Serwisy sVOD zmieniają przyzwyczajenia młodych widzów

CZYTELNIA KULTURALNA

/ Badania i raporty

Serwisy sVOD zmieniają przyzwyczajenia młodych widzów

Serwisy sVOD zmieniają przyzwyczajenia młodych widzów

22.08.17

Płatne serwisy wideo z oryginalnymi produkcjami powodują odpływ młodej widowni od tradycyjnej telewizji - wynika z analizy agencji MEC. Trend ten wyraźnie widać w Europie Zachodniej, natomiast na rynkach Europy Środkowej i Wschodniej telewizja nie utraciła jeszcze dominującej pozycji.

Szczególnie dynamiczny odpływ widzów zaobserwować można na rynkach skandynawskich, gdzie już porównanie 2016 i 2015 r. pokazywało duży spadek zainteresowania tradycyjną telewizją. Poza czasem oglądania, w krajach nordyckich najmocniej kurczą się też odsetki młodych ludzi, którzy oglądają telewizję codziennie przynajmniej przez 5 minut. Na Węgrzech robi tak wciąż 53% telewidzów w wieku 13-29 lat, podczas gdy w Szwecji już tylko 28%. Największy, bo aż 18% spadek dziennego zasięgu zaliczyła zaś w pierwszym półroczu br. Norwegia, gdzie także średni dzienny czas oglądania TV wśród młodych widzów skurczył się najmocniej.



Zmiany, o których mowa nie dotykają w podobnym stopniu starszych grup wiekowych. Czas oglądania telewizji tradycyjnie jest tam dłuższy, nie widać też tendencji jego topnienia. Skąd więc taki trend w młodszych segmentach?



Odpływ widowni wydaje się ściśle skorelowany z popularnością płatnych serwisów na życzenie oferujących własne produkcje, przede wszystkim serialowe. Serwisy te są szczególnie popularne wśród młodzieży i młodych dorosłych.

To właśnie rynki skandynawskie, jak szacuje międzynarodowa firma Dataxis są liderem, jeśli chodzi o odsetek subskrybentów płatnych serwisów VOD. Średnio w Europie Zachodniej (w tym w krajach nordyckich) 22% mieszkańców subskrybowało według Dataxis przynajmniej jeden serwis w IV kwartale 2016 r., podczas gdy w krajach Europy Środkowo-Wschodniej – zaledwie 4% mieszkańców.

Dane MEC z I kwartału 2017 r. pokazywały, że w Polsce niespełna 10% internautów korzystało z serwisów subskrypcyjnych takich jak Netflix, Showmax czy Amazon Prime. W czerwcu ten odsetek wzrósł do kilkunastu procent – należy tu jednak wziąć pod uwagę efekt działań reklamowych i bezpłatnych promocji.




Publikacja powstała w ramach Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura.



Do góry!


Społeczna kampania edukacyjna Legalna Kultura realizowana przez Fundację Legalna Kultura

W 2019 roku dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego