy stanowią swoistą elitę w Polsce – czytają dużo i po kilka tytułów jednocześnie - pisze we wstępie do Raportu Beata Gutowska, dyrektor zarządzający publio.pl.
W badaniu IAB Polska – rozumiejąc proces zakupowy szeroko i uwzględniając wszystkie możliwe zachowania zakupowe - za e-konsumentów przyjęto wszystkich internautów w wieku min. 15 lat, którzy wydali pieniądze (w internecie lub poza nim) na którekolwiek z badanych produktów lub usług, przynajmniej raz na 12 miesięcy.
Badanie zostało zrealizowane po raz pierwszy w roku 2013. Posłużyło ono do szczegółowych analiz opinii i zwyczajów zakupowych. W roku 2014 powtórzono pomiar wskaźników zakupowych w celu porównań rok-do-roku.
Z pełnym tekstem raportu można zapoznać się tutaj>>>
Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura