Raport "Otwarte innowacje na pograniczu przemysłów kreatywnych, nauki i biznesu"

CZYTELNIA KULTURALNA

/ Badania i raporty

Raport

Raport "Otwarte innowacje na pograniczu przemysłów kreatywnych, nauki i biznesu"

Z roku na rok zmieniają się narzędzia i platformy komunikacji, z których korzystamy. Podobnie dzieje się z formami dostępu do kultury, rozrywki i edukacji, a także technologiami użytkowymi czy usługami publicznymi. Coraz większą rolę w gospodarkach odgrywają firmy z sektorów kreatywnych - czytamy w raporcie "Otwarte innowacje na pograniczu przemysłów kreatywnych, nauki i biznesu" przygotowanym wspólnie przez PwC i Fish Ladder - studio projektów specjalnych Platige Image.

Według badań UNESCO, w rozwijających się gospodarkach przemysły kreatywne odpowiadają średnio za około 3% PKB. Dla gospodarek bardziej innowacyjnych (USA, Wielka Brytania czy Kanada) wskaźnik ten jest znacznie wyższy i wynosi od 4% do 7%. Rozwój gospodarczy to nie tylko wzrost PKB, to także rozwój kulturowy. Najbardziej rozwinięte kraje wyróżnia umiejętność tworzenia tzw. kulturotechu. To pojęcie wywodzące się z założenia, że technologia i kultura są nierozerwalnie związane i wywierają na siebie wzajemny wpływ.

Do kategorii przemysłów kreatywnych zalicza się dzisiaj m.in.:

  • studia wzornictwa przemysłowego;
  • instytucje kultury (muzea, teatry, rynek sztuki);
  • agencje reklamowe i marketingowe;
  • studia produkcji gier;
  • studia i agencje filmowe;
  • studia animacji i efektów wizualnych (VFX);
  • studia mody i tzw. fashion-labels ;
  • studia architektoniczne;
  • wydawnictwa medialne i telewizję;
  • przedsiębiorstwa rozrywkowe.

Jest to jednak lista przedstawiająca jedynie niewielką część zagadnień, którymi zajmują się przemysły kreatywne. Przykłady innych to:

  • wykorzystanie i komunikacja prac na wielkich zbiorach danych (sztuczna inteligencja, nauczanie maszynowe, big data, wizualizacje) dla różnych sektorów – kosmicznego, medycznego czy smart cities ;
  • nowe formaty konsumpcji i dystrybucji treści na platformach wirtualnej / rozszerzonej rzeczywistości; wykorzystanie silników czasu rzeczywistego (real-time) do generowania treści wizualnych „w skali”;
  • projektowanie nowych generacji urządzeń kontrolnych i sterujących.

Przemysły kreatywne odpowiadają za tworzenie nowych rynków, zarówno w oparciu o istniejący dorobek nauki, technologii i designu, jak i dopiero kształtujące się dziedziny.

Zaprojektowanie i wprowadzenie na rynek na przykład nowego modelu pociągu, autobusu czy traktora (PESA , Solaris, Ursus), produktów kosmetycznych (Dr Irena Eris, Inglot), gier (CD Project RED, 11bit studios, CI Games) czy publicznych usług cyfrowych (E-dowód, Systemy Rejestrów Państwowych), wymaga interdyscyplinarności czerpiącej z wielu dziedzin nauki, wzornictwa, technologii i otwartych innowacji.

Polskie firmy i instytucje publiczne, chcąc z sukcesem konkurować na międzynarodowych rynkach, powinny rozwijać kompetencje kreatywne i korzystać z otwartych innowacji. Narzędzia, którymi dysponują nauka, wzornictwo czy kultura, okazują się świetną platformą umożliwiającą tworzenie produktów o wyróżniającej się tożsamości i „wysokiej wartości” dla gospodarki państwa.

Fish Ladder / Platige Image wraz z PwC w raporcie "Otwarte innowacje na pograniczu przemysłów kreatywnych, nauki i biznesu" chcą zwrócić uwagę biznesu, nauki i administracji państwowej na najciekawsze i najbardziej efektywne modele oraz rozwiązania wykorzystujące kompetencje kreatywne dla stymulowania działalności badawczo-rozwojowej i inwestycyjnej.

Z pełną treścią Raportu można się zapoznać tutaj...



Publikacja powstała w ramach Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura.



Do góry!


Społeczna kampania edukacyjna Legalna Kultura realizowana przez Fundację Legalna Kultura

W 2019 roku dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego