KAMPANIA SPOŁECZNA I PROJEKTY
/ Działamy
Legalna Kultura wspiera małe księgarnie - portal WiedzaKsiegarza.pl
27.10.17
Książka to nie taki sam produkt jak kosmetyki czy artykuły spożywcze, a mała, niesieciowa księgarnia nie jest tylko punktem sprzedaży książek, ale centrum kultury, prowadzonym często przez ludzi z pasją, którzy potrafią doradzić w wyborze lektury. Z myślą o takich księgarniach rusza strona WiedzaKsięgarza.pl, portal merytorycznego wsparcia, rodzaj cyfrowego poradnika online, a zarazem platforma wymiany dobrych praktyk między księgarzami.
W każdej księgarni szukam ręki księgarza lub księgarki, która wybiera najważniejsze, najciekawsze książki, niekoniecznie muszą to być najnowsze pozycje. - mówi Justyna Sobolewska, dziennikarka pisząca o książkach i recenzentka literacka - Najbardziej mnie urzeka to, że księgarze to ludzie z entuzjazmem, którzy chcą animować życie wokół książek. – dodaje.
Tymczasem sytuacja małych księgarni z każdym dniem jest coraz trudniejsza. W Polsce działa ok. 150 niezależnych, autorskich księgarni. Liczba księgarń systematycznie zmniejsza się, przede wszystkim z powodów ekonomicznych. Oprócz ogólnej tendencji spadku zainteresowania książką, decydujący wpływ mają zbyt wysokie czynsze, silna konkurencja dużych podmiotów detalicznych (sieci księgarskie, sieci marketów i supermarketów), a także „wojny cenowe” wywołane przez największych graczy na rynku. – czytamy w raporcie „Polski rynek książki 2015”, opracowanym przez Piotra Dobrołęckiego z Biblioteki Analiz.
WiedzaKsięgarza.pl w pigułce
Celem projektu WiedzaKsięgarza.pl jest poszerzenie wiedzy księgarzy poprzez szkolenia i warsztaty online. Cyfrowy poradnik udostępnia poradniki tematyczne z zakresu promocji, animacji kulturowej, prowadzenia działań w Internecie. WiedzaKsięgarza.pl to także sieć kontaktów, która zrzesza małe księgarnie i jest przestrzenią do wymiany dobrych praktyk stosowanych w branży księgarskiej - zarówno w Polsce, jak i na świecie. We współpracy z ekspertami cyfrowy poradnik dostarcza internetowe know-how wspierające księgarzy w promocji czytelnictwa w małych społecznościach oraz w trudnej konkurencji na rynku zdominowanym przez wielkie sieci księgarskie.
Jak Legalna Kultura wspiera księgarnie:
- tworzenie wirtualnych poradników i wideoporadników we współpracy z ekspertami pisarzami, wydawcami i blogerami książkowymi,
- tworzenie sieci kontaktów dla małych księgarni,
- wymiana dobrych praktyk i doświadczeń znanych na rynku księgarskim,
- dostarczanie know-how z zakresu promocji czytelnictwa i rynku książki w Internecie (prawo w księgarni, media społecznościowe) oraz w lokalnych społecznościach (animacja kultury),
- promocja małych, lokalnych księgarni z całej Polski,
- przygotowanie gotowych rozwiązań edukacyjnych (scenariusze lekcji szkolnych w księgarniach).
Wypowiedzi ekspertów
Do współpracy przy rozwijaniu witryny WiedzaKsięgarza.pl zapraszani są księgarze, eksperci, pisarze, a także czytelnicy.
Projekt jest realizowany przez Fundację Legalna Kultura w ramach programu Partnerstwo dla książki finansowanego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Więcej informacji na stronie www.wiedzaksiegarza.pl.
Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura
Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura
Artykuł powstał w ramach projektu
Prawa własności intelektualnej? Ja to rozumiem!
Społeczna kampania edukacyjna Legalna Kultura
Projekt zrealizowany przez Fundację Legalna Kultura we współpracy i przy wsparciu finansowym European Union Intellectual Property Office
- Kampania społeczna i projekty
- Misja
- Wesprzyj naszą misję
- LK w pytaniach i odpowiedziach
- W czerni kina
- Projekt Kultura Na Widoku
- Projekt Otwarte Drzwi Do Kultury
- Projekt Ja w internecie