KAMPANIA SPOŁECZNA I PROJEKTY
/ Działamy
"Niekulturalny świat" zdobywa Gdynię - konkurs na spot Legalnej Kultury zakończony
21.09.18
– To wizja alternatywnego świata, w którym nie istnieją twórcy – mówi Michał Radziejewski, którego film "Niekulturalny świat" zajął pierwsze miejsce w Konkursie na spot Legalnej Kultury. Laureatów VI edycji konkursu poznaliśmy 21 września podczas Gali Młodego Kina 43. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.
Nadesłane filmy prezentowały bardzo wysoki poziom, a obrady Jury trwały do ostatniej chwili. Zdecydowaliśmy, że wszystkie prace biorące udział w konkursie będą emitowane, jako oficjalne spoty Legalnej Kultury w ramach programów edukacyjnych, podczas festiwali filmowych i innych wydarzeń kulturalnych oraz na stronach i w serwisach społecznościowych Legalnej Kultury.
Decyzją Jury pierwsze miejsce zajął film Michała Radziejewskiego "Niekulturalny świat". Autor filmu otrzymał nagrodę w wysokości 5 000 zł.
MIEJSCE 1:
Film „Niekulturalny świat”
To film, który nie pozostawia widza obojętnym, ukazując przerażającą wizję współczesności wypranej z kultury, dostępu do źródeł natchnienia, emocji, czy wręcz podmiotowości.
Słowem - dostępu do kultury jako dostępu do życia. Dzieło to w futurystycznej i dość ascetycznej (zwięzłej) formie nakreśla świat piekielny i pesymi, świat, którego z pewnością nie chcemy doświadczać na co dzień.
II nagroda w wysokości 2 500 zł trafiła do Pauliny Masternak i Sebastiana Królaka za animowany film "O mojej muter", który odwołuje się do internetowych memów i wykorzystuje etnolekt śląski.
MIEJSCE 2:
Film „O mojej muter”
Animacja, która łączy z humorem i wdziękiem idee kultury lokalnej z legalnością. Twórcy patrzą na kulturę w całym jej spektrum - od poważnej po popularną.
Dostęp do kultury to tutaj źródło życiodajnej siły i wolności. Wolność i legalność jako wartości nadrzędne - zarówno w wymiarze globalnym jak i lokalnym.
MIEJSCE 3:
Dwie nagrodzone prace, które wchodzą ze sobą we wzajemny dialog
Film „Legalog”
Połączenie dwóch różnych konwencji, aby dotrzeć z pełną mocą do odbiorców. Dziewczynka-kapłanka odczytuje nowy kodeks postępowania z kulturą.
Warto jej wysłuchać i zastanowić się nad swoim postępowaniem jako użytkownika kultury i współczesności, aby móc się nią cieszyć.
Za korzystanie z nielegalnych źródeł dostępu do kultury Jaś zostaje porwany przez bandziorów miłujących kulturę - to punkt wyjścia filmu Mateusza.
Film „Druga szansa"
Opowiedziany z przymrużeniem oka i za sprawą konwencji filmu gatunkowego, film który stara się dotrzeć ze swym przesłaniem do jak najszerszego grona odbiorców.
Film, który podkreśla jak ważne jest współcześnie mówić o rzeczach ważnych i kluczowych za sprawą różnych konwencji i nowoczesnego języka audiowizualnego.
Przystępność nie jest wadą, a każdy z nas zasługuje na drugą szansę.
Ponadto Jury konkursu zdecydowało o przyznaniu dwóch wyróżnień. Otrzymały je filmy: "Papier" Jakuba Kurzyńskiego i Patrycji Bodzek oraz "W trosce o kulturę" Marty Pomykaj i Macieja Jamiołkowskiego.
– "Papier" to krótka satyryczna scena, w której Artysta przychodzi za potrzebą – mówi Patrycja. – Po skorzystaniu orientuje się, że w kabinie nie ma papieru. Prosi o nową rolkę, chusteczkę, gazetę, ale za każdym razem słyszy od Babci Klozetowej, że nie ma.
– Scena jest nawiązaniem do czasów komunizmu w Polsce – dodaje Jakub.
Film "Papier"
– Nasz spot ma zachęcić odbiorców do wspierania twórców i kultury – mówią autorzy "W trosce o kulturę".
Film "W trosce o kulturę"
Laureaci Konkursu będą mogli także spróbować swoich sił na planie filmowym polskiej produkcji fabularnej.
Spot można było zrealizować przy użyciu kamery, telefonu komórkowego, przygotowując animację. Liczyła się kreatywność, umiejętność dotarcia z przekazem do odbiorcy i skłonienia go do refleksji. Spoty, mające charakter dzieła autorskiego, mogły zgłaszać osoby fizyczne lub prawne, a także zespoły twórców (udział w konkursie mogli wziąć nie tylko profesjonalni twórcy). Wszystkie materiały wykorzystane w spocie - muzyka, filmy, zdjęcia, książki, ilustracje, gry i inne - musiały pochodzić z legalnych źródeł, nie mogły naruszać praw autorskich i dóbr osobistych osób trzecich. Ograniczeniem w tworzeniu spotu był tylko czas - spot mógł trwać maksymalnie jedną minutę. Wbrew pozorom to bardzo dużo. Tyle trwał film braci Lumière "Wyjście robotników z fabryki", od którego w 1895 roku zaczęła się historia kina.
Zwycięzcom gratulujemy!
Konkurs realizowany w ramach Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura
Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura
Artykuł powstał w ramach projektu
Prawa własności intelektualnej? Ja to rozumiem!
Społeczna kampania edukacyjna Legalna Kultura
Projekt zrealizowany przez Fundację Legalna Kultura we współpracy i przy wsparciu finansowym European Union Intellectual Property Office
- Kampania społeczna i projekty
- Misja
- Wesprzyj naszą misję
- LK w pytaniach i odpowiedziach
- W czerni kina
- Projekt Kultura Na Widoku
- Projekt Otwarte Drzwi Do Kultury
- Projekt Ja w internecie