CZYTELNIA KULTURALNA
/ Badania i raporty
Raport "Otwarte innowacje na pograniczu przemysłów kreatywnych, nauki i biznesu"
24.04.17
Z roku na rok zmieniają się narzędzia i platformy komunikacji, z których korzystamy. Podobnie dzieje się z formami dostępu do kultury, rozrywki i edukacji, a także technologiami użytkowymi czy usługami publicznymi. Coraz większą rolę w gospodarkach odgrywają firmy z sektorów kreatywnych - czytamy w raporcie "Otwarte innowacje na pograniczu przemysłów kreatywnych, nauki i biznesu" przygotowanym wspólnie przez PwC i Fish Ladder - studio projektów specjalnych Platige Image.
Według badań UNESCO, w rozwijających się gospodarkach przemysły kreatywne odpowiadają średnio za około 3% PKB. Dla gospodarek bardziej innowacyjnych (USA, Wielka Brytania czy Kanada) wskaźnik ten jest znacznie wyższy i wynosi od 4% do 7%. Rozwój gospodarczy to nie tylko wzrost PKB, to także rozwój kulturowy. Najbardziej rozwinięte kraje wyróżnia umiejętność tworzenia tzw. kulturotechu. To pojęcie wywodzące się z założenia, że technologia i kultura są nierozerwalnie związane i wywierają na siebie wzajemny wpływ.
Do kategorii przemysłów kreatywnych zalicza się dzisiaj m.in.:
- studia wzornictwa przemysłowego;
- instytucje kultury (muzea, teatry, rynek sztuki);
- agencje reklamowe i marketingowe;
- studia produkcji gier;
- studia i agencje filmowe;
- studia animacji i efektów wizualnych (VFX);
- studia mody i tzw. fashion-labels ;
- studia architektoniczne;
- wydawnictwa medialne i telewizję;
- przedsiębiorstwa rozrywkowe.
Jest to jednak lista przedstawiająca jedynie niewielką część zagadnień, którymi zajmują się przemysły kreatywne. Przykłady innych to:
- wykorzystanie i komunikacja prac na wielkich zbiorach danych (sztuczna inteligencja, nauczanie maszynowe, big data, wizualizacje) dla różnych sektorów – kosmicznego, medycznego czy smart cities ;
- nowe formaty konsumpcji i dystrybucji treści na platformach wirtualnej / rozszerzonej rzeczywistości; wykorzystanie silników czasu rzeczywistego (real-time) do generowania treści wizualnych „w skali”;
- projektowanie nowych generacji urządzeń kontrolnych i sterujących.
Przemysły kreatywne odpowiadają za tworzenie nowych rynków, zarówno w oparciu o istniejący dorobek nauki, technologii i designu, jak i dopiero kształtujące się dziedziny.
Zaprojektowanie i wprowadzenie na rynek na przykład nowego modelu pociągu, autobusu czy traktora (PESA , Solaris, Ursus), produktów kosmetycznych (Dr Irena Eris, Inglot), gier (CD Project RED, 11bit studios, CI Games) czy publicznych usług cyfrowych (E-dowód, Systemy Rejestrów Państwowych), wymaga interdyscyplinarności czerpiącej z wielu dziedzin nauki, wzornictwa, technologii i otwartych innowacji.
Polskie firmy i instytucje publiczne, chcąc z sukcesem konkurować na międzynarodowych rynkach, powinny rozwijać kompetencje kreatywne i korzystać z otwartych innowacji. Narzędzia, którymi dysponują nauka, wzornictwo czy kultura, okazują się świetną platformą umożliwiającą tworzenie produktów o wyróżniającej się tożsamości i „wysokiej wartości” dla gospodarki państwa.
Fish Ladder / Platige Image wraz z PwC w raporcie "Otwarte innowacje na pograniczu przemysłów kreatywnych, nauki i biznesu" chcą zwrócić uwagę biznesu, nauki i administracji państwowej na najciekawsze i najbardziej efektywne modele oraz rozwiązania wykorzystujące kompetencje kreatywne dla stymulowania działalności badawczo-rozwojowej i inwestycyjnej.
Z pełną treścią Raportu można się zapoznać tutaj...
Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura