Podrobione jest kradzione. Czy Polacy są oryginalni?

CZYTELNIA KULTURALNA

/ Badania i raporty

Podrobione jest kradzione. Czy Polacy są oryginalni?

Podrobione jest kradzione. Czy Polacy są oryginalni?

Aż 65% Polaków deklaruje, że kupiło kiedyś podróbkę, a 42% z tej grupy zrobiło to świadomie. Co ciekawe, na ich decyzje nie miało wpływu wykształcenie ani wysokość dochodu - wynika z badania "Podrobione jest kradzione. Czy Polacy są oryginalni?" przeprowadzonego na zlecenie międzynarodowej organizacji Superbrands.

Podróbki nie zawsze są uważane za produkty niższej jakości w stosunku do oryginału – 29% respondentów postrzega podróbkę jako kopię, a 8% uważa ją za „tańszy zamiennik”. Tę opinię podtrzymują w szczególności osoby, które podróbki kupują świadomie – aż 41% spośród nich motywuje swój wybór niższą ceną przy braku istotnych różnic w jakości. Niezależnie od tego, jakość jest jednym z podstawowych kryteriów, na podstawie których podejmujemy się rozróżnienia między podróbką a oryginałem – oceny produktu pod kątem jakości dokonuje 75% respondentów.

42% respondentów choć raz w życiu świadomie kupiło podróbkę, a ich wybór najczęściej motywowany był ceną (80%). Są to przede wszystkim osoby młode (w wieku 15-24 lata), zarówno kobiety jak i mężczyźni. Kupowanie podróbek zdarza się najczęściej mieszkańcom małych miast (do 20 tys.) oraz miast średniej wielkości (100-200 tys.). Mieszkańcy największych miast (powyżej 500 tysięcy mieszkańców) najrzadziej kupują podróbki. Co ciekawe wykształcenie czy dochód nie wpływa na fakt kupowania podróbek.

Jeden na trzech badanych nie wstydzi się faktu, że dokonał zakupu produktu nieoryginalnego. Jednocześnie aż 70% świadomych użytkowników podróbek przyznaje, że ich sprzedaż jest nieetyczna, a z analiz przeprowadzonych przez IMM wynika, że tylko 3% dotyczących ich wzmianek w Internecie to deklaracja chęci zakupu lub informacja o zakupie podróbki. Pokazuje to, że jednak niechętnie chwalimy się zamiłowaniem do podróbek szerszej publiczności.

Co czwartemu spośród respondentów zdarzyło się kupić podróbkę nieświadomie – głównie w Internecie. To oni najczęściej poszukują informacji o tym, jak odróżnić towar podrobiony od oryginalnego. 73% „nabitych w butelkę” nic z tym jednak nie robi – oszukani konsumencie nie składają zwykle reklamacji ani nie zgłaszają tego faktu organom ścigania.

Raport "Podrobione jest kradzione. Czy Polacy są oryginalni?" powstał w oparciu o wyniki badania przeprowadzonego przez Instytut badawczy ARC Rynek i Opinia oraz dokonanej przez Instytut Monitorowania Mediów analizy treści zamieszczonych w Internecie.

Raport jest częścią akcji społeczno-edukacyjną mającej na celu zwrócenie uwagi przedstawicieli biznesu oraz samych konsumentów na kwestie własności intelektualnej w kontekście marek. Kampania obejmie kina studyjne zrzeszone w sieci KINADS oraz nośniki CityLight AMS.

Z pełną treścią Raportu można się zapoznać tutaj...



Do góry!


Społeczna Kampania edukacyjna Legalna Kultura realizowana przez Fundację Legalna Kultura

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej