Jak dystrybucja cyfrowa zmienia muzykę? - debata w Opolu

KAMPANIA SPOŁECZNA I PROJEKTY

/ Działamy

Jak dystrybucja cyfrowa zmienia muzykę? - debata w Opolu

Jak dystrybucja cyfrowa zmienia muzykę? - debata w Opolu

09.06.15

„Muzyka XXI wieku. Czy w dobie mody na single i cyfrowe zakupy pojedynczych utworów, tradycyjne albumy przejdą do lamusa? Jak dystrybucja cyfrowa zmienia muzykę?” - to temat naszej debaty, która towarzyszyła będzie 52. Krajowemu Festiwalowi Piosenki Polskiej w Opolu.

XXI wiek przyniósł cyfrową rewolucję, która w diametralny sposób zmieniła nasze korzystanie z muzyki. Blisko 50% przychodów wartego prawie 15 mld dolarów rynku muzycznego generuje dziś przemysł cyfrowy, na który składa się sprzedaż albumów i pojedynczych piosenek w formatach mp3 i pokrewnych oraz coraz dynamiczniej rozwijający się streaming – w formie zarówno dostępu bezpłatnego, jak i abonamentów. Z tych ostatnich korzysta na świecie około 41 mln osób. Tendencje te widać także na polskim rynku. Sprzedaż muzyki cyfrowej w 2014 roku osiągnęła poziom 69 mln złotych, co w stosunku do ubiegłego roku oznacza wzrost o 31% i stanowi 1/5 całego rynku muzycznego w naszym kraju – wynika z opublikowanego wiosną raportu Międzynarodowej Federacji Przemysłu Muzycznego.

Wszystko to generuje szereg pytań o przyszłość branży muzycznej i to, jakie zmiany nas czekają. Czy tradycyjny album muzyczny, którego długość determinowana była pojemnością płyty CD odejdzie do lamusa? Czy opłaca się dziś jeszcze wydawać płyty na nośnikach fizycznych? Jak w obliczu cyfrowego, praktycznie nieograniczonego dostępu do światowych zasobów muzycznych funkcjonować powinny krajowe rynki? Jak kształtować prawo autorskie ery cyfrowej? I wreszcie czy budząca tyle kontrowersji kwestia opłat reprograficznych ma sens? A jeśli tak, to kto powinien ponieść te koszta?

Nad tymi wszystkimi kwestiami pochyliliśmy się podczas Debaty Legalnej Kultury w ramach 52. Krajowego Festiwalu Piosenki Polskiej - Opole 2015, w której udział wzięli: Rafał Poliwoda – dyrektor Narodowego Centrum Polskiej Piosenki, Jarosław Wasik – artysta i dyrektor Muzeum Polskiej Piosenki, Maciej Jaworski – dyrektor Deezer Polska, dr. Zbigniew Pinkalski – prawnik Traple, Konarski, Podrecki i wspólnicy, Kajetan Balcer - MaxFloRec, Rafał Pawłowski – Legalna Kultura oraz artyści, dziennikarze, oraz wszyscy, którym zależy na muzyce.




Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura



Publikacja powstała w ramach
Społecznej kampanii edukacyjnej Legalna Kultura




Artykuł powstał w ramach projektu

  

 

Prawa własności intelektualnej? Ja to rozumiem!
Społeczna kampania edukacyjna Legalna Kultura

Projekt zrealizowany przez Fundację Legalna Kultura we współpracy i przy wsparciu finansowym European Union Intellectual Property Office

 



Spodobał Ci się nasz artykuł? Podziel się nim ze znajomymi 👍


Do góry!