CZYTELNIA KULTURALNA
/ Badania i raporty
Rynek fonograficzny w Polsce 2011/2012
24.01.14
Jak wygląda obecnie polski rynek fonograficzny? Na to pytanie starali się udzielić odpowiedzi autorzy raportu „Rynek fonograficzny w Polsce 2011/2012”, który został zaprezentowany 21 stycznia w Warszawie.
Badaniami objętych zostało 50 najważniejszych producentów fonograficznych, działających w Polsce na polu każdego rodzaju muzyki: poważnej – dawnej i współczesnej, filmowej, chillout, jazzu, rocka, punk, hip-hopu, rapu, reggae, world music, folk, disco polo, muzyki elektronicznej i eksperymentalnej, alternatywnej, niezależnej i improwizowanej, piosenki aktorskiej i poezji śpiewanej.
Badania prowadzone były pod koniec 2013 roku przez zespół ekspertów powołany przez Instytut Muzyki i Tańca oraz Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.
W konferencji wzięli udział autorzy raportu: Patryk Gałuszka z Uniwersytetu Łódzkiego, Katarzyna Korzeniewska z Uniwersytetu Warszawskiego, Katarzyna Wyrzykowska z Polskiej Akademii Nauk, Aleksandra Jagiełło-Skupińska.
Raport przedstawia stan polskiej branży nagraniowej w bardzo ciekawym momencie –niedługo po wejściu do Polski światowych potentatów w dystrybucji nagrań w formatach cyfrowych (pliki – iTunes, serwisy odsłuchowe – WIMP, Spotify, Deezer). Przeprowadzone badania pokazują fascynującą i bardzo zróżnicowaną branżę. Jak duże są różnice pomiędzy wytwórniami muzycznymi można zrozumieć, porównując np. duże koncerny nagraniowe z mikrowytwórniami specjalizującymi się w muzyce elektronicznej. Te pierwsze to przedsiębiorstwa wydające bardzo różne gatunki muzyki i zatrudniające przynajmniej kilkanaście osób. Te drugie to jednoosobowe inicjatywy prowadzone przez pasjonatów, które nie liczą na zysk. Inna ciekawa obserwacja dotyczy dominacji płyty kompaktowej, która mimo rozwoju dystrybucji cyfrowej ciągle jest dominującym nośnikiem. Warto też podkreślić powrót płyt winylowych, a nawet kaset wydawanych przez małe wytwórnie.
Wartość przychodów polskich producentów nagrań w latach 2011-2012 plasowała naszą fonografię odpowiednio na 22. i 23. miejscu na świecie. Sprzedaż nośników fizycznych dawała Polsce 18. miejsce i stanowiła w tym okresie 1% przychodów branży fonograficznej w skali globalnej.
Obraz polskiej fonografii widzianej z perspektywy producentów skonfrontowany został z opiniami przedstawicieli instytucji działających na rzecz polskiej kultury dźwiękowej.
W panelu producenckim wzięli udział reprezentanci firm fonograficznych, m.in. Polskich Nagrań, DUX, Kayax i Wielkiego Joł, a w panelu instytucji wspomagających rynek fonograficzny – przedstawiciele Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, Związku Producentów Audio Video, Narodowego Instytutu Audiowizualnego, WiMP Music oraz e-Muzyki.
Raport „Rynek fonograficzny w Polsce 2011/2012” do pobrania
Organizatorzy: Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC, Instytut Muzyki i Tańca IMiT, Związek Producentów Audio Video ZPAV.
Partner Konferencji: Centrum Konferencyjne Muranów.
fot. sxc.hu/ hisks
Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura