KAMPANIA SPOŁECZNA I PROJEKTY
/ Działamy
E-Wiedza Księgarza. Pomocna dłoń dla księgarzy
16.11.18
Dziś atrakcyjna księgarnia to taka, w której oprócz wyjątkowej oferty wydawniczej otrzymamy coś jeszcze i nie chodzi tylko o dobrą kawę. Spotkania autorskie, warsztaty, panele dyskusyjne to tylko przykłady tego w jaki sposób trafić do szerokiego grona odbiorców. Księgarze wiedzą, że trzeba śledzić trendy na rynku książki, ale wiedzą także jak ważne jest nieustanne podwyższanie swych kompetencji zawodowych.
Jak wskazują specjaliści, rynek księgarski kurczy się z roku na rok. Co jakiś czas z mapy Polski znikają kolejne księgarnie. Obecnie w Ogólnopolskiej Bazie Księgarń jest ich 1883. Według raportu przygotowanego przez Ogólnopolską Bazę Księgarń - najwyższy wskaźnik liczby księgarń na 10000 mieszkańców jest w województwie mazowieckim, podlaskim oraz małopolskim; najniższy zaś jest w województwie opolskim i świętokrzyskim. Średnia dla Polski to 0,47, podczas gdy we Francji 0,76 a w Niemczech - 0,73. Ta duża dysproporcja wynika z wielu czynników, nie tylko ekonomicznych ale i zmieniających się trendów w stylu życia. Łatwy dostęp do internetu, nowe technologie, urządzenia elektroniczne sprawiają, że nie zawsze jest nam - czytelnikom - po drodze do księgarni stacjonarnej.
Jak powiedział nam Mariusz Szczygieł, współzałożyciel Księgarni Wrzenie Świata, "często czytelnicy przychodzą do naszej księgarni by zobaczyć nowości, a potem kupują je przez internet, bo tam jest taniej". Oczywiście, że nie wygra się z wielkimi koncernami zachodnimi jeśli chodzi o ceny, ale czy wartością dodaną nie jest kontakt z prawdziwym księgarzem? Bibliofilem, który potrafi nie tylko pięknie opowiedzieć o przeczytanej książce ale i otworzyć drugą osobę na nowy, nieznany dotąd świat?
Prowadzenie działalności księgarskiej, jak w przypadku każdego biznesu, jest dużym wyzwaniem, bowiem księgarz sprzedaje wyjątkowe produkty - własność intelektualną twórców - i nieznajomość aspektów prawnych z tym związanych może rodzić wiele problemów. Od 2017 roku Fundacja Legalna Kultura otacza księgarzy nie tylko opieką merytoryczną ale i prawną. Przygotowała cyfrowy poradnik E-Wiedza Księgarza (www.wiedzaksiegarza.pl). Łatwy, przyjazny i bezpłatny dostęp do prawnika daje pracownikom księgarni możliwość szybkiej analizy problemu i jego wyjaśnienia. Dodatkowo księgarze mogą poszerzyć swoją wiedzę na temat prawa autorskiego. Wymiana doświadczeń, budowanie społeczności i integracja ze środowiskiem czytelniczym to kolejne elementy cyfrowego poradnika. Poprzez publikacje merytoryczne i wideoporadniki księgarze mają możliwość podwyższyć swoje kompetencje z zakresu promocji, komunikacji, marketingu oraz animacji kulturalnej.
W poradniku znajdziemy również Bazę Dobrych Praktyk Księgarskich. Jest ona tworzona przez kameralne księgarnie z całej Polski i stanowi nie tylko platformę kontaktu, ale i dostarcza informacji na temat aktualnego obiegu wydawniczego.
W ramach projektu E-Wiedza Księgarza Fundacja Legalna Kultura przygotowała również gotowe rozwiązania dla edukacji. Scenariusze lekcji księgarskich, materiały instruktażowe czy pomysły na gry i zabawy dydaktyczne dla uczniów są pierwszym krokiem do tego by zachęcić najmłodszych do aktywnego korzystania z książek czy to w księgarni czy w bibliotece.
Poradnik E-Wiedza Księgarza jest realizowany w ramach programu Partnerstwo dla książki Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura
Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura
Artykuł powstał w ramach projektu
Prawa własności intelektualnej? Ja to rozumiem!
Społeczna kampania edukacyjna Legalna Kultura
Projekt zrealizowany przez Fundację Legalna Kultura we współpracy i przy wsparciu finansowym European Union Intellectual Property Office
- Kampania społeczna i projekty
- Misja
- Wesprzyj naszą misję
- LK w pytaniach i odpowiedziach
- W czerni kina
- Projekt Kultura Na Widoku
- Projekt Otwarte Drzwi Do Kultury
- Projekt Ja w internecie